Dnes v Budapešti začala odborná konference Canalys Navigation Forum. Od rána až do zítřejšího odpoledne zde probíhají přednášky pořadatele – výzkumné společnosti Canalys – i partnerů fóra.
Do této bleskovky budu průběžně přidávat zajímavé informace, které se na Canalys Navigation Foru objeví. Budou to samostatné a většinou nijak nenavazující věty a odstavce, nejzajímavější témata potom zřejmě zpracuji do samostatných článků.
Postřehy, dojmy a informace
V Evropě je neprodávanější značkou TomTom, následuje Garmin, Mio, Medion a MyGuide.
V Americe je pořadí trochu jiné: Garmin, TomTom, Magellan.
V Asii jsou ve srovnání s ostatními regiony velmi populární přenosné multimediální přehrávače, které mají také navigační funkce. Dle značek tam vede u nás málo známý Thinkware, následuje Mio, Nokia, Garmin.
V Evropě mezi smartphony hodně narostl podíl společnosti RIM, výrobce komunikátoru Blackberry. Přesto ale extrémně vede Nokia. V Americe je na prvním místě RIM, podíl ostatních je ale mnohem rovnoměrnější než v Evropě. V Japonsku mezi smartphony vede Nokia, na druhém místě je Fujitsu a za ním Sharp.
Dle typů navigací stále výrazně vedou přenosné navigační přístroje (PND). Mají 67 % trhu. Navigace vestavěné v automobilech zabraly 15 %, navigační aplikace v mobilech 14 %, na ostatní typy navigací zůstala 4 %. Jde o průzkum z prvního pololetí roku 2008.
Podíl navigací v mobilních telefonech oproti loňskému roku o 4 % narostl, na úkor přenosných navigací.
Kapesní počítače coby navigační zařízení dominovaly v roce 2003, od té doby jejich používání stále klesá.
Cena přenosných navigací stále klesá, v současné době stojí průměrně 200 eur včetně DPH. Další pokles ale už nebude tak výrazný, podle odhadů, které vedou tři roky dopředu, bude další snížení ceny spíš nevýznamné. I tak se ale předpokládá, že do dvanácti měsíců z trhu zmizí někteří výrobci navigací – ceny jsou pířliš nízko.
V druhém čtvrtletí roku 2008 se v oblasti EMEA (Evropa a okolí) prodalo 12,6 milionů smartphonů, tj. potenciálních navigačních zařízení.
Pro výrobce začínají být aktuální navigace pro chodce. Jenže se s nimi pojí dost problémů. Zejména to, že chodcům většinou stačí digitální mapy, které jsou už dnes k dispozici zdarma a nedá se předpokládat, že se tento stav změní (Google Mapy apod.). Přidání dalších funkcí, které by byly připraveny na míru chodcům, je navíc hodně náročné - například aktuální jízdní řády.
Hodně se tady mluví o tzv. „connected“ navigacích. Tyto přístroje se prostřednictvím vestavěné SIM karty online připojí k internetu. Dokážou stáhnout a poskytnout různé informace, které mají souvislost s aktuální polohou. Aby tato nová třída navigačních systémů byla úspěšná, výrobci by měli splnit tyto předpoklady:
- vynikající uživatelské prostředí
- skvělý vzhled, tvar, prostě dobrý hardware
- bezproblémové zprovoznění a aktivace všech funkcí
- je nutné nabídnout zkušební dobu, po kterou se za informační funkce nebude platit
- je třeba nabídnout velmi užitečný obsah, za který uživatel bude ochotný platit
- je potřeba domluvit se s mobilními operátory, aby nabídli vhodný datový paušál; důležitý je i výhodný roaming
Smyslem toho všeho je přimět zákazníka, kterému uplyne zkušební doba, aby zaplatit za další využívání služeb.
V roce 2011 by se podle odhadů mělo prodat 160 milionů kusů navigačních zařízení. To je dvojnásobek oproti prodejům, které se očekávají letos. Navigační boom proto nekončí a ani příliš nezpomaluje.
I v roce 2011 zůstanou dominantní přenosné navigační systémy. Je to mimochodem změna oproti předpokladům z minulých let, kde se očekával silný nárůst navigací v mobilech. Přestože budou růst také, na množství přenosných systémů nedosáhnou.
Oproti předpokladům porostou také prodeje navigací vestavěných v automobilech. Jejich výrobci se spolu s automobilkami a dealery chytili za nos a mění svůj přístup, aby vestavěné systémy byly konkurenceschopné.
Ostatní typy navigačních systémů se ve statistikách prodejů takřka neobjevují. V grafu nejsou jejich podíly rozpoznatelné.
Microsoft prezentoval svoji platformu Windows Embedded NavReady – operační systém připravený přímo pro navigační systémy. Jeden z prvních výrobců, který tuto platformu začne využívat, bude Mio.
Všechno se tady točí kolem zkratky LBS = location based services = služby spojené s polohou. Jde hlavně o to, jak na těchto službách vydělat. V jednotlivých prezentacích a odpovědích ale cítím trochu bezradnost – místo ukázek úspěšných modelů se spíš řeší, že tohle někdy v budoucnu určitě bude fungovat.