S reklamou se setkáváme na každém kroku, jen mobilní telefony zatím nebyly zasaženy. Nokia má ale plány, jak tuto situaci změnit...
Reklama na nás zírá odevšud. Kdo nebrouzdá na internetu, toho si najde při sledování televize. Kdo ani na ní nekouká, nevyhne se billboardům podél silnic, plakátům na ulicích nebo inzerci v novinách. Pro mnohé je reklama otravná a snaží se jí nevěnovat pozornost. Ale co naplat, hlavního zdroje obživy komerčních televizí, tištěných i internetových časopisů se nezbavíme. Můžeme se jí vyhnout? Venku je snadné reklamu přehlížet a na internetu ani na televizi život nestojí. Jenže reklama se začíná tlačit i do mobilů a bez něj člověk jako by v dnešní době nebyl.
Mobil je vhodný prostředek
Užití telefonů k marketingovým účelům ale dává smysl. Mobil má prakticky každý, nosí ho všude s sebou. Textová inzerce třeba v podobě SMS ho tak dostihne kdekoli a je těžko přehlédnutelná. Právě SMS už nyní k šíření svých nabídek občas využívají operátoři. Dalším příkladem dosavadního využití reklamy v mobilech budiž wap. Plány jdou ale mnohem dál a uvažuje se o dalších možnostech zavedení reklamy do telefonů.
Typické využití mobilní reklamy by bylo propojené s možností lokalizovat mobilní přístroj. Jako vzor uveďme případ, kdy se uživatel přiblíží k hypermarketu a na mobil mu dojde reklama s akční nabídkou.
Na přelomu roku například v Norsku vysílací stanice NRK ve spolupráci se Sony Ericssonem testovala streamovanou mobilní televizi, jejíž součástí byla samozřejmě i reklama. Skandinávské společnosti se vydaly nezvyklou cestou, ve které počítají s tím, že reklama může být i zajímavá. Každému z účastníků testování byl totiž obsah reklamních bloků ušit přímo na míru podle toho, jaké informace o sobě a o svých zájmech zadal do úvodního dotazníku. V reklamě tak každý narazil pouze na to, co ho skutečně zajímá.
Díky různým interaktivním možnostem je v Norsku streamovaná televize velmi oblíbená a sleduje ji většina uživatelů 3G služeb. Vzhledem k tomu tam má televizní reklama velký úspěch. Jenže je stále mnohem větší skupina těch, kteří služeb 3G nevyužívají a existují také snahy najít efektivnější způsob šíření mobilní reklamy, nejlépe takový, který ji dostane ke každému.
Zařídí to Nokia
V oblasti mobilní reklamy se chce angažovat Nokia, a proto včera představila dvě služby, které umožní využití telefonů k marketingovým účelům. První z nich je Nokia Ad Service, díky které zájemci budou moci zveřejnit mobilní reklamu na telefonech jako součást doinstalovaných aplikací nebo videa. To známe i ze světa počítačů a internetu. Nejběžnějším příkladem je ICQ: nainstalujete si jeho klienta a při každém použití programu koukáte na drobný banner umístěný pod adresářem. Kromě této možnosti Nokia inzerentům poskytne širokou podporu a pomoc při tvorbě takových mobilních reklam. Po prvních testech si služba získala řadu kladných ohlasů mezi zájemci.
Druhou službou je Nokia Advertising Connector, kterou Nokia připravuje ve spolupráci s vydavateli novin, operátory a poskytovateli internetu. Služba těmto inzerentům umožní šíření jejich nabídek – budou moci posílat na mobilní telefony reklamu ve formě zvukových souborů, obrázků, videa nebo textu. Reklamy šířené pomocí této služby budou mít informační charakter a budou optimalizovány pro mobilní verze zpravodajských webů a mobilních televizí. Pro uživatele a tedy konzumenta reklamy budou tato data samozřejmě zdarma, což si vyžádá určité úpravy datových služeb operátorů. Obě služby Nokia zatím testuje a jejich spuštění plánuje na druhou polovinu letošního roku.
V reklamě létají velké peníze a jak se zdá, právě mobily budou její další obětí. Mobilní reklama se sice zatím tváří docela nevinně, ale to se může rychle změnit. Je zde riziko, že si jí všimnou i méně seriózní inzerenti, jejich reklama přesáhne únosnou míru a mobily se stanou jen dalším cílem dotěrného spamu. Vše záleží na nastavení mantinelů, které by měly vzejít z diskuse mezi marketingovými odborníky, výrobci mobilních telefonů a operátory.