Steve Jobs: iPhone klepe na dveře

Předprodejní kampaň iPhone si v ničem nezadá s politickou agitací. Velká slova a odvážné sliby přicházejí také z úst šéfa Apple.

Je začátek června a věci kolem iPhonu se začínají hýbat. V pondělí odstartovala firma Apple svoji televizní reklamní kampaň a prozradila, kdy začne prodej toužebně očekávaného přístroje. Jen pár dní před tím vystoupil mozek Applu Steve Jobs na veřejnosti. Zúčastnil se rozhovoru na prestižní konferenci D5, na pódiu se dokonce setkal s jedním ze svých nejvýznamnějších soupeřů na poli IT, šéfem Microsoftu Billem Gatesem. Řeč byla o iPodu a Zune, počítačích PC i Mac a několika dalších klíčových produktech obou firem. Řeč samozřejmě nemohla nepřijít také na iPhone a právě na Stevovy odpovědi ohledně tohoto multimediálního komunikátoru se dnes zaměříme.

 stýf.jpg

Steve Jobs (foto Apple.com)

Když se řeč konečně stočí od stolních počítačů a systémů pro domácí zábavu, Steve opakuje to, co už jsme slyšeli v lednu: „iPhone je nejlepší iPod a zároveň nejlepší telefon, který jsme kdy vyrobili.“ Vzhledem k tomu, že je to vůbec první telefon s nakousnutým jablíčkem ve znaku, působí druhá část věty poněkud komicky. Steve se ale ihned vrací do reality a potvrzuje, že jsou zásoby a prodejní kapacity připraveny na očekávaný nápor koupěchtivých Američanů. „Vypukne to koncem června.“ Ano, dnes už dokonce víme, že to bude až v předposlední den měsíce.

Apple má na prodej exkluzivního partnera a Steve o něm mluví s velkým obdivem: „Cingular, tedy dnes už AT&T, musel překonat mnoho překážek a prodej iPhonu je pro něj velkou výzvou. Firma pro tento podnik udělala velmi mnoho a získala si tak náš respekt. Výkonný ředitel Applu se tváří jako skromný chlapík, ale posuďte sami: „Na celém světě chceme prodat miliardu iPhonů a vězte, že my o tomto trhu víme všechno!“

iphone_hero.jpg iphone_home.jpg iphone_inhand.jpg iphone_inhandhome.jpg
Fotografie iPhonu, které obletěly svět

Už kdysi jsem napsal, že Jobs mluví jako chodící marketingové oddělení Applu a své pověsti dostál také tentokrát: „Tak jako my chtěl i Cingular udělat něco s hudbou v mobilních telefonech. Zatím nebyla moc populární. Stejně tak je to s videem. Jestli jste jej viděli na dnešních telefonech, víte, že je příšerné. Pak je tu internet. Lidé nechtějí baby-internet, chtějí ten jediný a opravdový internet a my jim ho dáme! No a samozřejmě je iPhone také telefon – je to neuvěřitelně dobrý telefon, ve skutečnosti jsme od základu předefinovali význam toho slova.“ Tyto věty později zazněly ještě několikrát, pouze byly zabaleny do jiných slov. Vlna sebevědomí se však valí dál, když přijde řeč na iPhonu integrované Google Maps: „Aplikace, kterou jsme napsali pro iPhone, je daleko lepší, než originál. Naše mapy skvěle spolupracují s webovým prohlížečem a těží z toho obě strany partnerství.

Od lednového představení se ve výbavě neobjevila žádná nová položka, což potvrzuje Stevova strohá zamítavá odpověď. Pak se ale přece jen rozpovídá: „Pracovali jsme na oznámené výbavě, ladili jsme a vyladili k dokonalosti. Kdybych tomu nevěřil, raději bych začal prodávat Sony Mylo…“ To zní celkem přesvědčivě co říkáte? Skutečnost ukáže až praxe, ale sebejistota firmy i jejího ředitele prakticky už dnes zajistila prodejní boom v prvních dnech prodeje. V USA se zase jednou bude stát ve frontách…

Steve také odhalil nepatrný vzorek svých geniálních manažerských praktik: „Když po svých lidech chcete geniální produkt, nesmíte je svazovat. Pouze jednou, možná dvakrát za rok zjistím, kam celý projekt míří, jinak řešíme až konkrétní detaily. Od začátku bylo jasné, že iPhone nebude mít klávesnici a nenašel se nikdo, kdo by to zpochybnil. Náš displej je ve výsledku lepší, než jakákoliv jiná klávesnice. Trvá pár dní, abyste si na něj zvykli, ale pak vám umožní létat. Získali jsme tak prostor pro aplikace, které by nebylo možné provozovat, kdyby půlku přístroje zabraly knoflíky.“

Po chvíli odpočinku a povídání o Apple TV se pozornost stáčí zpět k lesklé placce, kterou Steve čas od času na malý okamžik vytáhne z kapsy. Jak je to s operačním systémem iPhonu? Ten je jednoduchou, pro mobilní přístroj uzpůsobenou variantou systému použitého v dospělých jablečných počítačích. Steve to však opět vidí tak trochu jinak: „Ale ano, je to plnohodnotný OS X! Podívejte se na nejčastěji používanou stolní verzi – zabere několik giga, ale jde hlavně o dodatečná data. Dejte data pryč a dostanete operační systém iPhonu. Změnou prošla pouze grafika a uzpůsobení pro ovládání přes dotykový displej.“ Moderátor rozhovoru patrně nemůže uvěřit vlastním uším, a tak se Jobse ptá, zda bude na iPhonu možné spouštět stolní aplikace. Ten se však nevzdává a odráží další odpovědí-neodpovědí: „Nemyslíme si, že je to dobrý nápad. iPhonu přece chybí myš, pro kterou jsou tyto aplikace navrženy.“

Je Steve Jobs génius, nebo blázen? Je iPhone superpřístroj, na který je krátká i představivost autorů sci-fi, nebo jde jen o nafouklou bublinu? Už teď je jasné, že Apple jde na věc úplně jinak, než například Nokia. Její N95 je nabitá technologiemi, iPhone je v tomto směru podstatně slabší. Jeho síla má být ve způsobu používání a co hlavně, v marketingovém umění firmy Apple a jeho šéfa.

 

Diskuze (61) Další článek: O2 mírně zlevnil službu Volej domů

Témata článku: , Apple iPhone 4GB, Apple iPhone 7, Steve, Dveře