Kupujete telefon? Nenechte se podvést!

Rozdělíme si prodejce mobilů podle rizika, vysvětlíme si, jak je od sebe rozeznat a kde sebrat reference na konkrétní obchod.

Určitě se jste se již dostali do situace, kdy jste si vybírali mobilní telefon. Zvažovali jste několik kritérií: typ telefonu, jeho funkce, vzhled či cenu. Ale zamýšleli jste se také nad jeho původem a záručními podmínkami? Právě v tomto ohledu můžete při nákupu mobilního telefonu narazit na nekorektní jednání mnohých prodejců. Jak se tedy nenechat podvést?

Není obchodník jako obchodník a je nutné rozlišovat mezi čestnými prodejci a podvodníky. Obchod s mobilními telefony na českém trhu můžeme rozdělit do tří skupin.

  1. „Šedí“ dovozci
    Telefony od těchto společností jsou většinou jedny z nejlevnějších na trhu. Pokud by jste ale pozorně pročetli obchodní podmínky, zjistili byste, že vaše práva spojená s koupí jsou značně omezena a v praxi jsou záruční podmínky uznávány jen výjimečně. Na tyto prodejcesi dejte pozor.
     
  2. Dovozci telefonů ze zahraničí
    Tyto společnosti se chovají k zákazníkovi o poznání lépe. Stále však riskujete značné problémy s reklamací, protože prodejci obvykle nejsou ochotni provádět komplikovanou reklamaci u výrobců telefonů.
     
  3. Prodejci telefonů určených pro český trh
    Tito prodejci dodávají k mobilním telefonům záruční list, který lze uplatnit v jakémkoliv značkovém servise dané značky.To je také jediný zaručený způsob, jak prodejce českých telefonů poznáte. 

Šedý dovoz

Jak bylo zmíněno, šedí dovozci mobilních telefonů, se vyznačují většinou tím, že se pohybují na spodní hranici cen mobilních telefonů. Nízká cena je však jediným pozitivem, prodejem totiž pro firmu vztah se zákazníkem končí, případná reklamace je jen problémem, kterého je třeba se zbavit.

Na co si dát pozor

Nezanedbávejte obchodní podmínky. V obchodních podmínkách tohoto prodejce bude nejspíš stát následující formulace nebo její obdoba:

„Námi nabízené výrobky jsou prodávány v tzv. „zvláštním režimu“ podle ust. § 90 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Pro spotřebitele to znamená, že nemá nárok na odpočet daně z přidané hodnoty, jelikož kupuje hmotný movitý majetek použitý, který je vhodný k dalšímu použití v nezměněném stavu.“

Co je to zvláštní režim? Na zboží ve zvláštním režimu nelze uplatnit odpočet DPH. Zboží ve zvláštním režimu je vedeno jako použité, proto se na něj ze zákona vztahuje pouze jednoletá záruční doba. Kdykoliv v textu najdete, že prodej zboží se řídí podle §90, raději hledejte u jiného obchodníka.

Zahraniční dovoz

Jak poznáte zboží dovezené ze zahraničí? Mnozí dovozci mobilních telefonů je balí do vlastních firemních krabiček, aby zákazník neviděl loga zahraničních operátorů na původním balení. Český prodejce vám na svých webových stránkách kromě zákonného práva odeslat telefon přímo prodejci, nabízí možnost odeslat telefon na opravu přímo do značkového servisu. Tuto možnost v reklamačním řádu individuálního dovozce nenajdete. Dovozce nabízí pouze odeslání do neznačkového servisu, ve většině případů na adresu prodejce.

Co Vám hrozí

Na mobilní telefon ze zahraničí, není v ČR poskytován autorizovaný servis. Prodejce má proto na výběr dvě možnosti. Může váš telefon poslat na reklamaci do zahraničí odkud jej koupil. Bohužel se však často stává, že se telefon nestihne dopravit zpět v měsíční reklamační lhůtě. Nebo se prodejce rozhodne telefon opravit sám na svoje náklady. Pokud se ale jedná o náročnější nebo nákladnější závadu, s největší pravděpodobností se prodejce opravě vyhne tím, že zkonstatuje, že je mobilní telefon „vytopený“ nebo „po pádu“. Potom vám zbývá jenom vyhledat soudního znalce a pustit se do soudních tahanic. Do toho se ale při cenách telefonů v řádu několika tisíc pustí asi jen málo kdo (a právě s tím takoví prodejci počítají).

Právě dovozci telefonů ze zahraničí se snaží obelhat zákazníky označením telefonů jako „české telefony“ obvykle ve webové adrese internetového obchodu. V mnohých případech je to jen falešné lákadlo. Vždy proto zkontrolujte reklamační podmínky.

České telefony

Prodejci skutečně českých telefonůvám při koupi telefonu dají záruční list, čím prodejce nabízí možnost odeslat telefon do záručního servisu. Také máte na kupované zboží dvouletou záruku. Z praxe víme, že i tito prodejci se snaží reklamacím bránit, ale možnost dovolání se svých práv je zde obecně nejlepší.

Rady a tipy jak se nenechat podvést

  • Pozorně si přečtěte obchodní podmínky. Ano, je to nuda, ale vyplatí se to
  • Ujistěte se, že nekupujete zboží podle §90 zákona č. 235/2004 Sb
  • Zkontrolujte si v reklamačním řádu, zda prodejce nabízí možnost poslat telefon na reklamaci přímo do záručního servisu
  • Ověřte si prodejce na webové adrese www.spotrebitele.info. Pokud najdete více negativních názorů na daného prodejce, zbystřete
  • Další možnost je ověřit si dodavatele na www.heureka.cz
  • Nebojte se zeptat prodejců na skutečný původ telefonů
Diskuze (91) Další článek: Samsung i7500 Galaxy přijde i v bílé barvě

Témata článku: , Individuální dovozce, Kup, Kupované zboží, Případná reklamace, Dovolání, Záruční doba, Negativní názor, Nen, Český prodejce, Telefon