BlackPad: spolu s BlackBerry hlavou proti iPadu

Další americký velikán se pouští do oblasti tabletů. RIM ale nemá malé cíle a se svými BlackBerry chce jít po krku iPhonu 4.

Kanadská společnost Research In Motion (RIM), výrobce manažerských smartphonů BlackBerry, plánuje představit svůj vlastní tablet, a to už v listopadu. RIM se tak pokusí urvat si pro sebe část tohoto dynamicky rozrůstajícího se trhu a utkat se s Apple iPadem a dalšími konkurenty. Informaci přinesl server Bloomberg, kterému ji potvrdili dva zaměstnanci RIMu obeznámení s plány společnosti.

Nový přístroj má mít zhruba stejné rozměry jako iPad a má mít rovněž 9,7palcový displej. Tak to vyzradilo duo zaměstnanců, které si z pochopitelných důvodů nepřálo být jmenováno. Dále uvedli, že tablet má mít Wi-Fi i Bluetooth, což budoucím majitelům tabletu umožní připojit se bezdrátově k internetu prostřednictvím svého BlackBerry. Vlastní slot na datovou SIM kartu se prý neplánuje.

Tabletový expres ujíždí a Apple sedí v 1. třídě

RIM nyní chvátá a snaží se přijít s produktem, který by mohl soupeřit s iPadem na rychle rostoucím trhu přístrojů stojících někde mezi smartphony a notebooky. Kanadský tablet to ale v žádném případě nebude mít snadné. Jeho hlavní rival, jablečná společnost z kalifornského Cupertina, totiž prodává iPady jak na běžícím pásu. Dle zprávy Applu z 22. června se během prvních 80 dnů po uvedení na trh prodalo na 3 miliony iPadů jen v USA. A do konce roku jich Apple sebevědomě plánuje prodat 11 milionů.


iPad se prodává velmi dobře, dokáže Apple pokořit do konce roku desetimilonovou hranici prodaných přístrojů?

„Nemohou si dovolit čekat na druhou generaci tabletu od Apple, jinak jim ujede vlak úplně,“ řekl Ashok Kumar, analytik newyorské společnosti Rodman & Renshaw. Applu se ale daří také na burze, jeho akcie za poslední rok vzrostly o 22 %, zatímco burza jako celek se o 15 % propadla. Ale jak už bylo napsáno v úvodu, vše je zatím ve stádiu neoficiálních informací, které Research In Motion nehodlá komentovat. Tisková mluvčí společnosti Marisa Conway řekla jen, že je v rozporu s jejich politikou komentovat fámy a spekulace.

Cenová válka zatím nebude

Dle zdrojů Bloombergu plánuje RIM nazvat svůj tablet BlackPad. RIM sídlící v městě Waterloo v kanadském Ontariu si také už zaregistroval webovou doménu blackpad.com, což asi nebude náhoda. Co někoho možná překvapí, je cenová politika RIMu, která má dle zákulisních informací kopírovat linii iPadu. To znamená, že také BlackPad začne v USA na 499 dolarech stejně jako tablet od Applu. Strategie Kanaďanů ale prý nemá spočívat v rozšíření BlackPadu jeho prodejem za co nejnižší cenu, nýbrž o generování dalších výnosů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mezi řídícím pracovníky mají smartphony BlackBerry skvělou pověst, RIM by rády aby si oblíbili i BlackPad

Souboj s Applem ale z pohledu RIM nekončí u BlackPadu, iPhone je totiž trnem v oku snad úplně všech, RIMu nevyjímaje. Bitva se má rozhořet ještě dřív na poli smartphonů, popularitu iPhone se pokusí narušit nově představené BlackBerry 9800 Torch. Tento ostružinový přístroj nabídne novou verzi OS, výsuvnou konstrukci, dotykový displej i QWERTY klávesnici a od 12. srpna se usadí v prodejnách amerického operátora AT&T s cenovkou 200 dolarů (mimochodem na dolar stejná cena jako u 16GB iPhone 4).

RIM by rád zpět svůj tržní podíl, který mu pomalu ale jistě ukusuje Apple. Nejde sice o žádné závratné ztráty, ale v celosvětovém objemu prodaných mobilů se počítá každé procento. Kanadské ostružiny ztratily za poslední rok 1,5 % na trhu smartphonů, v prvním čtvrtletí měly dle analytiků ze společnosti IDC 19,4 %, zatímco o rok dříve 20,9 %. Naproti tomu Apple deklaroval 16,1 %, což je velký nárůst oproti 10,9 procentům v prvním kvartálu loňského roku.

David proti Goliášovi?

Tablet od RIM bude muset v souboji s konkurenty prokázat vysoké kvality a postavit se rostoucí konkurenci včetně iPadu. Výhodou iPadu je integrace s iTunes a obchodem aplikací App Store, který láká vývojáře jako magnet. Právě zde totiž platí, že kvalitní zboží, tedy software a aplikace, se zde prodávají samy. Z výše citované zprávy z 22. června vyplývá, že na App Store bylo přes 225 tisíc aplikací, pokud počítáme i ty primárně vyvinuté pro iPhone. Speciálně pro iPad jich vývojáři na App Store nahráli 11 tisíc a každý den přibývají. Pro svůj operační systém jich RIM mělo v dubnu pouhých 6 tisíc.

„Ve stínu iPadu bude RIM svádět těžkou bitvu,“ prezentoval svůj názor makléř a analytik William Power ze společnosti Robert W. Baird & Co. A dodává: „RIM ještě nedokázala, že má takové zkušenosti s dotykovými displeji, aby se mohla měřit se špičkami na trhu jakou je Apple“.

RIM plánuje zaujmout segment firemních zákazníků, ten stejný segment, na který cílí své smartphony BlackBerry. BlackPad má těžit s e-mailových dovedností chytrých mobilů od RIM, kvůli kterým jsou manažerské ostružiny tak oblíbené.

Videokonference s černou podložkou

Bez Wi-Fi by se BlackPad neobešel v žádném případě, ostatně bezdrátové připojení je v USA je na každém roku. A když náhodou nebude Wi-Fi hotspot k dispozici, půjde se (na rozdíl od iPadu) připojit na internet prostřednictvím mobilu. Tablet od RIM tak bude bez chytrého BlackBerry poloviční.

Nový tablet má mít po vzoru iPhone 4 dvě kamery a propracovaný videokonferenční systém. Ashok Kumar dodává: „Nemyslím si, že to bude předem prohraná bitva. RIM, Apple a další výrobci budou bojovat o inovace a zvyšovat atraktivitu tabletů v očích uživatelů.“ A kdo že se popere o přízeň uživatelů?

Hewlett-Packard, který před časem koupil Palm nedávno oznámil tablet s operačním systémem Windows. LG a Samsung plánují na čtvrté čtvrtletí tablety s oblíbeným Androidem od Googlu a konečně sám Microsoft potvrdil ústy svého šéfa Steva Ballmera zájem vstup na trh tabletů. A samozřejmě Apple, který má značný náskok a udělá vše proto, aby své konkurenty poslal na okraj trhu a sám si udržel dominanci.

Diskuze (51) Další článek: Samsung Galaxy S v eshopech i u operátorů (ceník)

Témata článku: Blackberry, LG, Samsung, , , Apple iPhone 4, Apple iPhone 4 16GB, Apple iPhone 4 32GB, Apple iPhone 4GB, Apple iPhone SE, Apple iPhone SE 64GB, Goliáš, Stejná cena, Pro +, Waterloo, Makléř, Velký nárust, Black, Burza,