Češi rádi nakupují v čínských e-shopech. Často však naletí podvodníkům

Češi nejvíce nakupují v zahraničních internetových obchodech v Británii, Irsku, USA, Nizozemsku, Číně a Německu. Největší nárůst poptávky je u čínských e-shopů, které lákají na nízké ceny. Vyplývá to z údajů českých bank. Útraty Čechů v zahraničních e-shopech loni stouply o 32 % na 27,7 miliardy korun. Průměrná hodnota jednoho nákupu dosáhla 1095 korun.

Podle údajů České spořitelny Češi nejvíc on-line nakupují ve Velké Británii. Jen klienti spořitelny za poslední rok provedli 4,3 milionu transakcí. Na druhém místě jsou irské a nizozemské on-line obchody.

Rychle roste zájem Čechů o nákupy v čínských e-shopech. Například útraty na Aliexpress.com letos vzrostly podle údajů ČSOB o polovinu a na Wish.com o 250 %. Průměrná útrata se ale pohybuje jen kolem 270 korun. Mezi nejpopulárnější čínské internetové obchody patří Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com, Tinydeal.com, Lightinthebox.com, Choies.com, Gearbest.com či Everbuying.net.

Nákup omylem

Lidé také v některých e-shopech nakupují nevědomky, s čímž se pojí rostoucí počty nespokojených zákazníků. „Klienti většinou reagují na reklamy a výhodné slevy, které najdou na facebooku, a nevšimnou si, že místo v původně slibovaném značkovém obchodě nakupují na čínských e-shopech. Pak často reklamují, že jim žádné zboží nedošlo nebo že obdrželi padělek,“ uvedla mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

„Stížnosti obchodníků na transakce, provedené u čínských obchodníků, se objevují a mají rostoucí trend. Jedná se o zneužitá karetní data, kdy například klienti zareagují na podvodný e-mail a poskytnou údaje o své kartě. Následně jsou provedeny podvodné internetové transakce,“ dodal Jiří Štábl z České spořitelny.

Češi při nákupech v tuzemských e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 % víc. Vyplývá to z údajů portálu Heureka.cz. Ve druhé půlce roku růst podle odhadů zrychlí. Asociace pro elektronickou komerci odhadla, že letos tržby internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun. Podíl e-commerce na celkovém maloobchodu stoupne na téměř 11 %.

Jak vybrat mobil s nejlepším poměrem výkon/cena:

Diskuze (4) Další článek: AirBank nabídne platby mobilem přes NFC. Pouze na Androidu, ale Android Pay to nebude

Témata článku: , , , , , , , , , Největší nárůst, Nespokojený zákazník, Nizozemsko, Internetový obchod, AliExpress, Čas, Aliexpress com, Tuzemský e-shop, Německo, Druhé místo, Údaj, Čínský obchod, Průměrná útrata, Wish, E-commerce, Nálet