Navazuji na včerejší článek s prvním testem citlivosti Garminu eTrex Vista HCx. Kvůli chybnému nastavení jsem zaznamenané trasy musel vyhodit, dnes jsem proto vyrazil znovu. Pomocí testované novinky, jejího předchůdce Garminu eTrex Legend C a současné špičky Garminu GPSmap 60CSx jsem zaznamenával projetou trasu. Přístroje každou sekundu do paměti ukládaly zjištěnou polohu, doma jsem ji potom vynesl do počítače a zobrazil v mapách.
GPS přijímač za sklem auta má však poměrně ideální příjem. I starší GPS čipy v takových případech nemívají velké problémy a projížďka by neukázala velké rozdíly. Proto jsem přístrojům trochu zkomplikoval život. Při testu jsem je třeba zavíral do schránky v palubní desce, do zavazadlového prostoru.
Garminy v Googlu
Výsledky si nejlépe můžete prohlédnou prostřednictvím programu Google Earth. Stačí klepnout na odkaz a otevřít nabízený soubor. Ve složkách se zobrazí jednotlivé testovací jízdy, u každé najdete popisek a tři barevně odlišené trasy. Nedoporučuji přímo srovnávat trasy se silnicemi na leteckém snímku, protože mapy Googlu jsou mírně posunuté. Porovnávejte spíše jednotlivé trasy mezi sebou.
Pokud nemáte Google Earth, můžete si jednotlivé trasy prohlédnout i v mapách Google Maps:
- Ukázka 1: město, přístroje ve schránce v palubní desce
- Ukázka 2: silnice, přístroje pod čelním sklem
- Ukázka 3: krátká procházka lesem
- Ukázka 4: klikatá silnice, často přes les, přístroje ve schránce
- Ukázka 5: dobrá silnice, přístroje v zavazadlovém prostoru
Upozorňuji, že barevné odlišení tras v mapách Google Maps neodpovídá stejným barvám v Google Earth. Máte-li možnost, použijte raději tento program; i kvůli rychlejšímu zobrazování.
Zatím stejný jako Sirf
Zaznamenané trasy jednoznačně ukazují, že GPS přijímače v nových eTrexech řady H jsou mnohem citlivější než starší přístroje eTrex. Signál přijímají i ve velmi špatných podmínkách. Pokud jde o srovnání s čipem Sirf Star III v Garminu GPSmap 60CSx, ani tentokrát nedám uspokojivou odpověď. Citlivost je podle mého názoru zcela srovnatelná, přesnost také – někdy víc ujede Vista HCx, jindy zase GPSmap 60CSx. Zajímavé je, že Vista na displeji většinou ukazovala větší přesnost než GPSmap na stejném místě, z tohoto údaje ale nelze přímo vyvozovat rozdíly.
Zajímavé bylo chování Visty v tunelu. Přístroj se při ztrátě signálu stále snažil zaznamenávat trasu ve stejném směru a rychlosti, jakou měl před vjezdem. Podobně se chovají autonavigace, u turistického přístroje bych to nečekal – ba dokonce snad ani nechtěl.
Vista v tunelu. Vlaječky ukazují začátek a konec
S Garminem eTrex Vista HCx jsem zatím stále velice spokojený. Je velmi citlivý, v rámci možností systému GPS i přesný, jeho funkce jsou stejné jako u Garminu GPSmap 60CSx, který jinak sám používám. Navíc je menší, snad i hezčí a bude levnější. Cenu pro ČR zatím neznám, v USA je ale o 34 % nižší než cena 60CSx. V Evropě jsou ale turistické navigátory postavené cenově trochu jinak, takže tento americký rozdíl nelze přímo přepočítávat na české ceny.