Aktuální monitorovací zpráva ČTÚ za červenec se věnuje zajímavé kauze – zákazník měl doplatit částku do minimálního měsíčního plnění (MMP), předtím však byl odpojen. Spor vedl firemní zákazník s operátorem O2, nutno podotknout, že odpojen byl kvůli neplacení.
V tomto konkrétním případě se zákazník smluvně zavázal k útratě alespoň 4 000 Kč měsíčně. Když později přestal platit, byl odpojen a O2 s ním ukončilo smlouvu.
Byl odpojen, nesplnil kvótu
Podle ČTÚ tak došlo k absurdní situaci, kdy operátor ve snaze donutit účastníka smlouvy plnit jeho finanční závazky přistoupil k odpojení, znemožnil tím služby využít a současně toto nevyužívání sankcionoval smluvní pokutou.
Ve sporu o peněžité plnění si pak operátor nárokoval vedle dlužných částek za poskytnuté služby ještě více než jedenáct tisíc smluvní pokuty za nedosaženou minimální útratu. ČTÚ tak dalo za pravdu zákazníkovi a rozhodlo, že ten po odpojení čísel prostě nemohl MMP, ke kterému se uvázal, dostát.
Citace z monitorovací zprávy:
„Tato smluvní pokuta, která má podle smluvního vztahu záviset plně na jednání zákazníka, se v daném případě stala plně závislou na svévoli operátora. O2 suspendací služeb znemožnilo klientovi využít poskytované služby alespoň v nějaké míře, tedy dostát závazku podle smlouvy alespoň v minimální výši a v konečném důsledku tak operátor svým rozhodnutím dosáhl účtování smluvní pokuty v maximální možné výši.“
Rozhodnutí je pravomocné. Takže nezapomeňte, pokud byste se někdy ocitli v podobné situaci, sankce plynoucí z MMP vám operátor účtovat nemůže, pokud vám neumožní služby vůbec čerpat.
Jak vybrat mobil s nejlepším poměrem výkon/cena: