Telefonica O2 se jako první z naší operátorské čtveřice pochlubila výsledky hospodaření za tři čtvrtletí a samotný třetí kvartál letošního roku. A jak je patrné z tabulky níže, společnost meziročně opět povyrostla. Až na snížení investic a počtu pevných linek pro O2 v podstatě všechny ukazatele vypadají relativně dobře. Meziročně narostly výnosy, čistý zisk i počty zákazníků. Nejde sice o nijak horentní čísla, přesto vezmeme-li v úvahu nasycení našeho trhu a negativní vývoj ve světě, jde o uspokojivé výsledky.
Jinak počet registrovaných mobilních zákazníků k 30. září 2008 vzrostl meziročně o 4,4 % na 5 187 tisíc. Počet tarifních zákazníků k tomuto datu dosáhl výše 2 429 tisíc, meziročně o 269 tisíc více. To představuje meziroční nárůst o 12,4 %, který je dle vyjádření operátora výsledkem úspěšné strategie aktivní migrace zákazníků z předplacených služeb na tarifní. Čistý přírůstek počtu tarifních zákazníků dosáhl ve třetím čtvrtletí 2008 výše 60 tisíc. Podíl tarifních zákazníků na celkovém počtu dosáhl na konci září 2008 úrovně 46,8 % ve srovnání s 45,7 % ve druhém čtvrtletí a 43,5 % o rok dříve.
Přehled vybraných finančních ukazatelů | 9 měsíců 2008 | 3. čtvrtletí 2008 |
výnosy z podnikání | 47,9 mld. Kč (+2,4 %) | 16,8 mld. Kč (+5,0 %) |
výnosy z mobilních služeb | 24,2 mld. Kč (+4,3 %) | 8,2 mld. Kč (+2,2 %) |
čistý zisk | 9,0 mld. Kč (+18,5 %) | 3.2 mld. Kč (+18,4 %) |
výdaje na investice | 4,2 mld. Kč (-10,1 %) | 1,7 mld. Kč (-7,3 %) |
počet zákazníků | 5 187 tis. (+4,4 %) | |
z toho paušální | 2 429 tis. (+ 12,4 %) | |
pevné linky | 1 892 tis. (- 11,3 %) | |
ADSL linky | 608 tis. (+ 11,6 %) | |
zákazníci O2 TV | 108 tis. | |
registrivaní zákazníci na Slovensku | 413 tis. | |
Na konci září 2008 dosáhl počet registrovaných zákazníků předplacených služeb 2 758 tisíc, meziročně o 1,7 % méně. Ve třetím čtvrtletí počet registrovaných zákazníků předplacených služeb poklesl o 59 tisíc. Podle metodologie, která definuje zákazníka předplacených služeb jako zákazníka, který generoval výnosy v průběhu posledních tří měsíců, dosáhl počet aktivních zákazníků předplacených služeb k 30. září 2008 výše 2 282 tisíc, což představuje pokles o 6,6 % ve srovnání se stejným období 2007. Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků v prvních třech čtvrtletích roku 2008 se rovná 1,6 procentům, stejně jako ve třech čtvrtletích roku 2007. Ve třetím čtvrtletí 2008 to bylo 1,6 %, tedy nepatrně více ve srovnání s třetím čtvrtletím 2007.
Výhled na zbytek roku
Na základě zveřejněných výsledků za první tři čtvrtletí roku 2008 věří O2, že je na dobré cestě splnit své cíle hospodaření pro rok 2008. Pokračující zpomalení poklesu pevných linek, fixní a mobilní internetové služby, ICT služby a zvýšení příspěvku výnosů realizovaných na Slovensku jsou hlavními oblastmi pro dosažení růstu konsolidovaných výnosů o 2 až 4 % v roce 2008 ve srovnání s rokem 2007. Výsledkem pokračující důsledné finanční disciplíny zaměřené na efektivní provoz a snižování negativního vlivu provozu na Slovensku na marži skupiny bude nárůst provozního zisku před odpisy a amortizací (OIBDA) v roce 2008 meziročně o 0 až 2 %. Skupina dále předpokládá, že celkové konsolidované investice v roce 2008 budou zhruba o 5 až 10 % nižší než původně očekávaných 9 mld. Kč.