Studie potvrzuje: mobily jsou skutečnou hrozbou pro letadla

Diskuze čtenářů k článku

Distro  |  04. 01. 2013 18:51

A co interní pravidla operátorů a aerolinií? Ta hovoří trochu něco jiného. Příjde mi, že tyto studie jsou spíše na základě toho, že lidi nevědí proč to tak je a snaží se na to různé zdroje přijít po svém. Každé vysílací pásmo má i určitou výšku i ve které může fungovat. Respektive smí. Operátor při zajišťování služeb musí splňovat také určité hodnoty. Například pokud síť umožňuje lokalizaci mobilního telefonu, musí být možná i za zhoršených podmínek například v dopravě. Na počátku se zvažovalo, že bude v každém letadle GSM posilovač a hovory půjdou přes družici kde by bylo třeba počítat s 3-6 vteřinovým zpožděním nebo by hovor byl až příliš zkreslený a to zase porušuje jiná ustanovení. Není pravdou, že volání v letadle není technicky možné, nebo že narušuje elektronickým vlněním jiné přístroje. Takový motor letadla vyzařuje mnohonásobně více vln, včetně vibrací a i s výkyvem technologií je počítáno a to od 8Hz až po několik desítek GHz. Volání je spíše technicky znemožněno, protože let v letadle narušuje operátorovi v případě problému nebo při páchání trestného činu v takovém případě plnit své povinnosti. V USA je známé, že co je nad 50metrů nad zemí a má nějaký radiový provoz tak to musí to být někde zaregistrováno. U nás to moc neplatí, protože nemáme tak vysoké budovy a nemáme až tak velký letový provoz.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Márty  |  17. 06. 2011 16:12

GSM modul má maximální výkon 2W. Jestliže zařízení v letadle nejsou schopná se vyrovnat s takovýmto zatížením, jak mohou fungovat při úderu blesku nebo když jsou ozářena paprskem radaru o výkonu desítek či stovek kW či letí poblíž vysílače TV nebo rozhlasu s výkonem obdobným. To nemluvím o vojenských zařízeních, které používají výkony řádově vyšší.
Pod dojmem této zprávy vidím zástupy Al Kajdistů, kteří si přestali cpát exotické kapalné výbušniny do trenýrek a prdět aby zakryli výpary výbušnin, ale koupili si za dvě stovky obnošený telefon a při vzletu volají Zavahrímu a začnou drmolit Alláhu akbar.
Pokud je ta zpráva pravdivá tak nevím proč do letadel, která jsou závislá na tom, že všichni vypnou mobilní telefony, vůbec nějací lidé vlezou. To musejí být úplní sebevrazi.
Předpokládám (a doufám), že technici a firmy, jež vyvíjejí letadla, to mají v hlavě více v pořádku než "odborně fundovaný" reportér, který tuto zprávu vymyslel a uvedl do oběhu. Okurková sezona 2011 právě začala. Zase bude tři měsíce o čem psát.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fireman  |  15. 06. 2011 16:02

Dovolil bych si jedno malé upozornění.
Samozřejmě řada letadel (hlavně těch malých ultra-lightů a pak menších nebo starších), nemá tak dobře stíněné přístroje jak by si zasloužili, ale on i moderní přístroj, který je dobře odstíněný může mít se zapnutým mobilním telefonem docela problémy. Například u větších letadel je i řízení řešeno bezdrátově, ale i řada dalších přístrojů potřebuje něco přijímat z "éteru", takový přístroj samozřejmě dokonale odstíníte, ale anténu stínit nemůžete, naopak ta je potřeba. Z toho pohledu samozřejmě mobilní telefon jako vysílač přímo ovlivňuje takovýto přístroj (moduluje jiný signál na anténu).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
 |  14. 06. 2011 13:37

Lietadlám za normálnych okolností nevadia mobily. Keby áno, tak už popadalo toľko lietadiel, čo si ľudia zabudnú vypnúť telefón...
Inak každý elektronický prístroj, vrátane tých v lietadlách a v nemocniciach, musí prejsť kontrolou, že neovplyvňuje iné prístroje a ani nie je ovplyvňovaný inými prístrojmi. Keby to tak nebolo, tak si nikto rozumný a znalý do lietadla nesadne.
BTW ja si v lietadle mobil vypínam, nepotrebujem, aby sa mi vyšťavila baterka, ako sa bude stéle snažiť prihlásiť do siete.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pe.Pr.  |  15. 06. 2011 02:29

Okolnosti nejsou vždycky normální viz. článek "Za posledních šest let bylo zdokumentováno 75 případů, ve kterých mobil ovlivnil elektroniku letadla"
"Každý elektronický prístroj, ... , musí prejsť kontrolou, že neovplyvňuje iné prístroje..." Kontrola nekontrola stejně ovlivňují potvory jedny

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tom  |  14. 06. 2011 10:32

Vzhledem k tomu, že také buňky lidské mezi sebou komunikují prostřednictvím slabého elektromagnetického pole (viz http://1elektrosmog.pise.cz/58944-vedci-neurony-komun... ... mohou být interferencemi rušeny úplně stejně. To zarytým technikům vůbec nedochází, že? Podle nich člověk vydrží více rušení než technika. To je pěkná hloupost už od pohledu, né?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Distro  |  04. 01. 2013 19:13

Jednotlivé přístroje dnes jsou propojeny trochu jinak než tom bylo dříve a mezi sebou se neruší. To co je slyšet při volání například z FM rádia je jen odchycení frekvence signálu technologie s obdobným principem, ale neruší se, ačkoliv se zdá, že ano tak se jen mísí. Lidské ucho pak nedokáže dost dobře dešifrovat zvuk z obou. Ale technologie nefungují na principu ucha. Lidské ucho dokáže zachytit najednou několik tisíc frekvencí najednou. Elektronika je nastavena jen na jednu z nich nebo rozsah. Není vyjímkou, že fungují i paralelně. Pokud jde o bezdrátové spoje tak proti rušení se dnes již standartně užívá identifikace čipu nebo zařízení právě aby nedocházelo k rušení plus další věci. Vyjímkou jsou snad jen zmiňované FM, WiFi, VKV, UHF a vyzařování u hledačů kovů pak dlouho nic a pak technika na trochu jiném principu komunikace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Erkil1452  |  13. 06. 2011 22:46

Ted jsem letel se zapnutym telefonem, protoze jsem zapomnel, ze mam u sebe dva, a nespadlo to! Tak snad priste

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tallyho  |  13. 06. 2011 22:32

Taky se mi cas od casu stane ze privezu sbirku zahranicnich uvitacich SMS i kdyz sedim v eru uplne v ty nejprednejsi lavici. Faktem ale je, je to vyjimka a kdyz mame pred sebou pocasi za vyliz p***l, tak telefon radsi 2x zkontroluju. Navic ve sluchatkach intereference telefonu slysim a kdyz se do site hlasi nebo odhlasujou tak to neni nic prijemneho a rozhodne to rusi minimalne v hlasove komunikaci na radiu.
Jinak si myslim ze ten flt mode je ok, sam ho pouzivam, kdybych mel pokazde zapinat telefon tak uz mam zamacke zap/vyp tlacitko nekam do zeme. For bude asi v tom, ze i kdyz je zapnuty flt mode, tak u vetsinu smartu jde zapnout wifina i GPS. To u iPhonu pokud vim nejde.
Jinak jo,vypinat mobily a kontrolovat. Jeto zaric jak od Majky z Gurunu, neni to moc zdravy pro ty hejblata vpredu at jsou podrobnosti jakykoliv. Uchylove ktery to nevydrzej a vypnou to na posledni chvili nebo napopak at se jsou lecit a verej ve sve stesti. Over.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jozef Remen  |  14. 06. 2011 08:53

Wifi na iPhone v letovom mode zapnut ide.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honziss  |  13. 06. 2011 19:45

Ja prepinam tlf do flight modu a dal na nem posloucham muziku a dopisuju maily. Parkrat me letuska napomenula, ja ji vysvetlil ze vsechny radia jsou vypnuty a vsechno bylo ok...
Jenom jednou na me nakej krupan zavolal letusku, ze chce abych to vypnul a ze ma strach aby kvuli tomu nespadlo letadlo - ale to byl nakej charter z dovoleny, kde asi vsichni leteli poprvy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  13. 06. 2011 20:00

lidi jsou nezodpovědní...taky si v kině či divadle nechate zepnutej mobil?...mobil mam rad,ale jsou situace kdy by měl být vypnuty .. mělo by se zase vyučovat společenské chování

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
@martin_straka  |  13. 06. 2011 20:48

jsem zvedavej co reknou v letadle, az ted budu tenhle tejden letet na zapnuty iPad a na nem Krtecka pro mou neter...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  14. 06. 2011 08:27

Na ipad nerekl nikdo nic.... Vozim ho tydne Praha-dusseldorf... Ci Praha- Amsterdam. Mozna v nejakym charteru bh mohl byt problem....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
666 Diablo  |  14. 06. 2011 11:11

Jo tak v dopravnim prostredku je nutne spolecenske chovani? To slysim poprve A co se tyce divadla a kina - tvuj mobil neumi vibrace, popr. nejaky tichy rezim? To je dost smutny Jinak chapu pojem slusne chovani v dopravnim prostredku, ale pod pojemem spolecenske chovani si predstavim uplne neco jinyho

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pe.Pr.  |  15. 06. 2011 02:20

Společenské chování je nutné kdekoliv je společnost lidí. Jedno jestli je to divadlo nebo autobus.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mike-biker  |  13. 06. 2011 19:27

Já v letadle hlavně vypnu sebe, lahvička Becherovky ve mně a vše je OK:

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
odstraneno18865  |  13. 06. 2011 18:28

Mě např. příchozí hovor pokud mám telefon v těsné blízkosti USB Hubu/čtečky karet naruší záznam dat. Telefon musím mít na druhé straně klávesnice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
skeptik  |  13. 06. 2011 18:16

Ono úplné vypnutí pramení pravděpodobně z uplatňování zastaralých protipožárních předpisů.(Co je vypnuté nemůže při mechanickém narušení,např.při havárii,začít hořet)ale u elektronických hraček vypínaných jen SW to asi není to pravé ořechové.Jinak přiblížením mobilu k reproduktoru se nestane vůbec nic,mobil se musí přiblížit ke vstupu nízkofrekvenčního zesilovače a až pak se může v reproduktoru ozvat ono typické klapání.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  13. 06. 2011 23:28

U moderních hraček může být největším rizikem baterie. Tam vypnutí nepomůže. Také je jejich letecká přeprava regulována. Vzhledem ke zpřísňujícím se bezpečnostním opatřením se může stát, že ti v budoucnu nedovolí vzít si nic s baterií na palubu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dave  |  13. 06. 2011 15:07

Lidi jsou dobytek - casto vidim, ze nekdo jeste pri najezdu letadla na drahu telefonuje (vetsinou je to zena, resici nakupy s maminkou nebo tezce zamestnany a dulezity MAnagOR).
Tezko rict, jak to resit - rusicka, pokuty... Stejne nepomuze nic
Az nejaky Usama pouzije mobil k vyrobe bomby nebo jako nastroje k ovladnuti letadla, tak je budem nechavat doma

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xls  |  13. 06. 2011 15:25

On to může být i problém přístrojů. Kolikrát se mi stalo, že jsem mobil vypnul a strčil do kapsy nebo do tašky, a když jsem ho vytahoval, tak byl zapnutý. U mýho smartfonu stačí zmáčknou 1 místo a je hotovo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nikols  |  13. 06. 2011 14:14

Ať už je to pravda nebo ne, tak si myslim, že vypnutí mobilu na dvě hodiny, je adekvátní opatření, když de o preventivní opatření pro bezpečnost Boingu s 300 lidmi na palubě :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nobody  |  13. 06. 2011 14:25

A aký máte názor na letový režim, keď sa vypne gsm modul a mobil naďalej funguje, napríklad za účelom čítania knihy, hrania hry, ...?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Živě.cz | 13. 06. 2011 14:32

