Nevšední Bluetooth příslušenství: jak bezpečně telefonovat na motorce

Už jsme si zvykli používat handsfree sady při telefonování za jízdy v autě. Ale ani při cestování na motocyklu nemusíte zůstat odříznutí od možnosti komunikace. Stačí mít jen šikovně vybavenou přilbu.

Motorkáři si většinou chtějí při jízdě užívat svistu větru a požitku z jízdy a jsou rádi, že na telefonování mohou zapomenout. Ale občas je spojení s okolním světem nezbytné. A pokud jezdec nechce přerušit jízdu kvůli jednomu telefonátu, existuje pro takové případy specifické mobilní příslušenství – handsfree sada integrovaná v přilbě.

Šum svistu

Je nutné si uvědomit, že nejen jezdci na motocyklech musí být vybaveni přilbou, jsou v hlučném prostředí a mají obě ruce zaneprázdněné. Existuje mnoho profesí, kde pracují lidé v podstatě se stejnými podmínkami a stejně jako motocyklista, chtějí nebo dokonce musí být v neustálém kontaktu na telefonu nebo vysílačce. Připomeňme hasiče, pracovníky v provozech nebo na stavbách apod.

V hlučném prostředí vznikají při telefonování logicky dva problémy. Prvním je, že člověk neslyší a druhým, že člověk na druhém konci spojení nerozumí. První problém se snadno vyřeší implementací výkonnějších sluchátek k oběma uším uživatele. V druhém případě lze použít mikrofonu, který potlačuje zvuky mimo vytyčený směr a přiblížit ho co nejblíže ústům pomocí nástavce. Při jízdě na motocyklu se však do hry přidává ještě vítr, který by v případě otevřené přilby takto vystaveném mikrofonu pořádně „zatopil“.

Daleko progresivnější metodou pro zachycení zvuku telefonisty je použití náhlavního snímače. Ten lze umístit do přilby kamkoliv na místo, kde výplň přilby přitlačuje na lebku uživatele. Tím se zajistí dostatečný styk snímače s lebkou. Při mluvení se vibrace způsobené hlasem šíří lebeční kostí až do přijímače a zvuk tak není v podstatě ničím rušen. Jeden problém se však přeci jen naskytl. Některé motocykly mají natolik silné vibrace, že je jezdcovo tělo nedokáže dostatečně vstřebat a v nepřípustné míře se indukují do snímače. Proto se tento způsob snímání hlasu pro přilby určené motorkářům příliš nepoužívá.

Existují dva způsoby, jak do přilby handsfree sadu zabudovat. Buď přímo ve výrobě nebo vložením samostatné sady kompatibilní v podstatě se všemi přilbami. V prvním případě získáte daleko větší kvalitu přenosu a komfort, ve druhém ušetříte peníze.

Ač by se mohlo zdát, že by mohl být trh plný různých handsfree sad určených pro montáž do přilby, není tomu tak. V Evropě existuje několik firem, které tyto sady vyrábí na zakázku a jednotlivé prvky sady vždy přizpůsobí pro přilbu, se kterou budou provozovány. Ve volném prodeji však univerzální sady najdeme pouze výjimečně, zřejmě nelze dostatečně zabezpečit komfort nošení a kompatibilitu s více typy přileb.

Motocyklové přilby s Bluetooth

Pomalu se ale začínají objevovat motocyklové přilby, které mají handsfree zabudované napevno již od výroby. Populární je přitom použití bluetooth modulu, dráty by přeci jen mohly na motorce velmi zavazet.

Bavorák na hlavě

Nejnovějším přírůstkem do rodiny přileb s integrovaným Bluetooth handsfree je výrobek od renomované automobilky BMW. Přilba je zcela uzavřená a v přední části vybavena dvojicí mikrofonů a prvkem pro vyčištění zvuku od ruchů způsobených vibracemi a prouděním vzduchu. Dále v útrobách přilby najdeme Bluetooth modul, u každého ucha sluchátko a slot na baterie. Na boku se nachází tři multifunkční ovládací tlačítka.

Klepněte pro větší obrázek

V přilbě lze pohodlně komunikovat i při rychlostech kolem 150 km/h. Kromě použití s mobilními telefony plánuje výrobce také možnost bezdrátového připojení jiných zařízení, například MP3 přehrávače. Více přileb může také komunikovat mezi sebou, což se hodí při komunikaci se spolujezdcem nebo pomalé jízdě ve skupině – dosah Bluetooth je 10 metrů. Zatím není známo, kdy bude přilba vpuštěna na trh a za jakou cenu.

Motorola a italský design

Před nedávnem jsme vás na MobilManii upozorňovali na přilbu, jenž byla vyrobena za spolupráce firem Motorola a Momo. Produkt s názvem Fighter Mot HS810 má narozdíl od předchozí přilby otevřenou konstrukci. Mikrofon tak trochu nepříjemně trčí před jezdcova ústa a je pochopitelně daleko více náchylný na rušení větrem. Přilba by se měla začít prodávat příští rok na jaře, cena doposud nebyla stanovena.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nejen pro italské motorkáře

V Itálii jsou motocykly velmi populární a tak je zde pochopitelně také větší odbyt příslušenství. Výrobce přileb Vemar nezůstává pozadu. Bezdrátovou handsfree sadu zabudoval do výklopné přilby, která spojuje výhody zcela uzavřených přileb za jízdy a otevřených, pokud jezdec potřebuje zpřístupnit svůj obličej. Z hlediska hlasové komunikace za jízdy je důležité, že mikrofon zůstává chráněn před větrem. V přilbě jinak opět najdeme pár sluchátek, Bluetooth modul, akumulátory a na povrchu ovládací tlačítka.

Klepněte pro větší obrázek  

Jiný výrobce ze stejné země, Kiwi, nabízí rovnou dva typy přileb s integrovaným Bluetooth. Jeden model je výklopný a druhý otevřený.

A do třetice si představme tři modely od dalšího italského výrobce, Dainese. Jedná se o sérii přileb vybavených podobně jako předchozí typy. Zákazník si bude moci vybrat, zda-li vyžaduje sportovní přilbu, cestovní nebo jen lehkou městskou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Diskuze (11) Další článek: U SMS prý lze falšovat číslo odesílatele

Témata článku: , , Bluetoot, Přilba, BLU, Telefon, Jak, Motor, Bluetooth příslušenství, Předchozí typ, Blue