Včera jsem vydal zprávu o úspěšném hacku systému RDS-TMC pro přenos dopravních zpráv do navigačních zařízení. Provozovatele tohoto systému v České republice, společnost Teleasist, jsem následně požádal o názor na tuto problematiku. Získal jsem vyjádření Jana Vlčinského, specialisty na RDS-TMC:
Ano, je to technicky možné. Ale míra úspěšnosti a poměr náklady/výsledný efekt jsou poměrně chabé. K hacknutí by bylo zapotřebí asi následujících kroků:
1. Zajistit vlastní vysílače FM. Pokrytí tímto falešným signálem by muselo být dostatečně rozsáhlé, aby přijímače během průjezdu pokrytou oblastí stihly potřebná data načíst. V extrémním případě může jít o časové okno 15 minut, v praxi by ale stačilo několik minut. Kvalita signálu by musela být dostatečná, aby se RDS data přijala korektně.
Právě RDS data jsou na zarušení nejcitlivější a při jejich příjmu se ověřuje, zda byla spolehlivě přenesena nebo ne. Pokud by byla použita stejná vysílací frekvence jako na oficiálním vysílači, bylo by zarušení nanejvýš pravděpodobně. Pokud by se použila jiná frekvence, je otázkou, proč by se na něj přijímač přelaďoval. Možností by bylo tvářit se jako nový druh vysílání (nový data provider), ale na to zase tak snadno a rychle každá navigace nezareaguje. Může se tím prodloužit „reakční doba“ a tím i zvýšit nároky na rozsah pokryté oblasti.
2. Zajistit samotnou tvorbu signálu, jak audio tak RDS-TMC složku. Audio složka by až tak nechyběla a s ní by asi nebyl takový problém. Třeba bych použil stream z vysílání téhož rádia na internetu; měl bych sice nějaké zpoždění, pár sekund, ale něco by se ozývalo. Audio složka se často při příjmu ani „neposlouchá“, příjem TMC a audia nebývá vždy nutně společný.
Datová RDS složka je větší oříšek. Získat software pro vysílání RDS-TMC není tak triviální, jako stáhnout poslední crack Microsoft Office. Samotná konfigurace vysílacího softwaru také není vůbec triviální a vyžaduje znalého člověka.
3. Zajistit tvorbu samotných TMC dat (dopravních informací). Tato část úlohy je téměř stejně komplikovaná jako předchozí bod. Vytvoření korektně zakódované zprávy není snadné, software není běžně dostupný.
Pokud jsem jako nadšený radioamatér a současně zhrzený a zneuznaný tvůrce softwaru pro RDS TMC zvládl předchozí úskalí, čeká mě další oříšek: ujasnit si, čeho vlastně mohu a chci podvrženým vysíláním dosáhnout. A doufat, že mi bude štěstí přát a vyjde to. Smysl takového podvrhu RDS-TMC si dovedu představit např. tento:
- Způsobit chaos. Budu jednoduše vysílat nějaké zmatky, poškodím tím důvěru v RDS-TMC data a navigační přístroje.
- Způsobit paniku. Začnu vysílat nějaké poplašné zprávy (střelba na silnici, letecký poplach, bezhlavý řidič, včelí roj a jiné extrémně urgentní zprávy).
- Nasměrovat řidiče na konkrétní objízdnou trasu, zde způsobit kolonu a tímto je navést ke své ceduli „Dnes výborný gulášek, k tomu jedno pito grátis“. A tržby v mé hospodě se konečně spraví.
A přitom musím doufat, že:
- Daným územím pojednou nějaká vozidla s navigačním přístrojem.
- Navigační přístroj bude zapnut a bude nakonfigurován tak, aby přijal mé vysílání.
- Navigační přístroj správně interpretuje mnou vysílanou zprávu, nezahodí ji jako neznámou, ireleventaní, nebo jinak nehodnou pozornosti řidiče.
- Navigační přístroj zareaguje návrhem objízdné trasy, která povede ke guláši.
- Řidič bude na danou nabídku objízdné trasy reagovat.
A postačí, když vše selže až v posledním předpokladu. Musíme si uvědomit, že RDS-TMC neobsahuje událost typu „výborný gulášek“.