Analytici: budoucnost patří už jen dotykům

Uživatelské rozhraní se především díky Applu během posledních let proměnilo k nepoznání a tlačítkům zdá se odzvonilo.

Budoucnost patří dotykovým displejům. Tak by se dal do jedné krátké věty shrnout nedávno realizovaný výzkum společnosti Canalys. Jde o agenturu zpracovávací analýzy a poradenství v oblasti marketingu pro přední světové výrobce a dodavatele technologií. Specializuje se na telekomunikace, navigace a spotřební elektroniku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ať už se vám to libí nebo ne, za dotykové ovládání v mobilech vděčíme především Apple iPhone

A nyní už trochu podrobněji. Průzkumu, kterého se účastnily přes tři tisícovky uživatelů z Francie, Německa a Velké Británie, přičemž 38 % uvedlo, že ve svém příštím mobilu určitě zvolí dotykové rozhraní ovládané prsty a dalších 16 % dotykové ovládání stylusem. Analytici z Canalys tak více méně potvrzují současný trend a výrobcům, kteří mají na trhu či v blízké době chystají přístroje s dotykovým ovládáním, predikují úspěch.

Sony Ericsson by se měl polepšit

Samozřejmě bude záležet i na ostatních faktorech, nicméně posun v preferencích uživatelů by měl podnítit i ty, kteří zaostávají k přehodnocení svých strategií. Dle Canalysu ale rovněž vyvstávají pochybnosti o tom, do jaké míry se výrobci vypořádali s designem a ergonomií současně dostupných modelů s dotykovým ovládáním prsty. Jde o to, že z těch jedinců, pro které byla vůbec první zkušenost s interakcí u mobilu dotyky prsty jen 47 % uvedlo, že by si stejné rozhranní vybralo i příště při koupi dalšího modelu.

Z toho vyplývá, že více než více než polovina by chtěla změnu. Ale není tomu tak u všech výrobců, majitelé přístrojů s logem Apple a HTC vykazovali mnohem vyšší podíly těch, kteří by neměnili. Naopak nespokojenci se rekrutovali především z řad majitelů Sony Ericssonů, ti by naopak neměnili jen z devětadvaceti procent.

„Výsledky ukazují, že povědomí spotřebitelů o dotykovém rozhranní je velmi vysoké, táhne ho především marketing Applu a Samsungu a není pochyb o tom, že díky změnám v designu přístrojů jsme za posledních pár let byli svědky několika výjimečných produktů,“ říká Pete Cunningham, přední analytik Canalysu. Je ale také zřejmé, že s tím jak rostou zkušenosti uživatelů narůstá také počet těch, kteří se se změnou nedokázali poprat.

To se ale prý dalo očekávat, protože je to velký skok kupředu a špatnou zkušenost mohli uživatelé udělat třeba jen s jedním dotykovým mobilem. Pro výrobce by to měl být jasný impulz k tomu aby do budoucna vypilovali nejen použitelnost a praktičnost, ale také vizuální přitažlivost a stále se snažili své rozhraní vylepšovat. Jinak, ne příliš překvapivě, si nezvykli především SMSkaři, neboli „textovkáři psaví“.

Je libo prsty či stylus?

Výzkum dále ukázal, že skupina, která nejméně touží po ovládání dotyky prstů jsou současní uživatelé dotykovým přístrojů ovládaných stylusem. „Toto je další příklad toho, jak silně ovlivňují současné zkušenosti budoucí rozhodnutí,“ dodává Cunningham. „Je pravděpodobné, že mnozí z těchto uživatelů vnímají přechod od stylusu k prstu jako ztrátu přesnosti, což by dle jejich mímění mělo závažný dopad na použitelnost.“

Jako každé pravidlo má ale i toto svou výjimku – majitelé mobilů od HTC a Samsungu, což jsou výrobci, kteří si uživatelské prostředí Windows Mobile navržené pro využití stylusu modifikují. Ti mají dle analytiků nejlépe nakročeno k „převýchově“ svých zákazníků na ovládání pomocí prstů.

Co se týče demografických ukazatelů, tak dotykovým displejům jsou spíše nakloněni muži než ženy – 40 % oproti 35 %. Dále lidé v produktivním věku, nejvíce od 22 do 45 let, ale nebrání se mu ani mladší a dokonce ani starší ročníky, rozdíly nebyly nikterak dramatické.

Diskuze (58) Další článek: Mobilní ekologie nefunguje, recykluje se jen mizivá část telefonů

Témata článku: , Apple iPhone, Apple iPhone 16GB, Apple iPhone 4GB, Dotyk, Produktivní věk, Budoucnost, Majitel mobilů, Dot, A/B,