S navigací řidič vidí i za zatáčky (anketa)

Diskuze čtenářů k článku

logman  |  26. 08. 2007 00:21

Přesně tak, obzvlášť při jízdě v lese na neznámé cestě nebo při jízdě v noci. To je jeden z důvodů, proč raději jezdím podle 2D. U 3D s dynamickým měřítkem se mi to moc neosvědčilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Termin@tor  |  26. 08. 2007 00:35

"Stačí desetina sekundy, ze které zjistím, co je přede mnou, a mohu se na to lépe připravit." A protoze na navigaci nic nebylo, nebudu si ani vsimat predniho skla od krve, protoze slo o "jednoduché uhnutí, kde ani nemá smysl dávat pryč nohu z pedálu akcelerátoru" a chodec tam v te mlze (za horizontem, za zivym plotem, atd....) nemel byt...
Hned mne prosim nekamenujte, ale uz si zive predstavuji blbecky s jeste mokrym ridicakem, dvoutunovym terenakem od tatika, jak predvadeji sve slecne suvereni a rychlou jizdu po nezname silnici, kde je samosebou prece nemuze nic prekvapit, protoze vidi prez display navigace do budoucnosti... Velice mi to pripomina rceni na znacce Stop, dej prednost v jizde - Dobry, jed, vcera tady taky nic nejelo...
Samozrejme je mi jasne, ze nikdo, kdo ma v hlave neco jineho, nez nas**no, se o neco takoveho pokouset nebude, ale na druhou stranu mam pocit, ze ridici, kteri maji vsech pet pohromade, zacinaji na nasich silnicich byt ohrozenym druhem. Tem druhym se v navigacich dostava do rukou nova hracka ke zvysovani adrenalinu v krvi.
Kez se mylim...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 26. 08. 2007 00:51

Možná je lepší, když se takhle budou prohánět s navigací, kde aspoň trochu vidí, co je čeká za zatáčku, než když to budou dělat bez ní. A oni to asi stejně dělat budou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rada  |  26. 08. 2007 22:51

Na navigaci se moc nedá spolehnout. Nedávno mě navigace od O2 navedla do železné brány...nekecám. Kdybych věřil navigaci a ne značce slepá silnice, měl bych pomačkané auto. Brána nevypadala zrovna zánovně a u O2 navigace se mapy tahají průběžně, takže by měly být aktuální.

TomTom mě běžně navádí do jednosměrek, zákazů vjezdu (resp. vjezd byl povolený je pro rezidenty) nebo neprůjezdných cest (uprostřed cesty byla ne zrovna nová železná tyč). Mapy mám staré zhruba rok a rozhodně nevěřím tomu, že nové mapy navádí o mnoho lépe.

Před pár týdny jsem trošku ztratil koncentraci, navigace řekla zahněte doprava, tak jsem zahnul a najednou koukám, že jsem v protisměru v jednosměrce. Naštěstí tam nic nejelo.
Na jednom místě v Praze hlásí navigace zahněte prudce doprava...odbočka doprava tam ale není a podle mapy je to ostře doleva. Taky mě docela mate že už víc než kilometr před sjezdem hlásí TomTom "blíží se sjezd".

Takže pozor na ježdění podle navigace. Je lepší jezdit pomaleji než se spoléhat na to, že navigace zobrazí prudkou zatáčku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  27. 08. 2007 13:22

no ty musis byt expert za volantem ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
miki  |  29. 08. 2007 10:51

Bohužel u TomToma je to tak, mám s tím zkušenost několika tisíc kilometrů po českých silničkách při poznávání vlasti během honu na Turistické známky - jeden prdelákov za druhým :) No, doufejme že pomůže nová feature s uživatelskými opravami, protože třeba nárůst počtu kruháčů, jednosměrek atd. je obdivuhodný :) A přesně jak psal kolega, těch jednosměrek a zákazů vjezdu, kam mě TomTom posílal, bylo opravdu dost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin kalenda  |  27. 08. 2007 16:25

knight rider. zrovna vcera me navigace vedla pres most kteremu staly jen pilire - jen tak dal. Prece je to v navigaci tak to tam strelim TURBO BOOST vsssvssss hup a je to

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
logman  |  26. 08. 2007 03:29

Tak třeba já pro takové předvádění slečnu nepotřebuji. Na to mi bohatě stačí dvě dítka na zadním sedadle. Jedno drží navigaci a hlásí směr, druhé mi zakrývá rukama oči a počítá úspěšně projeté zatáčky. Když hodně zlobí, tam jim nahraji loňské mapové podklady, abychom si tuhle velmi zábavnou hru ještě více okořenili. Mno, a sem tam je holt někdo terminov@n. ;)
Já bych to tak nedramatizoval. Ale je pravda, že už jsem několikrát hudroval, když vidím, jak se někteří řidiči věnují víc navigaci než tomu, co se děje před jejich vozidlem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lakvarius  |  26. 08. 2007 09:52

Chtěl jsem napsat příspěvek a chtěl jsem začít právě tím, že navigace zná jenom mapu, ne proměnlivé překážky, takže pořád musím dávat pozor a být připraven že se na silnici vyskytne něco o čem nevím.
Na druhou stranu už mi ale navigace takhle zachránila minimálně předek auta, kdy se v sérii mírných dvojitých zatáček objevila jedna vracečka. To by samo bylo v pohodě, zvládl bych jí i kdybych navigaci neměl. Jenže tam předtím vyjel z lesa někdo s jeepem nebo traktorem a natáhl na silnici bahno... Nevím jak bych dopadl, kdybych díky mrknutí na navigaci nezačal přibržďovat už s předstihem, vlastně už v té poslední mírné zatáčce předtím.

Takže navigace pomůže rozumnému člověku projet bezpečněji i místa, kde to nezná.
Zůstává ale pravdou, že pro někoho to může být naopak pomůcka k hazardní jízdě. A na blba lze bohužel narazit všude... Když tady čtu ty experty, co píšou při řízení SMS, tak bych za to fakt bral řidičák

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Croog  |  26. 08. 2007 11:11

Naprosto se nedivím podobnému příspěvku. Pokud bych navigaci nepoužíval, jistě bych smýšlel podobně. Jenže mám opačnou zkušenost.
Navigace je opravdu další článek v autě, který může zlepšit představu o situaci před autem. A to jakkoliv se jí "nedá věřit". Řidič neodpovídající blbečkům, které jste popsal (snad takový nejsou), samozřejmě ale automaticky počítá s tím, že je to pouze dodatečná neověřená a neúplná informace a dle toho s ní nakládá. Ale proč ji zase ignorovat? Člověk, který už s navigací něco projezdil, ví moc dobře, co z navigace vyčte a co ne. A vědět pravděpodobný profil trasy za zatáčkou není na škodu!

Nejvíce jsem těchto informací využíval při jízdě přes jisté hory, kde bylo spoustu pro mě neznámých klikatých zatáčet a serpentin + mlha, že by se dala krájet. Blbec co jede na slepo podle navigace, řeknete si. Nesouhlasím. Samozřejmě jsem rychlost přizpůsoboval podmínkám, ale vědět, kam se zatáčka předemnou bude stáčet a hlavně jak rychle, přispělo k mnohem plynulejší jízdě a menší unavě z řízení. Kdo nezkusil, tak možná nepochopí.
Je jasné, že mísňák, který místní silnice zná by jel ještě rychleji než já, protože má jednoduše lepší základnu informací pro předvídání. A o předvídání řízení je. Jenže ta navigace mě k tomu místňákovy velmi přiblíží a to je výhoda...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  26. 08. 2007 21:13

No muzu akorad rici ze pokud bude nekdo blb a pojede ciste podle navigace jako blb tak je to hold spatne.Ze sve zkusenosti muzu rici,ze mi navigace hodne pomahala pri jezdeni po evrope,kdyz si to ficim kamionem po dalnici v nemecku a mam sjezd na dalsi dalnici tak je pro me velice dulezite vedet co je predemnou,za sjezd je takovy ze se toci az treba o 270stupnu nebo je to jen vyjezd typu prejeti z jednoho pruhu do druheho,cloveku se jezdi o mnoho pohodlneji a neni unaveny z necekanych situaci na ceste,proste kdyz jedu a vidim na navigaci ze je sjezd prudky tak sem dostatecne dopredu pripraven na patricnou situaci,samo nemuzu se na to spolehnout na sto procent ale je to kazdopadne velka pomoc,ze sou lidi pitomci za to nemuzem,my co si to dokazem s navigaci dostatecne ulehcit sme ve vyhode.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  27. 08. 2007 13:23

nemas jezdit jak prase.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koukol  |  26. 08. 2007 12:46

Aby bylo možné předvídat zatáčky podle navigace, musí být splněny dva předpoklady:

1) Mapové podklady jsou dostatečně detailní a každá zatáčka má podle svého poloměru příslušný oblouček. Pokud místo několika zatáček za sebou je na mapě zobrazena jen rovná čára, moc nám to nepomůže.

2) Navigace zobrazuje na mapě skutečnou polohu vozu. Jinak se podle navigace budeme připravovat na zatáčku, kterou jsme už projeli (nebo na odbočku, kterou jsme už přejeli

Bohužel některé navigace tyto předpoklady zdaleka nesplňují. Jezdit se takto dá snad jen podle TT. IGO zobrazuje zatáčky jen schematicky (ale zato mapy zabírají na velkoobjemových kartách málo místo) a Garmin často překresluje polohu vozu skokově.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 26. 08. 2007 13:36

Vy ale nemáte jezdit podle přístroje - tohle je přesně to, na co v článku upozorňuji a co v diskuzi kritizují i jiní. Navigace je tady pouze pomůcka. Samozřejmě, že nesmí zatáčku zobrazit rovně, ale přibližný tvar lze zjistit vždy.

Bod dva v tomto ohledu také považuji za nedůležitý. Kromě toho nevím o přístrojích, které by polohu zobrazovaly s takovým zpožděním. Sekundové skákání mapy přece v takových případech nevadí, to nemá být animovaný film.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koukol  |  26. 08. 2007 15:08

Informace, že po třech kilometrech bude zatáčka doleva, mi přijde pro řízení zbytečná (snad jen když se při řízení nudím, abych měl o čem přemýšlet).

Podle navigace se dá ale odhadnout průběh zatáčky, do které není vidět. A to může být užitečné. Tady vidím praktické využití toho, o čem píšete. Mapa v navigaci ovšem musí odpovídat realitě, což zdaleka tak samozřejmé u některých navigací není.

Aktuální zobrazení polohy je nutné hlavně u delších táhlých zatáček, abych při pohledu na navigaci zjistil, v které části zatáčky se právě nacházím a mohl podle toho předvídat směr další jízdy (čímž podle mě bod 2 tak nedůležitý není).
Mně osobně "skákání" mapy vadí, ale možná je to tím, že k navigaci nepoužíváme nabušené navigační přístroje, ale jen navigační ořezávátka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vilik  |  26. 08. 2007 13:32

Taky jezdím podle navigace a dívám se za kopečky a zatáčky. Ale to neznamená, že jsem kapitán ponorky a jedu jen podle přístrojů. Jen blázen a šílenec by to udělal. Navigace mě pomáhá připravit se na to, co je tam, kam nevidím. A je to super, zvláště v noci. Jasně, že musím počítat s odstaveným autem, traktore, nebo padlým stromem. To se vše může přihodit. Ale mám o jednu starost míň. Vím totiž, kam budu točit volantem za třeba za horizontem.

S kritikou se podle mně ozývají ti, co navigaci nemají, nebo nejsou schopni využívat všechny klady, která navigace má.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Trutnovacek  |  26. 08. 2007 15:15

Přiznám se, že jsem nepochopil toto..[b]Mapa je ale dobrá pomůcka. I když jedu na místech, kde navigaci nepotřebuji, kde trefím i bez ní, bez živé mapy na displeji se cítím nesvůj. Navigační přístroj proto zapínám i v těchto situacích.[/b]

On to byl kdysi vtip, ale z tohodle myslím, se blíží doba, kdy každé novorozeně dostane přehrávač, sluchátka s nahrávkou ..."Nádech - výdech - nádech - výdech...."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 26. 08. 2007 21:14

O tom byl přece celý článek. I když se nepotřebuji nechat navigovat, trefím třeba podle ukazatelů na křižovatkách, navigační přístroj mi pomáhá v orientaci před zatáčkami.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  26. 08. 2007 23:10

Navigaci mám. Uznávám, že může být zdrojem informací i tohohle typu, i když jí tak nevyužívám. Nicméně pro mě je mnohem důležitější např. vzdálenost k nejbližší další odbočce. Proč se budu pouštět do předjíždění, když po 1 km odbočuji... Zkušený řidič s pársettisíci km na kontě by měl umět zatáčku přečíst mnohem spolehlivěji "ze silnice", než z navigace. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že naopak v případě silnice se sadou vlásenek a vraceček nemám na navigaci vůbec čas a raději věnuji 100% pozornosti volbě správné stopy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
med  |  27. 08. 2007 11:31

Slovinsko bolo uvedene ako dobry priklad! Presne tu istu skusenost mam a bol som rad, ze som mal so sebou GPS. Po troch hodinach jazdy na horskej ceste v lese s ostrou zatackou kazdu minutu clovek oceni vediet priblizny tvar. Bez GPS je to velmi UNAVNE.
A obzvast dobre je to, ak chce clovek obehnut nejaky traktor alebo nakladne auto v takychto neprehladnych usekoch. Pomoze to urobit dobre rozhodnutie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
CzechJoker  |  29. 08. 2007 21:34

Vono stačí bohatě ject z Adršpachu do Úpice, tam se to kroutí jak zmije. Akorát je otázka, jak to kerá navigace ukazuje. Garminu s topomapou bych věřil, ale Miu ani náhodou. To se s vykreslováním zatáček zase tak moc nezdržuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fotrik  |  28. 08. 2007 15:45

Mozna by stalo za to zminit jeste jeden aspekt. Kdyz jedu za nakladakem a podle navigace v neznamem miste vim, nedaleko je delsi rovinka, tak radsi s predjizdenim jeste chvilku pockam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor