Vodafone 125 a 225: exkluzivní minitest

Jako jedni z mála na celém světě jsme si mohli prohlédnout nové mobily Vodafone s čínským původem. Máme první fotky a dojmy z používání.
Kapitoly článku

Současný model trhu s mobilními telefony došel ke svému limitu, a tak začínají výrobci posouvat hranice všemi možnými směry. Největším a v poslední době nejdiskutovanějším soustem jsou takzvané nové trhy, tedy rozvojové země s nízkou kupní silou, kde jde u přístroje především o cenu. Pro velkou část lidské populace je právě cena nejdůležitější bariérou pro vstup do světa mobilní komunikace. Snížení této hranice o každou korunu je důležité a přináší milióny nových uživatelů. Nejde však jen o ekonomicky slabé vrstvy, ale například i o to, v jakém věku dostanou svůj první mobil děti. Toto si uvědomuje hned několik značek. Nejznámějším příkladem posledních měsíců je Motorola se svým Motofonem, své šance zkouší také Nokia s řadou 1xxx.

Pondělní tiskovou konferencí v sídle Zahraniční tiskové asociace v Londýně se do závodu o nejlevnější mobil světa přihlásil i Vodafone. Je v celku logické, že se o tuto věc snaží právě mobilní operátor. Zatímco tradiční výrobce musí i na velmi levném mobilu vydělat, poskytovatel telekomunikačních služeb může ziskovou složku z ceny vypustit. Příjem by mu totiž měl zajistit následný prodej služeb. Když jsem byl pozván na představení toho, čemu Vodafone říká „ultra low-cost mobile“, tedy ultralevný mobil, začala pracovat fantazie. Jak bude vypadat? Jaké bude mít funkce, nebo spíše jak jednoduchý bude a jak nízká ve skutečnosti bude jeho cena? Odpověď přišla již v úvodu prezentace.

london 01.jpg london 05.jpg
Sídlo londýnské Zahraniční tiskové asociace je na dohled od Buckinghamského paláce

Zástupce Vodafonu Jens Schulte-Bockum říká: „Nečekejte žádnou magii, náš produkt je výsledkem přesně cíleného vývoje a redukce nákladů na vývoj i samotnou výrobu.“ To zní rozumně. Vodafone celkem pochopitelně není výrobcem telekomunikační techniky, pro tento účel se spojil s čínskou firmou ZTE. V našich končinách je to firma, o které se příliš neví (s jejími produkty jsme se teprve nedávno setkali v nabídce U:fona). V Asijském světě jde však o významnou veličinu jak v oblasti výroby mobilních telefonů, tak komplexních telekomunikačních řešení. Pro představu o šíři portfolia se stačí podívat na produktovou sekci stránek ZTE.

london 02.jpg london 03.jpg london 04.jpg
U mikrofonu se vystřídali zástupce Vodafonu Jens Schulte-Bockum a generální ředitel ZTE pan He Shiyou

ZTE tedy bude vyrábět přístroje, Vodafone je bude prodávat pod vlastní značkou. Takzvaný rebranding mobilů není pro operátora žádnou novinkou, u nás se podobným způsobem prodávají Sony Ericsson, Nokia a třeba Sharp. Klíčem k nízkým nákladům je know-how ZTE. Firma poskytla svoji existující platformu, jakýsi základ, na kterém stojí a do budoucna budou stát i další levné mobily. Přístroje pro Vodafone jsou však exkluzivní, žádný jiný odběratel je nedostane. Jak už jsem zmínil, ZTE je čínská firma, levná pracovní síla je tak další výhodou. V souvislosti s nápisem „made in China“ jsme však zvyklí pochybovat o kvalitě výroby. Zárukou by v tomto případě měly být reference, které pro ZTE přicházejí mimo jiné i z Japonska. Lidé z Vodafonu navíc kontrolovali vývoj i zavádění výrobního procesu.

Červený operátor chce mít nejlevnější mobilní telefon na světě. Zcela zásadní otázkou je tedy cena. Na tiskové konferenci padlo rozmezí 25 až 45 dolarů. Přímým přepočtem podle aktuálního kurzu se dostaneme na 524 až 924 Kč, což jsou hodnoty velice působivé. Toto rozmezí je však velice široké, což by se dalo vysvětlit tím, že byly představeny hned dva mobily. Bude ale ten jednodušší stát 524 Kč? Ne, s největší pravděpodobností ne. Za informací o ceně je totiž poznámka, že bude uzpůsobena specifickým podmínkám konkrétního trhu. Navíc se dá předpokládat, že jsou tyto ceny uvedeny bez DPH, protože má tato daň po celém světě zásadně rozdílnou výšku.

Po připočtení českých 19 % se tak dostáváme na 623 až 1122 Kč. Pokud teď vezmeme v úvahu fakt, že český Vodafone hodlá prodávat pouze lepší ze dvou představených modelů, měli bychom se zaměřit spíše na horní polovinu uvedeného rozmezí. Matematicky a čistě pro ilustraci se dostaneme na 873 až 1122 Kč. To se však již dostáváme do teritoria okupovaného zmíněným Motofonem. Ten můžeme již dnes koupit za 1021 Kč (aktuálně nejnižší cenu najdete na serveru Srovnáváme.cz). Pokud tedy Vodafone chce mít nejlevnější telefon na českém trhu, rozhodně musí dostat cenu pod 1 000 Kč. Pokud z něj chce udělat skutečný hit, musí jít ještě níž. Nový mobil bude navíc dostupný až s koncem léta a to už bude cena Motofonu opět o něco níže, také mohou přibýt další konkurenti…

Raději již zanechám úvah, kterými si budou lámat hlavu marketingoví specialisté Vodafonu a přejdu k samotným přístrojům.

Témata článku: , , Vodafone 225, Hrubé rozlišení, Přítomný novinář, Pracovní síla, Skvělý kontrast, Stejný tvar, Mini, Následující fotografie, Rozvojové země, Minitest, Výsuvný kryt, Min, Nízký náklad, Mini +, Skutečný hit, Voda,