Mezi jinak jednotnými alternativními operátory se v těchto dnech rozpoutala velmi tvrdá bitva. Její příčinou bylo srovnání cen alternativních operátorů, které vydal Aliatel a které obsahovalo nepravdivé informace zvýhodňující právě nabídku Aliatelu.
O co vlastně jde
Celé srovnání rozeslala PR agentura Aliatelu 5. 2. e-mailem, ve kterém byly přiloženy tři soubory – PDF soubor s cenami u Aliatel Business Call Smart 300, Word dokument se srovnáním mezi Aliatelem, Contactelem, GTS a Tiscali a tabulka v Excelu, kde kromě zmíněných čtyř operátorů figuroval také eTel, Tele2 a Jet2Web. V doprovodném textu k e-mailu pak bylo uvedeno, že v případě údajů o Jet2Web a GTS, kteří nemají ceníky volně přístupné na Internetu, se jedná o neoficiální informace. Nicméně informace uváděné jako oficiální (u Contactelu, eTelu, Tele2 a Tiscali) byly bohužel také nepravdivé nebo zavádějící. Zde je nutné podotknout, že vyjma eTelu, mají všichni tito operátoři všechny ceny volně přístupné na Internetu. U eTelu se na Internetu pouze nedozvíte nic o nutnosti provolat nejméně 1000 Kč měsíčně a o 500 Kč aktivačním poplatku, to vám nicméně ochotně sdělí na infolince.
A spor je na světě
Jako první se hned v pátek ohradila společnost Jet2Web, u které Aliatel uvedl, že nemá oficiální informace. Nicméně na druhou stranu je dobré uvést, že Aliatel v případě místních hovorů ve výše zmíněné tabulce napsal, že Jet2Web je vůbec neposkytuje a u meziměstských hovorů uvedl poměrně výrazně vyšší ceny než skutečné.
„Údaje o cenách hlasových služeb Czech On Line, a.s, které byly dnes uveřejněny na www.prnet.cz v tiskové zprávě společnosti Aliatel, a.s. pod názvem: „Srovnání operátorů - CPS spolu s komentářem ke službě BCS“ neodpovídají skutečnosti a nejsou relevantní.“
Další z řad alternativních operátorů, kterému se srovnání Aliatelu právem vůbec nelíbilo, byl Contactel, který oficiálně a velmi tvrdě protestoval ve své pondělní tiskové zprávě, kde obvinil Aliatel z nekalosoutěžního jednání a ze lži:
„Contactel, vedoucí poskytovatel telekomunikačních služeb a řešení, se důrazně ohrazuje proti nepravdivým a zkreslujícím údajům zveřejněným společností Aliatel v tiskové zprávě dne 6.2.2003. Součástí tiskové zprávy je tendenční srovnání cen konkurenčních provozovatelů pevné volby operátora. Aby Aliatel vzbudil zdání větší výhodnosti své služby, manipuluje s cenami Contactelu a vytváří nepravdivý a pokřivený obraz skutečnosti.
Údaje prezentované Aliatelem jsou nepravdivé konkrétně v případě ceny za místní volání ve špičce, kde skutečná cena za minutu hovoru činí 1,25 Kč nikoli 1,28 Kč, jak uvádí Aliatel. Zkreslující je rovněž porovnání množstevních slev. Porovnání rovněž nezmiňuje některé zjevné přednosti nabídky Contactelu, jako je např. účtování hovorů mezi Prahou a Středočeským krajem podle místního tarifu či možnost okamžitého přístupu k podrobnému účtu přes internet zdarma.
Věříme, že se jednalo o výjimečný případ nekalosoutěžního jednání a že Aliatel uvede celou situaci na pravou míru a nebude se nadále uchylovat ke lžím, aby svoji nabídku mohl deklarovat jako výhodnější.“
Abychom doplnili názorové portfolio alternativních operátorů, tak jsme kontaktovali i zbylé operátory uvedené ve srovnání vyjma Tele2, u kterého byla pouze chybně uvedena cena za mezinárodní hovory (4,60 Kč min. namísto 4 nebo 5 Kč/min). V tomto případě se ale nejednalo o tolik závažný prohřešek, neboť nebylo jasné, co přesně kolonka mezinárodní hovory vyjadřuje.
