Telefónica Czech Republic, a.s. oznamuje své neauditované konsolidované finanční výsledky za leden až březen 2012, připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Zahrnuty jsou také výsledky společností Telefónica Slovakia, Telefónica O2 Business Solutions, Internethome a dalších menších dceřiných společností.
Konsolidované finanční výsledky
Celkové konsolidované výnosy z podnikání se v prvním čtvrtletí 2012 snížily meziročně o 3,2 % na 12 451 mil. Kč, což představuje zlepšení ve třetím čtvrtletí za sebou (-5,4 % ve třetím čtvrtletí 2011 a -4,0 % ve čtvrtém čtvrtletí 2011). Za tímto zlepšeným vývojem výnosů stojí stabilizace ve vývoji spotřeby rezidentních zákazníků mobilních služeb, nárůst mobilních datových výnosů a pokračující růst výnosů na Slovensku. Naproti tomu byly výnosy v prvním čtvrtletí 2012 nadále ovlivněny pokračující vysokou konkurencí zejména v korporátním segmentu a segmentu malých a středních firem a meziročně nižší úrovní mobilních terminačních poplatků. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním čtvrtletí 2012 meziročně o 6,2 % na 5 292 mil. Kč, což představuje nižší meziroční pokles než ve stejném období roku 2011 (-8,3 % v prvním čtvrtletí roku 2011). Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice potvrdily lepšící se trend, který společnost zaznamenala již v průběhu druhého pololetí roku 2011, a v prvním čtvrtletí se meziročně snížily o 5,0 % na 6 101 mil. Kč. Bez zahrnutí vlivu nižších mobilních terminačních poplatků by pokles dosáhl pouze 2,9 %, což je nejnižší meziroční pokles od čtvrtého čtvrtletí v roce 2010, díky výše zmíněné lepší spotřebě zákazníků rezidentního segmentu a nárůstu výnosů z mobilních datových služeb. Naproti tomu výnosy na Slovensku rostly nadále významným tempem, když v prvním čtvrtletí 2012 dosáhly 27,0% meziročního nárůst na 43,9 mil. EUR (+34,6 % bez zahrnutí vlivu poklesu mobilních terminačních poplatků).
V prvním čtvrtletí roku 2012 pokračovala společnost ve svém úsilí efektivně vynakládat provozní náklady ve všech oblastech svého podnikání prostřednictvím další organizační transformace. Proto uskutečnila další fázi restrukturalizačního programu, který byl zaměřen na vytvoření efektivnější organizační struktury prostřednictvím snížení řídících úrovní v celé společnosti. Kromě toho bylo cílem transformace zefektivnění a zjednodušení procesů. Kvůli tomu zaúčtovala společnost v prvním čtvrtletí roku 2012 restrukturalizační náklady ve výši 169 mil. Kč (158 mil. Kč v prvním čtvrtletí 2011). V průběhu prvního čtvrtletí 2012 se tak celkový počet zaměstnanců skupiny snížil o 179 na 6 711, což představuje meziroční pokles o 10,2 %. Za zmínku rovněž stojí pozitivní vliv restrukturalizačního programu realizovanému v roce 2011 a 2012 na vývoj mzdových nákladů, které se v prvním čtvrtletí 2012 snížily meziročně o 9,0 %. Přes výše uvedenou efektivitu v nekomerčních oblastech vzrostly celkové konsolidované provozní náklady v prvním čtvrtletí roku 2012 meziročně mírně o 1,0 % na 7 914 mil. Kč (o 0,7 % bez zahrnutí poplatku za používání značky a poplatků za řízení), zejména díky vyšším selektivním komerčním investicím, rozdílnému fázování ICT projektů a vyšším nákladům na údržbu sítí a IT, které byly ovlivněny outsourcingem IT služeb do české pobočky společnosti Telefónica Global Technology v prosinci 2011.
Konsolidovaný provozní hospodářský zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) upravený pro účely odhadu klesl v prvním čtvrtletí 2012 meziročně o 5,1 % na 5 049 mil. Kč. OIBDA marže upravená pro účely odhadu poklesla meziročně mírně o 0,8 procentního bodu, v souladu s odhadem společnosti4 a dosáhla solidní výše 40,5 %, díky výše popsanému zaměření na provozní efektivitu, zlepšující se ziskovosti na Slovensku a pozitivnímu vlivu prodeje vedlejších aktivit, které plně nekompenzovaly vyšší komerční aktivity. Dne 29. února 2012 společnost oznámila, že uzavřela smlouvu o prodeji 80% podílu v dceřiné společnosti Informační linky, a.s. Tato smlouva obsahovala i opci na prodej zbývajícího 20% podílu. Čistý výnos z tohoto prodeje dosáhl výše 220 mil. Kč. Celkový konsolidovaný provozní zisk OIBDA dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2012 výše 4 775 mil. Kč, meziročně o 5,8 % méně.
Odpisy hmotných a nehmotných aktiv byly v prvním čtvrtletí 2012 víceméně stejné jako v roce 2011. Čistý zisk dosáhl výše 1 622 mil. Kč, o 6,8 % meziročně méně, zejména kvůli poklesu provozního zisku OIBDA, který nebyl plně kompenzován nižší daní.
Konsolidované investice (bez zahrnutí akvizice části podniků) dosáhly v prvním čtvrtletí 2012 výše 974 mil. Kč, meziročně o 13,7 % méně. Společnost nadále směřovala své investice do zvýšení kapacity a kvality své 3G sítě, včetně přenosové sítě. Kromě toho společnost pokračovala v dalším rozšiřování pokrytí 3G sítě včetně dosud nepokrytých oblastí na základě smlouvy se společností T-Mobile. Na konci března 2012 tak byla 3G síť dostupná již v 1 724 městech po celé České republice, což představuje téměř 74 % obyvatelstva. Společnost se rovněž soustředila na investice do zkvalitnění své fixní sítě vysokorychlostního internetu včetně selektivních investic do optické sítě. Společnost věří, že tyto investice jí pomohou posílit pozici na vysoce konkurenčním trhu fixního vysokorychlostního přístupu k internetu v České republice a zvýšit zákaznickou spokojenost. Na Slovensku směřovaly investice zejména do dalšího rozvoje vlastní sítě.
Výše volných hotovostních toků poklesla v prvním čtvrtletí 2012 meziročně o 20,0 % na 2 278 mil. Kč. To je výsledek kombinace 15,2% snížení hotovostních toků souvisejících s provozní činností, kvůli poklesu provozního zisku OIBDA a rozdílnému fázování peněžních toků v oblasti pracovního kapitálu, a 7,2% meziročního poklesu peněžních toků vynaložených na investiční činnost díky příjmům za prodej 80% podílu v dceřiné společnosti Informační linky, a.s.
Celková výše konsolidovaného finančního dluhu dosáhla k 31. březnu 2012 výše 3 082 mil. Kč, což je téměř stejně jako na konci roku 2011. Objem hotovosti a peněžních ekvivalentů dosáhl k tomuto datu výše 9 243 mil. Kč oproti 6 955 mil. Kč na konci roku 2011.
Přehled mobilního segmentu v České republice
Podobně jako ve druhém pololetí roku 2011 se vývoj mobilního segmentu v prvním čtvrtletí 2012 nadále zlepšoval. Za tímto zlepšením stála zejména lepší spotřeba rezidentních zákazníků a lepší vývoj výnosů z datových služeb. Na druhé straně konkurenční tlaky v segmentu malých a středních firem a korporátním segmentu nadále negativně ovlivňovaly mobilní výnosy. Kromě toho byly finanční výsledky mobilního segmentu v prvním čtvrtletí 2012 ovlivněny poklesem mobilních terminačních poplatků (meziročně o 21,2 %6). Pokud jde o vývoj zákaznické báze, ve vysoce konkurenčním prostředí zvýšila společnost počet svých zákazníků smluvních služeb, zejména díky pokračující poptávce zákazníků po vysokorychlostním internetu a nižší míře odchodu. V oblasti mobilního internetu zaznamenala společnost pozitivní vliv své marketingové kampaně zaměřené na podporu prodeje chytrých telefonů, v rámci níž garantovala nejlepší ceny na trhu u nejoblíbenějších telefonů. Díky tomu tvořily chytré telefony 62 % celkového prodeje telefonů v prvním čtvrtletí 2012 a penetrace chytrých telefonů nadále rostla na 21,3 % na konci března 2012, což představuje čtvrtletní nárůst o 1,8 procentního bodu.
Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl k 31. březnu 2012 výše 4 938 tisíc, meziročně o 2,3 % více. Za tímto nárůstem stojí zejména silný růst zákazníků smluvních služeb, jejichž počet se zvýšil meziročně o 6,1 % na 3 077 tisíc (+27,5 tisíc v prvním čtvrtletí). Tento výsledek souvisí s pokračujícím přechodem zákazníků z předplacených služeb na tarifní, nárůstem zákazníků mobilního internetu, rostoucí penetrací chytrých telefonů a nižší mírou odchodu zákazníků (churn). Na konci března 2012 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků představoval 62,3 %, což představuje nejvyšší podíl v historii a meziroční nárůst o 2,2 procentního bodu. Počet zákazníků předplacených služeb dosáhl na konci března 2012 výše 1 861 tisíc, meziročně o 3,4 % méně.
Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků (churn) dosáhla v prvním čtvrtletí 2012 výše 1,87 %, což představuje meziroční snížení o 0,1 procentního bodu. Tento pokles je výsledkem nižší průměrné měsíční míry odchodu zákazníků smluvních služeb, která se snížila o 0,2 procentního bodu na 1,05 %, zatímco průměrná měsíční míra odchodu zákazníků předplacených služeb dosáhla 3,19 %, stejně jako v prvním čtvrtletí roku 2011.
Celkový mobilní hlasový provoz v České republice v síti O2 vzrostl v prvním čtvrtletí 2012 meziročně o 7,9 % na 2 330 milionů minut, díky úspěšné kampani pro zákazníky smluvních služeb, která jim nabízela dvojnásobný počet minut v rámci všech tarifů.
V prvním čtvrtletí 2012 dosáhl průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU8 výše 393,6 Kč, meziročně o 7,3 % méně, což je nejnižší meziroční pokles za posledních pět čtvrtletí. Tento pokles byl nadále ovlivněn snížením mobilních terminačních poplatků a konkurenčními tlaky. Bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by pokles dosáhl 6,7 %, Hlavním důvodem tohoto poklesu je pokles hlasového ARPU kvůli přetrvávajícím konkurenčním tlakům. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl výše 530,2 Kč, meziročně o 10,0 % (bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by byl pokles 9,5 %). ARPU zákazníků předplacených služeb klesl meziročně o 6,0 % na 171,1 Kč. Průměrný výnos z datových služeb se v prvním čtvrtletí 2012 snížil meziročně o 3,3 % na 111,4 Kč, zejména díky výhodnější nabídce mobilního internetu v kombinaci s hlasovými službami a většímu počtu SMS/MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Nicméně průměrný výnos z čistě datových služeb9 vzrostl meziročně o 3,3 %.
Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu se v prvním čtvrtletí 2012 snížily meziročně o 5,0 % na 6 101 mil. Kč, tedy menším tempem než v předcházejících čtvrtletích (-7,9 % ve 4Q 2011 a -7,9 % v 3Q 2011). Výnosy ze služeb se poklesly o 5,0 %. Výše zmíněné konkurenční tlaky, které vedly k poklesu výnosů v segmentu malých a středních firem a korporátním segmentu a pokles mobilních terminačních poplatků byly hlavními důvody tohoto poklesu. Bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by výnosy ze služeb klesly v prvním čtvrtletí roku 2012 meziročně o 2,8 %, ve srovnání se 4,5% poklesem ve čtvrtém a 5,8% poklesem ve třetím čtvrtletí roku 2011. Přes pokračující konkurenční tlaky pomohl další nárůst počtu zákazníků smluvních služeb a lepší vývoj spotřeby rezidentních zákazníků zvýšit výnosy z měsíčních poplatků o 2,0 % na 2 046 mil. Kč. Lepší dynamika ve spotřebě rezidentních zákazníků se odrazila v nižším poklesu výnosů z hovorného, které se snížily o 13,2 % na 1 504 mil. Kč, ve srovnání s poklesem o 15,8 % ve čtvrtém čtvrtletí roku 2011. Výnosy z propojení klesly v prvním čtvrtletí 2012 o 16,6 %, zejména díky snížení mobilních terminačních poplatků, které nebylo plně kompenzováno vyšším příchozím hlasovým provozem. Ostatní výnosy (včetně výnosů z SMS a MMS, datových a ostatních služeb) dosáhly výše 1 747 mil. Kč, což je téměř stejně jako v prvním čtvrtletí roku 2011. Nadále se projevoval vliv většího počtu SMS a MMS zahrnutých v měsíčním paušálu, zatímco nárůst výnosů ze služeb internetu v mobilu byl hlavní růstovou oblastí (výnosy z datových služeb vzrostly meziročně o 5,8 %).
Přehled segmentu pevných linek
Podobně jako v roce 2011 zaznamenala společnost v segmentu pevných linek v prvním čtvrtletí 2012 opět solidní výsledky v oblasti nárůstu zákazníků vysokorychlostního internetu a zpomalení poklesu pevných linek. Výnosy vykázaly mírné meziroční zlepšení díky lepšímu vývoji výnosů z tradičních hlasových služeb a pokračujícímu růstu výnosů ze služeb vysokorychlostního internetu. Pokračující přechod stávajících zákazníků ADSL na technologii VDSL, kterou společnost uvedla na trh v květnu loňského roku, jí pomohly lépe řídit průměrný výnos na jednoho zákazníka služeb vysokorychlostního internetu a snížit míru jejich odchodu, což je důležitý výsledek v podmínkách vysoce konkurenčního trhu.
Celkový počet pevných linek klesl k 31. březnu 2012 meziročně o 5,1 % na 1 556 tisíc. V průběhu prvního čtvrtletí 2012 se jejich počet snížil o 26,1 tisíc, což je o 12,6 % méně než ve stejném období roku 2011. Za tímto zlepšením stojí zpomalení tempa poklesu tradičních hlasových linek (-47,3 tisíc v prvním čtvrtletí 2012, meziročně o 14,5 % meziročně méně), pokračujícímu nárůst počtu zákazníků využívajících služby vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked xDSL) o 32,4 % a voice-over-IP linek o 54,8 %.
Počet přípojek xDSL dosáhl na konci března 2012 výše 883 tisíc, meziročně o 6,6 % více. K 31. březnu 2012 využívalo službu vysokorychlostního internetu založenou na technologii VDSL již 161,7 tisíc zákazníků, což představuje 21 % celkového počtu zákazníků xDSL služeb v rezidentním segmentu a téměř 45 % celkové zákaznické báze, která je v dosahu technologie VDSL (cca 50 % domácností). V průběhu prvního čtvrtletí 2012 se počet zákazníků VDSL zvýšil o 58,5 tisíc. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci prvního čtvrtletí 2012 výše 138,1 tisíc, meziročně o 7,0 % více.
Hlasový provoz generovaný v pevné síti poklesl v prvním čtvrtletí 2012 meziročně o 11,9 % na 365 milionů minut. Tento vývoj byl nadále ovlivněn poklesem počtu pevných telefonních (hlasových) linek a nahrazováním fixního hlasového provozu provozem mobilním. Tempo poklesu se však ve srovnání s předcházejícími čtvrtletími nadále snižovalo (-13,2 % ve 4Q 2011 a -12,7 % ve 3Q 2011).
Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek dosáhly v prvním čtvrtletí 2012 výše 5 292 mil. Kč, meziročně o 6,2 % méně, což je menší meziroční pokles než ve stejném období v roce 2011 (-8,3 %). Výnosy z měsíčních poplatků klesly o 15,5 % na 969 mil. Kč díky pokračujícímu poklesu počtu pevných telefonních linek. Výnosy z tradičních hlasových služeb se snížily o 7,0 % na 1 555 mil. Kč, zejména kvůli poklesu výnosů z hovorného (v souladu s poklesem hlasového provozu). Výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly v prvním čtvrtletí 2012 meziročně dohromady o 1,4 % na 1 517 mil. Kč, díky nárůstu počtu zákazníků xDSL a přechodu stávajících zákazníků na služby VDSL. Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení dosáhly v prvním čtvrtletí 2012 výše 468 mil. Kč, stejně jako v prvním čtvrtletí roku 2011. Společnost se bude nadále soustředit na nabídku standardních ICT služeb pro korporátní zákazníky (řízené služby, cloudová řešení, zabezpečení sítí, virtuální desktop) s cílem snížit závislost na jednorázových projektech. To jí pomůže udržet výnosy do budoucna. Zároveň využije své konkurenční výhody v podobě nabídky exkluzivní péče a zkušeností a znalosti skupiny Telefónica (Telefónica Digital).
Výsledky na Slovensku
V prvním čtvrtletí 2012 vykázala Telefónica Slovakia opět výrazný nárůst své zákaznické báze, který vedl k dalšímu posílení její pozice na slovenském mobilním trhu. Zároveň její výsledky pozitivně přispěly ke zlepšení finanční výkonnosti celé skupiny v uplynulém čtvrtletí. Na konci března 2012 dosáhl celkový počet zákazníků na Slovensku výše 1 217 tisíc, meziročně o 28,4 % více. V průběhu prvního čtvrtletí tak jejich počet vzrostl o 52,8 tisíc, zejména díky silnému růstu počtu zákazníků smluvních služeb. Počet smluvních zákazníků se meziročně zvýšil o 41,7 % na 539 tisíc, což představuje růst o 40,8 tisíc v prvním čtvrtletí 2012, zatímco počet zákazníků předplacených služeb se meziročně zvýšil o 19,5 % na 678 tisíc na konci března 2012. Díky tomu se dále zlepšila zákaznická struktura a na konci prvního čtvrtletí 2012 dosáhl podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu zákazníků výše 44,3 %, což představuje meziroční nárůst o 4,2 procentního bodu. Pokud jde o finanční výsledky, celkové výnosy společnosti Telefónica Slovakia vzrostly v prvním čtvrtletí 2012 meziročně o 27,0 % na 43,9 mil EUR (+34,6 % bez zahrnutí vlivu poklesu mobilních terminačních poplatků). Důvodem byl růst počtu zákazníků a rostoucí podíl zákazníků smluvních služeb na celkovém počtu zákazníků. Výnosy na Slovensku tak představovaly již téměř 10 % celkových výnosů skupiny za první čtvrtletí 2012. Provozní zisk OIBDA v prvním čtvrtletí 2012 dále vzrostl ve srovnání s předcházejícími čtvrtletími (meziročně o 106,2 %) a pomohl tak zlepšit ziskovost celé skupiny. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním čtvrtletí výše 16,3 EUR, zatímco ARPU zákazníků předplacených služeb byl ve výši 8,1 EUR.
Realizace nákupu vlastních akcií společnosti
Valná hromada společnosti Telefónica Czech Republic, a.s., která se konala dne 19. dubna 2012, schválila program nabývání vlastních akcií, na základě něhož může nabývat vlastní kmenové akcie v objemu, který celkem nepřekročí 32.208.989 kusů, tj. nepřesáhne 10 % z celkového počtu kmenových akcií společnosti. Nejnižší cena, za kterou může společnost své akcie nabýt, činí 150 Kč za akcii. Nejvyšší cena, za kterou může společnost své akcie nabýt, činí 600 Kč za akcii. Doba, po kterou je společnost oprávněna vlastní akcie nabývat, činí 5 let ode dne konání valné hromady.
V návaznosti na výše uvedené rozhodnutí valné hromady rozhodlo představenstvo společnosti dne 9. května 2012 zahájit program nabývání vlastních akcií, a to po uzavření smluvního vztahu s obchodníkem (brokerem), který bude pro tento účel vybrán. Vybraný obchodník bude oprávněn v rámci realizace programu zpětného odkupu akcií uskutečnit nákup akcií společnosti v rozsahu až do 6.441.798 kmenových akcií společnosti, tj. až do 2 % z celkového počtu kmenových akcií společnosti. Pověřený obchodník s cennými papíry bude povinen při realizaci nákupů postupovat nezávisle na společnosti, s odbornou péčí a v nejlepším zájmu společnosti. Představenstvo společnosti rovněž schválilo záměr předložit po ukončení programu nabývání vlastních akcií návrh valné hromadě společnosti na zrušení nabytých akcií současně s návrhem na snížení základního kapitálu společnosti o částku jmenovité hodnoty nabytých akcií.
Nabývání vlastních akcií bude realizováno na evropském regulovaném trhu, na kterém jsou akcie společnosti kótovány (Praha). Současně bude postupováno v souladu s příslušnou legislativou ČR, zejména pak zákonem č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník a zákonem č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, a právem Evropské unie, zejména Nařízením Komise (ES) č. 2273/2003 (včetně cenových a objemových omezení nákupů).