Dalibor Šajar

Dalibor Šajar

Dalibor Šajar

Dalibor Šajar

Ukázka Smart Banky z Google Play

Ukázka Smart Banky z Google Play

Ukázka Smart Banky z Google Play

Ukázka Smart Banky z Google Play

Ukázka Smart Banky z Google Play

Ukázka Smart Banky z Google Play

Ukázka Smart Banky z Google Play

Ukázka Smart Banky z Google Play

Ukázka Smart Banky z Google Play

Ukázka Smart Banky z Google Play

Dalibor Šajar
Dalibor Šajar
Ukázka Smart Banky z Google Play
Ukázka Smart Banky z Google Play
8
Fotogalerie

Jak z mobilního bankovnictví udělat aplikaci roku [rozhovor]

Už víte, že Smart Banka od Moneta Money Bank je aplikací roku. Dalibora Šajara, který je v Monetě zodpovědný za digitalizaci bankovních služeb, jsme se zeptali, jak se to povedlo. Jak se něco tak obyčejného, jako je mobilní bankovnictví, dostane před všechny ty cool výplody nadšeneckých startupů?

Vaše aplikace je absolutním vítězem ankety Mobilní aplikace roku. Čím jste zaujali porotu? Vždyť mobilní aplikace nejsou nic nového...

Zjednodušeně řečeno, trefili jsme se do potřeb našich klientů. Smart Banka je aplikace pro každého, kdo má dnes internetové bankovnictví a chytrý telefon. Snadno stáhnete a nainstalujete, nemusíte být nijak technicky zdatný. S aplikací pak můžete kdykoliv a kdekoliv jen s mobilem v ruce spravovat svoje finance – zadávat platby, měnit limity karet či je zablokovat proti zneužití, sjednat si cestovní pojištění atd. Ocenění je pro naši banku obrovský úspěch a motivace do budoucna

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dalibor Šajar. V Moneta Money Bank pracuje od roku 2015, zodpovídá zde za digitalizaci bankovních služeb. Ve světě financí se pohybuje přes 20 let. Působil na vedoucích pozicích v oblasti marketingu a prodeje například ve společnostech Allianz, ING či Kimberly Clark.

Když se podívám do minulosti, tak vaše aplikace a online aktivity patřily spíše k těm slabším. Jak se vám povedlo dostat se do popředí?

Naším cílem je stát se digitálním šampionem českého bankovního trhu. Na tom každý dnem tvrdě pracujeme a máme pro to velkou podporu ze strany nejvyššího vedení Monety, včetně finančních zdrojů. Vytvořili jsme digitální laboratoře s desítkami expertů na moderní technologie, inspirujeme se u našich klientů i ve světě a uvádíme jednu inovaci za druhou. A také těžíme z dialogu. Na Facebooku jsme si například vytvořili komunitu testerů, se kterou jsme velice úzce spolupracovali právě na vývoji Smart Banky.

Vaše aplikace umožňuje zřídit účet přes mobil, což nikdo jiný v ČR neumí. Proč? Jde o legislativní nástrahy? Jak jste se s nimi vyrovnali?

Účet se jmenuje Tom a lze ho opravdu zřídit zcela on-line, nemusíte nikam chodit ani podepisovat papíry. Inovace tohoto typu není snadné realizovat, mimo jiné právě kvůli složité legislativě. Proto jsme se opravdu důkladně věnovali přípravě aplikace včetně splnění všech formálních požadavků, například na ověření identity osobními průkazy. Možnost zřízení účtu plně on-line je podle nás jednou z klíčových funkcí Smart Banky, bez přehánění je to revoluce na bankovním trhu.

Jak takové založení účtu z mobilu vypadá:

Co bude dál? Usnete na vavřínech, nebo máte v rukávu další trumfy? Kdy je vytáhnete a o co půjde?

Zajímavé jsou pro nás možnosti využití chytrých hodinek a dalších wearebles nebo například virtuální reality. Přemýšlíme také o využití hlasových asistentů nebo nových platebních možnostech, jako jsou virtuální platby kartou. Ještě letos bychom rádi umožnili stávajícím klientům sjednání devizových obchodů a také spuštění nezajištěných úvěrů – oboje plně přes mobilní aplikaci. Nápadů je spousta.

Nemožnost provést platbu o víkendech už vešla do české lidové slovesnosti. Umí to vaše aplikace/banka? Případně proč ne, v čem je problém?

Takzvané okamžité platby, kdy se peníze z účtu převedou prakticky v reálném čase, bez ohledu na denní dobu, víkend či svátek, jsou momentálně v jednání na úrovni České národní banky, České bankovní asociace a jednotlivých bank. Celý proces je složitý a má řadu zásadních aspektů, kterými nechci vás ani čtenáře nudit. Důležité je, že až takové platby bude možné provádět, určitě na to budeme myslet v dalších verzích našeho mobilního bankovnictví.

Jak se vývojáři bankovní aplikace vyrovnávají s kybernetickými riziky a pověstnou děravostí Androidu?

Bezpečnostní virtuální rizika za sebe vidím spíše v oblasti internetového bankovnictví. U  mobilní aplikace máme výhodu, že je přístup svázán právě s konkrétním mobilním zařízením. Možnosti napadení jsou tedy omezené. Máme dnes poměrně sofistikované systémy zabezpečení v podobě PIN a Touch ID. U Androidu jsme při spuštění aplikace řešili některé záležitosti právě s funkcí Touch ID, ale v krátké době se nám je jako prvním na trhu podařilo vyřešit a nyní je plně funkční i pro platformu Android. Do dalšího posílení a rozvoje bezpečnosti napříč komunikačními kanály investujeme hromadu peněz, najímáme špičky v oboru a intenzivně komunikujeme s našimi klienty, aby věděli o nástrahách podvodníků v kyberprostoru a uměli se jim vyhnout.

Jak bude vypadat on-line bankovnictví za pět let? Změní jej rozmach elektronických měn?

Virtuální svět se vyvíjí extrémně rychle a bankovnictví se v něj etabluje a inspiruje se. Jinými slovy, pro banky jsou rozvoj technologií a digitalizace příležitostí, ne hrozbou. Pokud se podívám do budoucna, budeme mít mnohem rozsáhlejší portfolio on-line produktů, které budou více individualizované. Dovedu si představit, že i dnes poměrně složité transakce nabídneme rovněž on-line, například sjednání hypotéky. Většina plateb v budoucnosti bude probíhat bezkontaktně a takovou platbu bude možné uskutečnit prostřednictvím čehokoliv – třeba brýlemi nebo částí oděvu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud