Baterie Li-Ion, která se za minutu dobije na 80 %

Diskuze čtenářů k článku

Naco?  |  30. 03. 2005 10:02

Baterku síce bude možné dobiť za minutu, ale bude potrebné cestovať kvôli tomu do Mochoviec (alebo Temelína), kde to pripojíme priamo na generátor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Andreyi@seznam.cz  |  30. 03. 2005 11:44

  good poznámka 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  29. 03. 2005 23:43

Ta moje baterka celou dobu ukazuje nabití kolem 80% a pak najednou za minutu "chcípne"...  

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eduard  |  29. 03. 2005 20:28

V kontaktech žádný problém nebude - jde hlavně o ztrátový výkon na kontaktu na to bude při kvalitních zlacených kontaktech v pohodě. Trošku horší to už bude s nabíječkou, ale kvalitní spínaný zdroj taky nebude moc velký - za minutu se nestihne až tak ohřát a tak bude mít poddimenzované chlazení. Každopádně se ale nedá počitat s tímto nabíjením přímo v mobilu, naopak bych řekl, že tyto baterie nebudou pro trh mobilů vůbec určeny - spíš to bude směřovat někam do sektoru modelářů - tam bude silné odbytiště.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  29. 03. 2005 23:19

Jen se nepleť.  Teplo je sviňa:  pokud tedy uvažuji spínaný zdroj 100 W, tak bude mít při napětí na výstupu 1,2 V účinnost max 80%.  A to je tedy ztrátových 20 W po dobu jedné minuty. Zkus rozsvítit klasickou žárovku 25 W na jednu minutu a pak na ni šáhni, jestli se moc neohřála. Musíš tam mít nějakou hmotu (raději víc), která ti to teplo bude akumulovat, aby se to neořálo víc než 25°C (podle norem nesmí při okolní teplotě 40°C překročit teplota povrchu elektrického předmětu teplotu 65°C - aby se lamy nespálili). A to už nějaké deko hliníku musí být, aby se to moc nerozhicovalo.
A s tou malostí to taky nebude tak slavné:  pro 100 W  zdroj musíš dát na vstup kondenzátor  aspoň 330 mikroF/450V (nebo obligátních 2 x 220 mikro/200V).  A to ten 220/200V má rozměry  průměr 22 mm x délka 38 mm. To není malý klacek. A to jsou tam dva. Dále musíš dodržovat izolační vzdálenost mezi vodiči aspoň 3 mm (při napětí cca 350V). Prostě, ať to mačkáš jak chceš, furt to bude velký, aby z toho byla cestovní minisuperrychlonabíječka...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eduard  |  30. 03. 2005 21:12

No existuje šance, že se šeredně pletu, ale mimo to jsem si jistý, že docela dobře vím o čem mluvím (píšu). O minisuperrychlonabíječce nemůže být řeč (proto si taky myslím, že to nikdy nebude použitelné přímo v mobilu), ale taková superrychlonabíječka s kontakty, které nebudou ani zdaaaaaaaaaaaleka vypadat tak jak uvedl někdo výše (pěkný obrázek průmyslových zásuvek) můžeme uvažovat docela v klidu. No a protože sklo žárovky není hliník, tak je to srovnání trochu mimo a protože máme dobu spínaných zdrojů, tak nebude problém ani s kondenzátory - nikdo přece neřekl, že musíme pracovat s frekvencí 50Hz atd, atd. Prostě nabíječka bude taková trochu větší kostka, která se rozhodně nebude hodit do kapsy, ale přívěsný vozík za auto nutný nebude . Zkrátka a dobře v nabíječce ani kontaktech žádný problém není, spíš je obdivuhodné že ta baterka dovede tak rychle absorbovat takové množství energie aniž by explodovala a je na tom dobře i s nabíjecími cykly. Spíš bych se trochu bál aby tam nebyla nějaká jiná zrada - třeba samovybití tak do dvou dní, nebo nějaká jiná nemoc jako protiváha těchto výborných vlastností.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  29. 03. 2005 18:53

Prikon P4 Prescott muze byt ve spicce i 120W. Pri napeti 1.6V to mame 75A. A na desce jaksi kontakty takovych rozmeru nevidim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  29. 03. 2005 22:47

Na Prescottovi není potřeba jeden velký kontakt, protože má spoustu nožiček. a napájení a zem jsou vyvedeny vždy na více nožiček. Abych byl přesnější: Intelové v patici 478 (tj patice o 478 pinech)  mají napájení (Ucc)  vyvedeno na 85 pinech a GND dokonce na 181 pinech.  To při tom proudu 75 A vychází na 0,88 A na nožičku. A to je rozumný proud - ta noha není zas tak malá a je zlacená. U soketu 775 (a to je myslím ten Prescott) je Ucc nožiček 226 a GND dokonce 275. Tady to i u případných 100A  vychází pod 0,5 A na nohu.
Takže kontaktní plochy je poměrně dost. Stačí si jen stáhnout datasheet od Intelů a počítat nohy v tabulce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
miho  |  29. 03. 2005 22:51

775 nema ani jednu nozicku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pablo  |  29. 03. 2005 23:18

tak styčný bod, to je jedno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  29. 03. 2005 23:27

Jinak je zajímavé si povšimnout, že z těch 775 pinů je více než 500 použito pro napájení procesoru!!!  A to jsou 2/3 pinů. A pro signálové piny - tedy to, co dělá procesor procesorem - zbývá pouhá jedna třetina všech pinů!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lukke  |  29. 03. 2005 16:01

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marty  |  29. 03. 2005 17:46

dekuji. Sorry jsem lama...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Andreyi@seznam.cz  |  30. 03. 2005 11:46

Tož tak toto kupovat teda nebudu..............

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
k_t_f  |  29. 03. 2005 15:51

Jen jestli nemá výdrž pět minut .
 
k_t_f
:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
FX  |  30. 03. 2005 18:14

Dobrý!   

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marty  |  29. 03. 2005 15:43

sorry spatny link, jeste jednou
<img src="www.abb-epj.cz/data/abb_katalog_image/image_prumyslove_vidlice_zasuvky.jpg"/>

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
&rew  |  29. 03. 2005 15:14

akorat si v praxi nedokazu predstavit ten dobijeci adapter, musel by (v pripade typicke 900mAh baterie v mobilu) dodat okamzity proud okolo 50A !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  29. 03. 2005 15:21

pochybuju ze to bude mit (na zacatku urcite) 900mAh, spis kolem 100 - 200 mAh, aby nebyl nabijeci proud prilis vysoky , nikde v clanku neni napsane jakou budou mit tyto akumulatory kapacitu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 29. 03. 2005 16:20

Tady je uvedeno, že kapacita prototypu je 600 mAh: http://www.theregister.co.uk/2005/03/29/toshiba_li-ion_battery/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marty  |  29. 03. 2005 15:41

To jsem rad ze tu aspon nekdo mysli...  Pokud by se mnela baterie treba 1000 mAh dobit na 80% za min jak minutu, musel by do ni tect proud :
1000 mAh * 80% * 1,35 (koeficient ucinnosti Li-Ion je asi 0,75) = 1080 mAh 1,08 Ah = 3880 A.s
A tedy pro nabiti za 60 sekund dostavame asi 65 Amper.
No nevim ale konektory na tento proud vypadaji nejak takhle
<img src="data/abb_katalog_image/image_prumyslove_vidlice_zasuvky.jpg"/>

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marty  |  29. 03. 2005 15:45

ja uz jsem...
tak ty zasuvky vypadaji takhle

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  29. 03. 2005 15:59

900 mAh mi zas dnes nepřipadají jako typické články. Už i obyčejné tužkáče mají 2 Ah (=2000 mAh). Kdybych je tedy chtěl nabít za minutu na 80% (tedy do něj naládovat minimálně 1,6 Ah), tak musím užít proud 96 A :
        96 A  x 0,01666 h  =  1,6 Ah           ; (to hnusný číslo je jedna minuta - tedy 1/60 h ).
To je pěkná svářečka - nedovedu si představit ty kontakty, které by ten proud přenesly.  Jo, a přívody k tomu článku by musely být taky takové, jako v té svářečce.  No a ta nabíječka by musela minimálně být dimenzovaná na výkon:     96 A x 1,2 V  =  115 W (na každý článek).  To asi nebude zrovna kapesní zařízení.   
Já bych to okomentoval  takto:  Asi i současné články jsou schopné nabít se  1 minutu na 80% kapacity (pokud do nich ten proud narvu, tak si ho někde musí naakumulovat). Ale problém bude vyřešit způsob kontakováni, přívodních vodičů vhodné dimenze a dostatečně malé nabíječky. Jsem pesimista - to se ani příští rok nevyřeší. (zvlášť pokud budou kapacity byterií stále stoupat).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mistr  |  29. 03. 2005 14:55

Kupuje hned jak bude

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Larry  |  29. 03. 2005 14:55

Mě by zajímalo, jak dlouho se pak nabíjí těch zbylých 20%... Hm? To se klidně může nabíje 15 minut a pak už to taková bomba není...
Jasně, 15min možná přeháním, ale nepřijde vám divné, že mluví o 80% a nikde o 100% nabití?
 
Už o této baterii někdy v létě psal časopis 21. století, úplně to samé, také tam mluvili o 80%...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koohan  |  29. 03. 2005 18:56

Ne, s 15 minutama urcite neprehanis! Naopak to na 100% bude trvat jeste dele, mozna stejne jako dnesnim akumulatorum. I ty funguji tak, ze na 80% kapacity se dobiji 20% z celkoveho casu nabijeni.
Jde vsak o to, ze pujdes okolo zasuvky a nez si vycistis zuby mas nabito skoro naplno a muzes bezet do prace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor