Zatímco v segmentu telefonů očekávají přední analytické společnosti během několika let vzestup Androidu až na 50 procent trhu se smartphony, u tabletů to do roku 2015 má být jinak. Podle analytické společnosti Gartner bude Apple nadále těžit ze svého náskoku mezi tablety a jeho platforma iOS si uchová více než poloviční podíl trhu ještě nejméně další čtyři roky.
Ostatní výrobci mobilní elektroniky se snaží úspěch iPadu napodobit, a tak v horizontu několika nejbližších let můžeme očekávat ukusování koláče na úkor Applu. Nejvíce se mezi tabletovými platformami prosadí Android (3.0 Honeycomb a nástupnické verze), který by se měl do roku 2015 vyšplhat ke 40 procentům tržního podílu. Letos se zelený robot podle prognóz agentury ještě nedostane přes dvacítku.
Zbylé tabletové platformy budou nadále představovat pouze alternativu a až na QNX, prostředí, se kterým budou pracovat tablety BlackBerry, nemají hrát na trhu významnější roli. Zajímavý je zdrženlivý postoj Gartneru k poměrně progresivní platformě webOS, u které se pod správou HP očekávala razantnější penetrace než pod hlavičkou jejího stvořitele Palmu. Agentura ale webOSu předpovídá za čtyři roky chabá tři procenta trhu.
Celosvětové prodeje tabletů podle OS:
OS pro tablety | 2010 | 2011 | 2012 | 2015 |
prodej [tisíc ks] | tržní podíl [%] | prodej [tisíc ks] | tržní podíl [%] | prodej [tisíc ks] | tržní podíl [%] | prodej [tisíc ks] | tržní podíl [%] |
iOS | 14 766 | 83,9 | 47 964 | 68,7 | 68 670 | 63,5 | 138 497 | 47,1 |
Android | 2 502 | 14,2 | 13 898 | 19,9 | 26 382 | 24,4 | 113 457 | 38,6 |
MeeGo | 107 | 0,6 | 788 | 1,1 | 1 271 | 1,2 | 3 057 | 1,0 |
WebOS | 0 | 0,0 | 2 796 | 4,0 | 4 245 | 3,9 | 8 886 | 3,0 |
QNX | 0 | 0,0 | 3 901 | 5,6 | 7 134 | 6,6 | 29 496 | 10,0 |
ostatní platformy | 234 | 1,3 | 432 | 0,6 | 510 | 0,5 | 700 | 0,2 |
Celkem | 17 610 | 100,0 | 69 780 | 100,0 | 108 211 | 100,0 | 294 093 | 100,0 |
Zdroj: Gartner
V tabulce si ještě všimněte platformy MeeGo. Zatímco na první telefon s tímto systémem stále ještě čekáme, v tabletech se platforma se stejným základem již objevuje. Zřejmě však ani v tomto segmentu nepočítá agentura s výraznějším vstupem Nokie a jejího vlastního tabletu, podíl MeeGo na trhu tabletů se totiž v průběhu pěti let prakticky nemá měnit. Stejně tak Gartner ve své prognóze nezohlednil případný nástup Microsoftu do odvětví tabletových OS.
Za pozornost stojí také absolutní čísla prodejnosti. Zatímco v loňském roce se prodalo necelých 18 milionů tabletů, z toho drtivou většinu představoval iPad, v roce 2015 předpokládají analytici nárůst na 300 milionů kusů. To je pro srovnání tolik, kolik se prodalo celosvětově smartphonů v roce 2010.