Přístroje neovlivňuje samotný mobil, ale jeho radiove technologie, "letovy rezim" tedy staci. Pri startu a pristani je vsak vyzadovano vypnuti vsech pristroju - duvod mi neni jasny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mikiqex  |  13. 06. 2011 14:51

Důvod je jednak ostražitost pasažérů v případě problémů (z toho důvodu se i zhasíná), druhak při prudkém zabržení se z čehokoliv kdekoliv neupevněného stává projektil, tim spíš z telefonu nebo foťáku v ruce.
Nikdy mě ani nenapadlo nevypnout na palubě mobil, ale u ostatních "hraček" jsem dost neukázněný pasažér :) Největší mor je foťák, ten je silnější, než já. Druhak GPSku (je pasivní, nevysílá), abych pak věděl, co jsem z letadla fotil. Pominu vnitrozemské lety v USA, kde byla na palubě Wi-Fi.
Několikrát jsem viděl za letu vytahovat zaplý telefon a extrémem té doby byli dva kluci, kteří nad oceánem hráli na nějakých přenosných konzolích přes Bluetooth... personál si jich nevšímal (asi by je to ani ve snu nenapadlo :) Ale pokroky v oblasti určitě jsou, protože se začínají objevovat lety, kdy telefonovat "ze vzduchu" z mobilu lze - průkopníkem jsou třeba South African Airways.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Živě.cz | 13. 06. 2011 15:20

Souhlas, personál má naučené, že to musí být vypnuté, ale už neví proč, případně do jaké míry vypnuté. Dokonce už jsem se u letušek setkal s názorem, že airplane mód v iPhonu je OK, ale jiné telefony musí být vypnuté úplně. A pak že ten iPhone nemá nic zvláštního :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pokročilý uživatel  |  16. 06. 2011 01:22

Jde hlavně o to,že každý zapnutý elektronický přístroj (třeba i MP3,kamera,hra atd.) může vyzařovat elmagn. záření (byť nepatrně) a nikdo neví,jaké je povahy, frekvence a intenzity, vzhledem k velice citlivé letecké elektronice si nikdo nemůže být absolutně jist,že nedojde k jejímu ovlivnění.Proto je nařízeno při vzletu a přistání vypnout vše.Mimochodem nechat mobil zapnutý v letadle je nesmysl,cca od výšky 2km stejně není signál, trup letadla odstíní i to poslední minimum, navíc zapnutý mobil tudíž vyhledává jak vzteklý na plný výkon.A to už by mohl být malér. Podobně FM rádio nahoře téměř nefunguje též díky odstínění trupem letadla, osobně jsem to vyzkoušel při několika letech.Pokud něco vůbec naladím,je to mizérie a za chvíli to stejně zmizí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zukin  |  16. 06. 2011 07:31

Máš sice pravdu, ale dějí se i vyjímky: Minulý rok, jsem letěl tuším z Turecka a najednou SMSka - Vítejte v Rumunsku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  13. 06. 2011 23:22

Přesně tak. Jako se na paluby letadel dostal kabelem rozvedený internet, tak se na ně probojovává WiFi a on-board BTSky. Takto vybavená letadla mají ochranu elektroniky dostatečně dimenzovanou pro zvládnutí bezdrátových technologií.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
myšpulín  |  13. 06. 2011 15:19

Tak ono je to jednoduché, letuška nemůže mít přehled o vlastnostech různých přístrojů, proto vyžadují vypnout vše. Ono i třeba fotoaparát či videokamera může mít nějakou bezdrátovou rádiovou technologii pro přenos.
Já až na hodinky vypínám vše.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
?  |  13. 06. 2011 15:58
ziki  |  13. 06. 2011 14:36

Snad většina současných telefonů má nějaký profil letadlo apod. A pokud je v režimu letadlo vypnut GSM/UMTS modul, ale taktéž WiFi, bluetooth popř. jiné vysílací technologie, tak by mobil neměl ohrožovat letadlo o nic víc než např. mp3 přehrávač, foťák apod.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor