Podvodné SMS: nenechte se napálit

Nepoctivci a zloději objevili kouzlo textových zpráv. Stačí chvilka nepozornosti a také vás mohou napálit. Jeden takový se chystal okrást i nás, ale léčku jsme prokoukli a poradíme vám, jak podobným podvodníkům nenaletět.
Mobilními sítěmi denně prolétne několik miliónů SMS zpráv. Používání této služby se stalo natolik běžné, že už je pro mnohé odesílání textovky rutinní záležitostí, u které není třeba myslet. A toho se zjevně snaží využít malí moderní zlodějíčci.

Michal má nové číslo

Před několika málo dny mi na Twist kartu přišla SMS zpráva s na první pohled obyčejným textem:

Ahoj, tady Michal. Mam nove telefonni cislo, posli mi SMS ve tvaru MICHAL na 9000615.

Trochu zvláštní, ale na druhou stranu celkem neškodná textovka. Nějaký kamarád mě zřejmě informuje o změně čísla, zdálo by se na první pohled. Všechno je ale trošku jinak.

V mém případě zpráva přišla z čísla 9000615. Nejedná se o klasické telefonní číslo některého z operátorů, na těchto číslech jsou provozovány tzv. Premium Rate SMS. Ty se používají například k platbám za různé služby, účast v hlasování a podobně. A cena za textovku odeslanou na toto číslo je proto značně odlišná od běžné SMS zprávy – zaplatíte za ní částku, která odpovídá posledním dvěma číslicím telefonního čísla (v tomto případě tedy 15 Kč).

Dnes se posílá textovek „ve tvaru“ mnoho druhů a někoho třeba už ani nepřekvapí, že určitý tvar SMS zprávy požaduje i kamarád Michal. Nezkušený uživatel si také nemusí uvědomit, že číslo 9000615 je trochu podezřelé. A toho právě podvodník Michal zneužívá.

Pátračka v akci aneb od čerta k ďáblu

Vzhledem k mému podezření, že se jedná o podvod, jsem začal zjišťovat, kdo mě chtěl obrat o 15 Kč kreditu. Můj první hovor tedy vedl na infolinku T-Mobilu. Operátor mi sdělil, že odesílatele podezřelé zprávy nijak zjistit nelze, ale pokud mám zájem, může mi Premium SMS zablokovat. Po lehkém naťuknutí z mojí strany potvrdil, že by mi provozovatele mohl sdělit Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Čistě ze zvědavosti jsem se ještě obrátil na infolinku Vodafonu, kde mi potvrdili, že ČTÚ je správný směr pro další pátrání.

Neváhal jsem a vytočil číslo ČTÚ. Po dvou přepojení jsem mluvil s osobou, která by údajně měla mít tyto věci na starosti. Pán mi sdělil, že ČTÚ čísla nepřiděluje, toto je prý plně v kompetenci operátorů. Poskytovatele by mi tedy měla říct infolinka libovolného z nich.

Po zkušenostech s T-Mobilem a Vodafonem jsem se rozhodl, že zkusím štěstí na Go lince Eurotelu. A skutečně, operátorovi jsem sdělil svůj problém a za minutu jsem znal jasnou odpověď: číslo patří společnosti Erika. Jedná se o společnost zajišťující službu Premium SMS pro různé firmy a není tudíž námi hledaným nepoctivcem. Musíme pátrat dál, kdo si u Eriky službu objednal a následně nekale využil.

Hovor na linku podpory společnosti Erika mi zatím žádné zjištění nepřinesl. Celá záležitost byla předána na příslušné oddělení, kde se vyšetří a poté budu informován. Jakmile dostanu odpověď, článek doplníme.

Chci znát cenu

Michal evidentně porušil zákon. Dle zákona má spotřebitel právo znát cenu za poskytnutou službu. V tomto případě se tak nestalo, navíc byl text zprávy značně zavádějící a v podstatě o žádnou službu nešlo. Podvod je to pravé slovo. Podle mého názoru lze očekávat, že podobných případů by mohlo v budoucnu přibývat, protože poměrně snadné podmínky registrace a provozování služeb Premium Rate SMS svádí i podvodníky. Pozor na ně!

Diskuze (73) Další článek: Eurotel Navigace: satelitní navigace v mobilním telefonu

Témata článku: , , , Pravé slovo, Nen