Podnikat ve výrobě a prodeji smartphonů není na současném přesyceném žádný zlatý důl, jak by si kde kdo mohl myslet. Jen hrstka firem je ve svém podnikání zisková, byť obří objemy prodejů a dosažené tržby mohou vypovídat o opaku. Do zisku se totiž promítají nemalé náklady na výzkum a vývoj, výrobu, distribuci, lidskou práci, marketing a mnoho dalších aktivit. Po odečtení všech nákladů tak zacinká výrobcům v kapse jen zlomek průměrné prodejní ceny smartphonu a někteří na výrobu dokonce doplácejí ze svého.
Podle analýzy bývalého redaktora deníku Guardian Charlese Arthura byly v posledním čtvrtletí roku 2015 ve smartphonovém byznysu ziskové jediné tři velké značky – Apple, Samsung a překvapivě také Sony, které se místo dobývání tržního podílu začalo soustřeďovat na ziskovost a marži. I tak je ale odstup Samsungu a Sony za prvním Applem propastný. Ze sledovaných značek jsou pak další tři – LG, Microsoft a HTC – ve ztrátě. Za každý prodaný mobil doplácí i několik desítek dolarů.
Společnost |
Distribuované smartphony (mil. Ks) |
Tržby (mld. Dolarů) |
Průměrná prodejní cena smartphonu (v dolarech) |
Provozní zisk/ztráta (mil. Dolarů) |
Zisk/ztráta na jeden smartphone (v dolarech) |
Samsung |
81,5 |
20,4 |
225,39 |
1900 |
23,29 |
Apple |
78,25 |
51,64 |
690,5 |
14410 |
184,1 |
LG |
15,3 |
3,22 |
210,26 |
–51,47 |
–3,36 |
Sony |
7,6 |
3,2 |
421,58 |
198,91 |
26,17 |
HTC |
3,4 |
0,81 |
237,05 |
–128 |
–37,65 |
Microsoft |
4,5 |
0,84 |
185,7 |
-162 |
-36,11 |
Co do objemu prodaných smartphonů je největší Samsung, jinak ale ve všech ukazatelích jednoznačně vítězí Apple. Z průměrné prodejní ceny jednoho iPhonu se mu vrátí 27 % částky v podobě zisku. Svoje hospodaření zefektivnilo Sony, které přestalo nabízet levné modely a narostla tak průměrná cena smartphonu. Z ní mají Japonci zisk přes 26 dolarů, což je ještě lepší výsledek než u Samsungu. S největší ztrátovostí bojuje HTC a Microsoft. Analýza bohužel nezahrnuje čínskou značku Huawei, která nedává k dipozici údaje o přesném počtu prodaných smartphonů ani provozním zisku mobilní divize.