Stanovisko GTS k celé záležitosti bylo, podobně jako u Contactelu, poměrně jasné a tvrdé – chování Aliatelu tiskový mluvčí GTS, David Duroň, označil jako nekalou soutěž a informace uvedené ve srovnání za neúplné a zkreslené:
„Tisková zpráva společnosti Aliatel se dá charakterizovat jako nekalá soutěž. Aliatel jednoznačně využívá možnost srovnávací reklamy ve svůj prospěch tím, že uvádí neúplné a zkreslené informace o ostatních operátorech a záměrně potlačuje výhody nabídek ostatních společností. Je dost možné, že bez „úprav“ nabídek svých konkurentů, které společnost Aliatel provedla by zřejmě její nabídka vůči ostatním neobstála. Navíc srovnává služby, které jsou svou nákladovou podstatou nesrovnatelné - Volba operátora a Trvalá předvolba operátora.“
Tisková mluvčí společnosti Tiscali pak ve svém prohlášení uvedla, že Aliatel ve svém srovnání znevýhodnil nabídku společnosti Tiscali a požádala, aby se Aliatel za své pochybení omluvil:
„Tiscali žádá o opravu údajů zveřejněných společností Aliatel v tiskové zprávě ze dne 6.2.2003. Přiložené srovnání konkurenčních provozovatelů pevné volby operátora je nepřesné a zavádějící a znevýhodňuje nabídku Tiscali.
Společnost Aliatel se dopustila nepřesnosti v případě Tiscali konkrétně u mezinárodního volání ve špičce a mimo špičku, kdy je skutečná cena za minutu hovoru 4,76 Kč nikoli 4,80 Kč. U minimálního měsíčního poplatku byl chybně uveden údaj 200 Kč, ale v případě služby Tiscali Call není žádný minimální poplatek účtován. Další chybné údaje byly následující:
Minimální doba užívání služby Tiscali Call je 3 měsíce (a nikoliv 6 měsíců) a zřízení služby Tiscali Call je zcela zdarma (bez jakékoli zálohy).
Žádáme společnost Aliatel, aby provedla nezbytné kroky k nápravě chybných údajů. Věříme, že se tato situace již nebude opakovat a naše společnosti si budou konkurovat na bázi pravdivých údajů.“
Stanovisko společnosti eTel jsme bohužel neobdrželi včas, nicméně i v tomto případě platí, že Aliatel neuvedl u svého konkurenta správné ceny.
Aliatel se omlouvá
Včerejší odpoledne však přineslo poměrně nečekaný zvrat – Aliatel se odhodlal po několika dnech vyčkávání k veřejné omluvě formou krátké tiskové zprávy:
„Dne 5. února bylo mediím pro jejich informaci rozesláno porovnání cenových nabídek u hlasových služeb jednotlivých operátorů (předvolba operátora + pevná předvolba operátora), které bylo 6. února uveřejněno na portálu www.prnet.cz. Při rozesílání těchto informací došlo omylem k uveřejnění dokumentu (Word – Srovnání s konkurencí1), který obsahoval porovnání nesprávných údajů. Konkrétně u společnosti Contactel v případě ceny za místní volání ve špičce, kde skutečná cena za minutu hovoru činí 1,25 Kč nikoli 1,28 Kč. Údaje uvedené u společností GTS a Jet2Web byly uveřejněny s dodatkem, že jde o informace neoficiální.
Aliatel se tímto omlouvá všem postiženým za újmu, kterou jim mohlo toto nepřesné srovnání způsobit.
Zmiňovaný dokument byl z portálu www.prnet.cz odstraněn.“
Už by se dalo říci, že Aliatel, jehož dobré jméno tímto politováníhodným krokem velmi utrpělo, se rozhodl uznat svou chybu, jenže skutečnost není až tak růžová. Aliatel se totiž omluvil pouze za chyby uveřejněné ve výše zmíněném dokumentu a jmenoval pouze chyby uvedené v nabídce Contactelu. Na chyby zveřejněné ve srovnávací tabulce v Excelu a chyby týkajících se eTelu, Tiscali a Tele2 bohužel poněkud zapomněl. Celá omluva má tak jistou, poněkud trpkou dochuť.
Nezbývá tedy než doufat, že se nic podobného již v budoucnu u žádného z operátorů opakovat nebude. Alternativní operátoři to díky své dřívější úzké spolupráci přešli poměrně s chladnou hlavou a dá se předpokládat, že tento incident snad nebude mít negativní vliv na jejich budoucí spolupráci v rámci APVTS. Osobně si ale nedovedu představit, že by se něco podobného někdy stalo u našich mobilních operátorů – tam by byla dohra pravděpodobně mnohem tvrdší...