Mobilní telefony v automobilech

O mobil se v dnešním voze vůbec nemusíte starat. Nastoupíte, Bluetooth zajistí automatické spojení a vy už jen mluvíte.
Kapitoly článku

Brněnský Autosalon 2007 je jednou z nejvýznamnějších motoristických akcí roku a nemohli jsme na něm chybět ani my. Obešli jsme několik vystavovatelů a zeptali se jich, jak jsou jejich vozy připraveny na telefonování za jízdy. Již poměrně záhy jsme přišli na to, že je tato oblast pouze jednou z mnoha drobností a pohybuje se na okraji zájmu automobilek. Zástupci jednotlivých značek o svých telefonech věděli jen několik povrchních údajů, když jsme se pokusili zabrousit do detailů, komunikace vázla, odpovědi byly neurčité a nejisté (lépe na tom nejsou ani mnohé webové stránky). Čestné výjimky se však našly a u těchto stánků jsme se zdrželi o to déle.

Telefonování v autě má již dlouhou historii. Pojem „autotelefon“ je vlastně ještě starší, než mobilní telefon tak, jak jej známe dnes. První mobil Motorola DynaTAC 8000X vlastně konstrukčně z auta pochází. Pryč jsou však doby, kdy se jednalo o znak luxusu a výsadu pro bohaté. S rostoucími nároky na bezpečnost silničního provozu se systémy pro telefonování za jízdy dostávají do stále levnějších automobilů. S pokrokem techniky pak výrobci postupně přechází z integrovaných palubních telefonů na sady handsfree. Ty jsou v ideálním případě součástí palubního počítače, využívají jeho displejů, spolupracují s autorádiem a s telefonem se spojují bezdrátově.

S Opelem nechte telefon v kapse

Hned na první zastávce jsme narazili na dobře připraveného výrobce. Kromě těch opravdu nejnižších modelů můžete mít plně integrované Bluetooth handsfree v každém voze značky Opel. Někde za příplatek, jinde už v základní výbavě.

auta 01.jpg auta 02.jpg 
Bluetooth jsme si prohlédli v čerstvě představeném Opelu Antara • modul pro připojení mobilního telefonu je uložen v loketní opěrce

Možnosti připojení telefonu jsou v zásadě dvě. Buď jej strčíte do typizovaného modulu a s ním do univerzálního držáku. Výhodou je lepší signál z externí antény, rychlejší přenos dat (typicky adresář při prvním spojení telefonu s palubním počítačem) a telefon se zde dobíjí. Nevýhodou je cena této „přípravy“ a také fakt, že na každý mobil je třeba koupit jiný adaptér. Ten stojí další tisíce korun a pokud máte zcela nový model telefonu, musíte dát výrobcům příslušenství několik dlouhých měsíců na reakci.

Druhá možnost spojení se nám zamlouvala daleko více. Telefon sice žije jen ze své baterie a signál také loví sám, ale zde negativa končí. Po prvním spárování auta a telefonu se přenese adresář do paměti palubního počítače, později už se pouze synchronizují rozdíly. Povolíte-li automatické spárování, už nikdy se o telefonování ve svém autě nemusíte starat. Při každém dalším usednutí za volant (a otočení klíčkem ve spínací skříňce) se obě zařízení spojí sama bez asistence. Mobil může zůstat ve stejné kapse, kde jej nosíte normálně, nestane se, že byste jej zapomněli ve středové opěrce zasunutý do adaptéru.

Samotné ovládání hovorů probíhá přes hlasové povely, nebo tlačítka a rolovací váleček na levé straně volantu. Potřebné údaje se zobrazují mezi „budíky“ na displeji palubního počítače.

auta 03.jpg auta 04.jpg gauta 05.jpg
Kvůli zachování bezpečnosti musí být ovládání maximálně jednoduché • spárování zařízení bylo dílem okamžiku • natažení adresáře do paměti vozu trvalo déle, a tak jsme volali „na číslo“, ne „na jméno“

Vedle Opelu ležel stánek sesterské značky z koncernu GM: Chevrolet však v námi sledované oblasti zaostává. Na přání zákazníka jsou připraveni reagovat montáží externího Bluetooth systému na palubní desku. Podobně jsme pořídili také u Subaru. Zde jsme se však dozvěděli, že integrovaný bezdrátový handsfree systém je téměř hotový a objeví se ve vozech modelové řady 2008.

Fiat s „Okny“ a komplexním multimediálním systémem

Velice dobře je na telefonování připraven také italský Fiat. Z popisu handsfree se dala vytušit jinak nepodložená informace, že základ systému pochází od stejné firmy, jako u většiny ostatních automobilek. Fiat jej však zastřešil pod hlavičku Blue&Me. Tento palubní počítač byl vyvinut společně s Microsoftem, známé logo Windows najdeme na volantu a na krytce USB konektoru. Systém spojuje funkce pro telefonování se satelitní navigací a přehrávačem hudebních souborů.

auta 06.jpg auta 07.jpg auta 08.jpg
Stopy Microsoftu najdeme i v italských vozech (více čtěte ZDE)

Vše se ovládá přes volant, složitější operace na středové konzole. Fiat a Microsoft zdůrazňují plnohodnotnou ovladatelnost hlasem, systém dokáže přečíst SMS, to vše bohužel pouze v angličtině. Nejmenší Fiat Panda má Blue&Me za příplatek, Grande Punto v dražších modifikacích v základu a od Bravy výše je již systém samozřejmostí. Použit je také ve vozech spřátelených značek Lancia a Alfa Romeo.

Podle handsfree poznáte stáří okřídleného šípu

U naší největší automobilky se situace liší podle stáří modelu. Nejstarší Škoda Superb má přípravnou sadu, která umí s telefonem komunikovat před Bluetooth, vše je napojeno na rádio a jeho reproduktorovou soustavu. Práce s hovory však probíhá přes standardní uživatelské prostředí telefonu. O generaci novější Octavia je o krůček dále. Její integrované handsfree si z podporovaných telefonů umí vytáhnout adresář, k práci s hovory se používá univerzální ovladač palubního počítače, data se zobrazují na displeji mezi „budíky“.

auta 14.jpg auta 15.jpg 
U Octavie se telefon ovládá stejnou multifunkční páčkou, jako třeba stěrače

Nejnovější Fabia a Roomster mají pro telefon vyčleněn speciální ovladač pod volantem na levé straně. Nemusíte tedy procházet nabídkami, jednoduše zvednete hovor, rolovacím kolečkem snadno prolistujete adresář.

auta 09.jpg auta 10.jpg 
auta 10i.jpg auta 11.jpg auta 12.jpg auta 13.jpg
Příprava pro modul s mobilním telefonem u Fabie a Roomsteru vystupuje ze středového sloupku palubní desky, vozy mají ovladač vyčleněný pouze pro ovládání telefonu

S Volkswagenem skoro jako ve vesmírné lodi

U eponymní značky koncernu Volkswagen je situace podobná, jako u Škody. Golf a od něj odvozené modely jsou postaveny na stejném základu jako Octavia, něco nového jsme tedy našli až ve větším Passatu. Hovory a adresář se ovládají tlačítky na volantu. Klávesami na pravé straně se palubní počítač přepne do režimu palubního telefonu, pak přijde na řadu čtveřice nalevo. Zajímavým prvkem je numerická klávesnice, která se na stlačení vysune z nenápadného úkrytu stylem „Star Trek“.

auta 16.jpg auta 17.jpg
auta 18.jpg auta 19.jpg auta 20.jpg
U Passatu nás nejvíce zaujala výsuvná numerická klávesnice

Již několikrát zmíněná konzola přidržující telefon je tentokrát ukryta v loketní opěrce. U Volkswagenu jsme se doslechli, že stojí 6 000 až 7 000 Kč a vzhledem k tomu, že je dobrá pouze k nabíjení telefonu a jako prodloužená anténa, většina nových majitelů ji raději oželí. Navíc je pohodlnější mít telefon v kapse, než na něj při každém vy/nastoupení myslet a přemisťovat jej. Na popularitě modulům nepřidá ani vysoká cena způsobená náročným vývojem a zdlouhavými zatěžkávajícími testy. Aby těch nevýhod nebylo málo, výrobce ze zřejmých důvodů podporuje pouze nejprodávanější typy mobilních telefonů.

Témata článku: , , Dlouhý měsíc, Známé logo, Octavia, MOBI, Volvo, Telefon, Drátové sluchátko, Stěrač, Univerzální ovladač, Věčný rival, Speciální ovladač, Subaru, Finská značka, Motorola DynaTAC, Mobil, Automobil, Nejvyšší specifikace, Auto, První spojení, Mobilní telefon, Bezdrátový systém, Rover, Chevrolet