Canalys Navigation Forum: co se děje v navigačním světě

Dnes v Budapešti začala odborná konference Canalys Navigation Forum. Od rána až do zítřejšího odpoledne zde probíhají přednášky pořadatele – výzkumné společnosti Canalys – i partnerů fóra.

Do této bleskovky budu průběžně přidávat zajímavé informace, které se na Canalys Navigation Foru objeví. Budou to samostatné a většinou nijak nenavazující věty a odstavce, nejzajímavější témata potom zřejmě zpracuji do samostatných článků.

Postřehy, dojmy a informace

V Evropě je neprodávanější značkou TomTom, následuje Garmin, Mio, Medion a MyGuide.

V Americe je pořadí trochu jiné: Garmin, TomTom, Magellan.

V Asii jsou ve srovnání s ostatními regiony velmi populární přenosné multimediální přehrávače, které mají také navigační funkce. Dle značek tam vede u nás málo známý  Thinkware, následuje Mio, Nokia, Garmin.

V Evropě mezi smartphony hodně narostl podíl společnosti RIM, výrobce komunikátoru Blackberry. Přesto ale extrémně vede Nokia. V Americe je na prvním místě RIM, podíl ostatních je ale mnohem rovnoměrnější než v Evropě. V Japonsku mezi smartphony vede Nokia, na druhém místě je Fujitsu a za ním Sharp.

Dle typů navigací stále výrazně vedou přenosné navigační přístroje (PND). Mají 67 % trhu. Navigace vestavěné v automobilech zabraly 15 %, navigační aplikace v mobilech 14 %, na ostatní typy navigací zůstala 4 %. Jde o průzkum z prvního pololetí roku 2008.

Podíl navigací v mobilních telefonech oproti loňskému roku o 4 % narostl, na úkor přenosných navigací.

Kapesní počítače coby navigační zařízení dominovaly v roce 2003, od té doby jejich používání stále klesá.

Cena přenosných navigací stále klesá, v současné době stojí průměrně 200 eur včetně DPH. Další pokles ale už nebude tak výrazný, podle odhadů, které vedou tři roky dopředu, bude další snížení ceny spíš nevýznamné. I tak se ale předpokládá, že do dvanácti měsíců z trhu zmizí někteří výrobci navigací – ceny jsou pířliš nízko.


V druhém čtvrtletí roku 2008 se v oblasti EMEA (Evropa a okolí) prodalo 12,6 milionů smartphonů, tj. potenciálních navigačních zařízení.

Pro výrobce začínají být aktuální navigace pro chodce. Jenže se s nimi pojí dost problémů. Zejména to, že chodcům většinou stačí digitální mapy, které jsou už dnes k dispozici zdarma a nedá se předpokládat, že se tento stav změní (Google Mapy apod.). Přidání dalších funkcí, které by byly připraveny na míru chodcům, je navíc hodně náročné - například aktuální jízdní řády.


Hodně se tady mluví o tzv. „connected“ navigacích. Tyto přístroje se prostřednictvím vestavěné SIM karty online připojí k internetu. Dokážou stáhnout a poskytnout různé informace, které mají souvislost s aktuální polohou. Aby tato nová třída navigačních systémů byla úspěšná, výrobci by měli splnit tyto předpoklady:

  • vynikající uživatelské prostředí
  • skvělý vzhled, tvar, prostě dobrý hardware
  • bezproblémové zprovoznění a aktivace všech funkcí
  • je nutné nabídnout zkušební dobu, po kterou se za informační funkce nebude platit
  • je třeba nabídnout velmi užitečný obsah, za který uživatel bude ochotný platit
  • je potřeba domluvit se s mobilními operátory, aby nabídli vhodný datový paušál; důležitý je i výhodný roaming

Smyslem toho všeho je přimět zákazníka, kterému uplyne zkušební doba, aby zaplatit za další využívání služeb.


V roce 2011 by se podle odhadů mělo prodat 160 milionů kusů navigačních zařízení. To je dvojnásobek oproti prodejům, které se očekávají letos. Navigační boom proto nekončí a ani příliš nezpomaluje.

I v roce 2011 zůstanou dominantní přenosné navigační systémy. Je to mimochodem změna oproti předpokladům z minulých let, kde se očekával silný nárůst navigací v mobilech. Přestože budou růst také, na množství přenosných systémů nedosáhnou.

Oproti předpokladům porostou také prodeje navigací vestavěných v automobilech. Jejich výrobci se spolu s automobilkami a dealery chytili za nos a mění svůj přístup, aby vestavěné systémy byly konkurenceschopné.

Ostatní typy navigačních systémů se ve statistikách prodejů takřka neobjevují. V grafu nejsou jejich podíly rozpoznatelné.


Microsoft prezentoval svoji platformu Windows Embedded NavReady – operační systém připravený přímo pro navigační systémy. Jeden z prvních výrobců, který tuto platformu začne využívat, bude Mio.

Všechno se tady točí kolem zkratky LBS = location based services = služby spojené s polohou. Jde hlavně o to, jak na těchto službách vydělat. V jednotlivých prezentacích a odpovědích ale cítím trochu bezradnost – místo  ukázek úspěšných modelů se spíš řeší, že tohle někdy v budoucnu určitě bude fungovat.

Váš názor Další článek: Na Slovensku probíhá Férová revoluce v tarifech

Témata článku: Canalys, Dobrý hardware, Nejzajímavější téma, Děj, Can, Svět, Informační funkce, Silný nárůst


Určitě si přečtěte

Android 12 přinese nové prostředí. Google ukázal, jak bude vypadat
Vladislav Kluska
Android 12BetaAndroid
Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v červnu 2021 můžete koupit

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v červnu 2021 můžete koupit

** Každý měsíc vybíráme nejlepší mobily v několika kategoriích. ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý. ** Nezapomínáme ani na tablety a tlačítkové telefony.

Jan Láska | 23

Jan Láska
TelefonySmartphonyNákup a ceny
T-Mobile rozdává data. Zdarma, pro všechny, bez omezení objemem či rychlostí
Filip Kůžel
Neomezená dataZdarmaT-Mobile
RECENZE: Samsung Galaxy A52 5G – I letos má zaděláno na bestseller

RECENZE: Samsung Galaxy A52 5G – I letos má zaděláno na bestseller

** Otestovali jsme další letošní nové „áčko“, které by se mohlo stát mainstreamem ** Podobnost s Galaxy A72 je, až na baterii a jeden foťák, dost velká ** Sáhnete po levnější LTE verzi nebo po výkonnější 5G variantě?

Martin Chroust | 29

Martin Chroust
GalaxyRecenze
Garmin překvapil levným sporttesterem a LTE hodinkami pro náročné
Martin Chroust
HodinkyGarmin