Snižte propojovací poplatky, nabádá Evropská Komise ČTÚ

Na tom, že Češi volají draze něco je, vždyť i propojovací poplatky jsou u nás druhé nejvyšší. Evropská komise nyní vyzývá ČTÚ k jejich snížení.

Evropská komise (EK) v dopise, který byl odeslán dnes, podruhé vyzývá Český telekomunikační úřad (ČTÚ) jakožto český telekomunikační regulační orgán, aby ještě více snížil sazby za ukončení volání v mobilní síti (MTR) v České republice. Zkratka MTR pochází z anglického mobile termination rates.

Klepněte pro větší obrázek
Eurokomisařka pro telekomunikace to vidí jasně

Sazby za ukončení volání v mobilní síti jsou vlastně velkoobchodní poplatky, které operátoři mobilních sítí účtují jiným operátorům za spojování hovorů ve své síti. Čili jde o poplatky, které jsou součástí konečné ceny a operátoři si je platí navzájem, naproti tomu volání do vlastní sítě operátora téměř nic nestojí.

Nám vysoké sazby nevadí

Přes nedávnou výzvu, kterou Komise adresovala ČTÚ v dopise odeslaném koncem roku 2008, požadovala co možná nejbližší přiblížení MTR úrovni efektivních nákladů. Změny ve prospěch zákazníků a v neprospěch telekomunikačního oligopolu se ale u nás nenosí a ČTÚ podobné výzvy nechávají chladným. Tuzemský regulátor (ano, toto slovo je odvozeno od slovesa regulovat) ale jako obyčejně nechává věcem volný průběh a naopak chce propojovací poplatky zachovat na úrovni stanovenou ve svém předchozím rozhodnutí.


vodafone-ico-small.jpg

Čtěte také: ČTÚ snižuje propojovací poplatky, operátoři ušetří

Bude z toho ale něco mít také konečný zákazník nebo si kapsy nacpou zase jen operátoři? Zatím zlevnil jen U:fon.


Peněženkám nebohých zákazníků ovšem přeci jen svítá naděje. EK totiž pro zatím vydalo doporučení zaměřené na rychlejší přiblížení se efektivním nákladům, v němž se po všech členských státech požaduje, aby stanovily MTR na úrovni nákladů efektivního operátora do 31. prosince 2012. Zatím jde o doporučení, pokud se ale nic nestane, mohlo by se změnit v nařízení tak jako v případě regulace roamingových hlasových, datových a textových služeb.

Sazby za ukončení volání představují pro operátory příjmy i výdaje: když má jeden operátor nižší příjmy, jiný operátor má nižší náklady. Až regulační orgány v průběhu čtyřletého období 2009–2012 sladí své postupy se soudržnějším přístupem popsaným v uvedeném doporučení, mohou menší operátoři mobilních sítí (kteří do ostatních sítí posílají více hovorů, než přijímají) očekávat, že budou svým větším konkurentům platit méně, operátoři pevných sítí by mohli získat nejméně 2 miliardy EUR dodatečných příjmů díky tomu, že budou za ukončení volání z pevných do mobilních sítí platit nižší sazby založené na nákladech, a očekává se, že spotřebitelé nejméně 2 miliardy EUR ušetří.

Zklamání i na straně zákazníků

Komise také vyjadřuje politování nad tím, že nejmenšímu operátorovi, totiž společnosti MobilKom, který u nás provozuje U:Fona, se ukládají méně přísné povinnosti. To prý může vést k selháním trhu nebo ke sporům mezi operátory, pokud se MobilKom rozhodne zvýšit své vlastní MTR nebo neprovádět ukončení hovorů ze sítí jiných operátorů.

„Průměrná sazba za ukončení volání v mobilní síti v České republice je druhá nejvyšší v EU. I když vítáme úsilí ČTÚ zohlednit některé aspekty našeho doporučení již v rámci jeho stávajícího opatření, musím vyjádřit velké zklamání z toho, že český regulační orgán navrhuje zachovat úroveň sazeb za ukončení volání v mobilní síti, která byla větším operátorům uložena dříve,“ prohlásila komisařka EU pro telekomunikace Viviane Redingová a dodává: „Pouze dalšími podstatnými sníženími lze zabezpečit, aby spotřebitelé v České republice mohli využívat nižší ceny u mobilních hovorů. Taktéž naléhám na ČTÚ, aby nejmenšímu operátorovi uložil přísnější povinnosti, a zacházel tak se všemi mobilními společnostmi stejně. Doufám, že český telekomunikační regulační orgán naši radu řádně zváží a bude trhy s ukončením mobilních hovorů regulovat odpovídajícím způsobem.“

Komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová uvedla: „S politováním musím konstatovat, že český regulační orgán neaplikoval model výpočtu nákladů, který odráží skutečné náklady, jež efektivnímu operátorovi vznikají v souvislosti s poskytováním služeb ukončení volání v mobilní síti. Takový přístup by vedl k nižším sazbám za ukončení volání v mobilní síti a k rovným podmínkám pro všechny mobilní operátory, což by prospělo hospodářské soutěži a českým spotřebitelům.“

Podle oznámeného opatření ČTÚ musejí společnosti Telefónica O2, T-Mobile a Vodafone respektovat soubor povinností k zabezpečení spravedlivé hospodářské soutěže na českém mobilním trhu. Sem patří zejména to, že sazby za ukončení volání těchto operátorů by neměly přesahovat určité cenové stropy. Proto do 31. prosince 2009 mohou tři největší operátoři účtovat maximálně 2,31 Kč (≈ 9,1 eurocentů) za minutu.


vodafone-ico-small.jpg

Čtěte také: Mobilní služby v ČR patří k nejdražším na světě

Organizace pro hospodářkou spolupráci a rozvoj říká, že vyšší ceny než v ČR mají v Evropě už jen Španělé. Slováci jsou na tom skoro stejně.


Dále pak za období od 1. ledna do 30. června 2010 činí maximální sazba za ukončení volání v mobilní síti 1,96 Kč (≈ 7,7 eurocentů) za minutu. Ceny, které se mají povolit následně, stanoví ČTÚ koncem roku 2009 na základě nejnižších nákladů, které těmto třem větším operátorům skutečně vznikají, přičemž některé náklady, které nejsou spojeny se službou ukončení volání v mobilní síti, nebudou zohledněny.

Diskuze (23) Další článek: TomTom: pětipalcové navigace zatím jen pro Ameriku

Témata článku: , , , Pro +, Mobilní hovor, Evropská komise ČTÚ, Velké zklamání, Komise, Konečný zákazník, Nejnižší náklady, Pop