Operátoři především nemůžou "přijít o zákazníky". Může jim maximálně klesnout ARPU (průměrná útrata), ale zákazník se bez operátora neobejde...Já být na straně operátorů, tak bych s Facebookem NESPOLUPRACOVAL, ale snažil bych se ho jednoduše vytlačit VAS službami- normálně nadrzo bych okopíroval jeho koncept (což je sice sviňské, ale legální) a vytvořil si VLASTNÍ sociální "siť sítí", kde by se uživatel každého operátora přihlašoval u toho svého, ale bylo by to kompatibilní, takže by klidně na jedné stránce mohl být uživatel O2, TM i VF, případně ostatních operátorů...Využil bych základny prodejen a každý uživatel na síti by byl ověřený podle OP - takže žádné fejky jako na FB.
Pak bych samozřejmě tuto síť zvýhodňoval - žádný FUP na přenášená data a zdarma i pro lidi bez předplacených datových balíčků, fotky, videa atd., pro toho, kdo pošle alespoň 7 zpráv za týden (tj. průměrně jednu denně) sleva např. 5% ve faktuře.
Všechny telefony z operátorské distribuce by na to automaticky měly předinstalovaného klienta a naopak neměly FB. A tak dále a tak dále...Jenom těžko by průměrný masový uživatel dál používal FB s tím, že si musí platit data, že si musí nainstalovat klienta, že nedostane slevu a ještě toto mu funguje automaticky, ale FB by musel "složitě" instalovat.
Asi nejlepší VAS služba, kterou měl u nás operátor byla projekt GameZone.cz - naprosto s tím likvidovali konkurenci. Byl to velký herní server, který byl ZDARMA pro uživatele Českého Telecomu, ale ostatní si ho museli platit.
Jenom proto měla spousta hráčů ADSL i když třeba kabelovka by jim fungovala rychleji a za méně peněz... Ostatní provideři (kabelovky, wifináři), na to NEMĚLI žádný argument a ani já jsem neměl co říct, když jsem tehdy rozjížděl lokálního ISP, zákazníkovi na "Ale já každý den HRAJU HRY PO NETU. A teď mám GameZone zdarma, ale pak bych si ho musel platit!"A samozřejmě pro malého ISP je provoz tak velkého projektu jako byl GameZone.cz, se zaměstnanci, servery atd. a to všechno zdarma, naprosto neproveditelný a nemá za to co nabídnout...Něco podobného by měli operátoři dělat jako reakci na FB, WhatsApp atd. Kdyby chtěli, tak jim prostě přetáhnou uživatele nebo to udělají tak, že pro uživatele bude používání těchto služeb úplně zbytečné.