Američané nabídnou sady s autopiloty, nainstalovat půjdou do běžných aut

Na trhu s autonomními vozidly začíná být živo. Poté, co Tesla svým modelům S a X zpřístupnila funkci autopilota, a také další technologické společnosti se snaží o auta „bez řidiče,“ přichází o své místo na trhu bojovat další firma. Tou by měl být americký startup Drive.ai, jehož tým se skládá z odborníků stanfordské univerzity na robotiku a umělou inteligenci.

Přístup Drive.ai je rozdílný. Zatímco současný trend velí vytvářet zbrusu nová autonomní vozidla, která se od běžných vozidel liší kromě technologií i futuristickým designem, Drive.ai se rozhodl vyrábět sady s autopilotem pro běžná sériová vozidla. Podle vývojářů programové vybavení systému poběží i na levnějších a méně výkonných procesorech, zároveň budou hardware celé autonomní sady tvořit již z dostupných senzorů a zařízení, Drive.ai tedy ušetří za vývoj. Rovněž to sníží cenu výsledného produktu, který bude dostupný široké veřejnosti.

V současnosti Drive.ai spustil vlastní flotilu vozů s autonomním systémem řízení, která se skládá z různých druhů a typů aut tak, aby se systém dokázal přizpůsobit co největšímu počtu automobilů a jejich řidičů. Nejdříve chce nabízet sady s autopiloty pro firemní flotily, ale až poté, co její systém dostane rozsáhlejší homologaci. V současnosti mají její vozy jen testovací povolení, které platí pouze pro Kalifornii. Díky úpravám v americké legislativě by se však mohla autonomní vozidla objevit i v jiných státech USA, například Nevadě, Floridě nebo Wahingtonu D.C.

Společnost se při vývoji systému nesoustředí pouze na co nejbezpečnější chování auta v provozu, zároveň chce také dostatečně komunikovat s chodci a ostatními účastníky provozu. „Řidič a chodec se pomocí neverbálních signálů domluví, vozidlo s autopilotem však záměr chodce nevycítí,“ řekla Carol Reileyová, členka vývojářského týmu Drive.ai. Podle ní budou jejich auta vybavena vnějšími komunikačními systémy, například světly a zvuky, na střeše aut by pak své místo našla informační tabule.

Zároveň se bude společnost snažit o to, aby se její systémy v průběhu provozu učily, pomocí získaných dat vozy budou následně vylepšovat a upravovat své chování. „Díky mnoha názorným příkladům z praktického provozu si systém vytvoří vlastní pravidla fungování, která nemusí programátoři zdlouhavě kódovat, což nám usnadní práci v dlouhodobém horizontu,“ řekla Reileyová. Podle ní je způsob učení strojů velmi blízký tomu, jak fungují lidské mozky.

Systém Drive.ai dokáže pracovat ve dvou nejvyšších stupních automatického provozu. Stupeň číslo čtyři dokáže převzít veškeré ovládací prvky v určitých situacích (například jízda po dálnici), pátý, nejvyšší stupeň, znamená plně automatizovaný provoz vozu. Že to Drive.ai se svým projektem myslí vážně, potvrzuje také personální zajištění celého startupu. Kromě inženýrů a odborníků totiž řady zaměstnanců rozšířil bývalý člen rady General Motors a Opelu Steve Girsky. V Drive.ai bude zastávat pozici v nejužším vedení firmy.

Nově získala povolení k testování autonomních vozů v Kalifornii také společnost Baidu. Na vývoji samořídících aut se podílí společně s Fordem, nedávno firmy společně investovaly 150 milionů dolarů do výrobce takzvaných LiDARů Velodyne. Technologie LiDAR umožňuje automobilům pomocí laserů orientovat se v prostoru, počítat vzdálenosti a upozorňovat před překážkami.   

Diskuze (8) Další článek: Samsung si patentoval chytrý prsten. Dostane se brzy do prodeje?

Témata článku: , , , , General Motors, Futuristický design, Bývalý člen, Překážka, Baidu, Chodec, Američan, Dostupný senzor, Nejvyšší stupeň, Vozidlo, Tabule, Komunikační systém, Sad, Autopilot, Lidaru, Ford, Současný trend, Auto, Ostatní účastníci