Problémy v nové mapě TomTomu

V diskuzi pod článkem o nových mapách pro navigátory TomTom se objevily některé konkrétní výtky k novým mapám. Ba dokonce podezření, jestli TomTom místo nové regionální mapy CZ, SK, PL, HU nenabízí omylem starší verzi. Zeptal jsem se proto přímo u výrobce a dodavatele map. Od TomTomu zatím odpověď nemám, vysvětlení se mi ale dostalo od Jana Vodňanského, výrobního ředitele společnosti Central European Data Agency. Ta „vyrábí“ data České a Slovenské republiky pro firmu Tele Atlas, jejíž mapy TomTom používá.

Jak se tvoří mapy

Konkrétně mě zajímaly reakce na tyto dvě výtky z diskuze (text byl mírně zcivilizován):

1. Přijel jsem z Valašského Meziřící a nová mapa mě pobavila. V předchozí verzi 6.60 byly v Meziříčí nové kruhové objezdy, v nové mapě jsou místo nich opět jen křižovatky.

2. Ve Frýdlantu stále chybí všechny nové kruhové objezdy, které stojí už nejméně dva roky. Stejně je na tom i Český Těšín u Kauflandu, také zde chybí kruhový objezd. V Hlučíně jsem místo po Dlouhoveské ulici místy jel podle mapy po louce a v Ostravě za tři hodiny jízdy neobjevil žádnou změnu. Nové jednosměrky  v mapě stále nejsou, kolem Kauflandu na Karolině se podle mapy stále nedá jezdit. Stav mapy Ostravska je těžce před rokem 2006, možná bych tipnul i před rokem 2004.

Jan Vodňanský odpovídá:

Aktualizace mapy probíhá v určitých cyklech. V zásadě jsou upřednostňovány především hierarchicky vyšší komunikace a důležitější města. Každý rok se aktualizuje tzv. Major road network (dálnice, silnice I. třídy a část silnic II. třídy) a 25 % ostatní sítě. Kromě toho probíhá ještě speciální mapování vybraných prvků (např. povolené rychlosti, směrové tabule, infomace o jízdních pruzích apod.). Není tedy možno zachytit všechny změny on-line. Zejména kruhové objezdy jsou velmi často budovány během několika měsíců.

Konkrétně uváděné příklady to poměrně dobře dokumentují. Poslední aktualizace Frýdlandského výběžku proběhla v létě roku 2005, hlavní komunikace potom na podzim roku 2006. V Ostravském kraji probíhá aktualizace do úrovně silnic III. třídy a významnějších městských komunikací právě nyní. Ostrava byla aktualizována v roce 2005 a bude zase letos. Dále je třeba připočítat výrobní lhůty, které jsou od uzavření databáze do vydání navigačního nosiče cca půl roku.
 
U kruhových objezdů ve Valašském Meziříčí téměř vylučuji, že by se z databáze nějaký ztratil. Čtyři kruhové objezdy na hlavní komunikaci (silnice č. 35 a 57) jsou v databázi již více než rok a půl, déle do historie jsem se nepouštěl. Pátý objezd na ulici Sokolská (silnice č. 150) byl již detekován a doplněn v únoru 2007.

Ke kruhovým objezdům si dovolím ještě poznamenat, že někteří producenti navigačních systémů menší kruhové objezdy pro navigování více méně ignorují a používají příkaz typu „na kruhovém objezdu jeďte rovně“.

Stěžovat si na správném místě

Stejně jako v jiných případech, kdy hodnotíme mapy, připomínám, že žádná mapa nikdy není a nikdy nebude dokonalá. Zvlášť když jde o pokrytí tak velkého území, jako je celá republika. Není navíc reálně možné dosáhnout stavu, kdy celá mapa bude aktuální, protože nové aktualizace se provádějí postupně, po určitých oblastech, s určitými prioritami. Je nutné se s tím smířit.

Pokud na mapě TomTomu objevíte nějakou chybu, můžete pro její nahlášení využít internetovou službu Tele Atlas Map Insight. S ní máte jistotu, že se o chybě dozví odpovědní lidé a budou se snažit zajistit nápravu.


Tip: Stáhněte si zdarma Elišku, nový ženský hlas pro navigace TomTom
Diskuze (22) Další článek: Šuškanda: O2 nabídne mobilní ICQ za paušál

Témata článku: , Český Těšín, Nov, Celá republika, Tom, Pro +,