Výrobci fototechniky musí přijít s inovacemi. Jinak nižší třídu zejména kompaktních digitálních fotoaparátů zcela přebijí smartphony.
Smartphony, které nabízejí celou řadu různých služeb, začínají z trhu postupně vytlačovat specializovanou elektroniku, například GPS navigace nebo částečně i hudební přehrávače. Pod tlak se dostávají i výrobci digitálních fotoaparátů. Nižší produktové řady totiž už nenabízejí o moc více, než stále kvalitnější fotoaparáty zabudované do chytrých telefonů. Přední fotovýrobci se proto snaží zaujmout novinkami.
Levné řady digitálních fotoaparátů tvoří v rámci odvětví největší segment. Jenže právě ten nejvíc ohrožuje stále rostoucí obliba smartphonů. Velcí výrobci jako Sony, Canon nebo Samsung proto usilovně vymýšlejí, co u fotoaparátů nabídnout, aby mohli chytrým telefonům konkurovat. Některé nápady chtějí prezentovat na právě začínajícím veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.
Fotovýrobci musí nabídnout nějaké nadstandardní služby, shodují se odborníci. První náznaky, kterým směrem by mohli jít, už se objevují. Mluví se například o tom, že by i některé levnější modely fotoaparátů nabízely voděodolnost nebo různá softwarová vylepšení – třeba schopnost udržet zaostření na stále se pohybujících dětech.
Nové foťáky už jen s Wi-Fi
Zlepšit chtějí výrobci i komunikaci fotoaparátů s externími zařízeními. I levnější modely by tak třeba měly umět přenést bezdrátově fotky přímo do počítače nebo na obrazovku televize. Společnost Sony v této souvislosti uvedla, že pracuje na větším rozšíření technologie 3D snímků. „Všichni výrobci fotoaparátů musí u svých produktů nabídnout nějakou hodnotu navíc, kterou se vůči smartphonům vymezí,“ řekl Bloombergu Reid Sullivan, viceprezident Samsungu.
Třeba právě jihokorejská firma plánuje uvést na trh osm modelů a vylepšenou bezdrátovou technologií. Chytré telefony totiž už umí nejen dělat obrázky a nahrávat video v poměrně vysokém rozlišení, zároveň jsou ale daleko dál v rychlém nahrávání obsahu na internet, třeba na Facebook nebo Flickr.
Ve Spojených státech podle Bloombergu počet prodaných digitálních fotoaparátů loni na základě dat z listopadu klesl o 17 procent. Pokles prodejů začal už v roce 2009, poté co smartphony zlepšily u fotografování autofokus a zoom. Prodej smartphonů naopak vytrvale roste.