Borec v červeném doběhl do cíle první, žlutý a zelený běžec je v závěsu. Ale co to? Časomíra stále běží a jak už to dál z reklamy známe, je to „velká sportovní tragedie.“ Co už v reklamě není, je samotné vyhlášení vítězů. To si můžete prohlédnout na stránkách Vodafonu. Zde je úplně na konci uveden graf, který poukazuje právě na rozdíl, který vznikne při účtování minutovém a po vteřinách. Časoměřiči zde ubrali z náskoku Vodafonu.
Graf znázorňuje počet minut, které zákazník může provolat při útratě 500 Kč s tarifem Nabito 350 při různém způsobu účtování, pakliže každý hovor trvá 1 minutu a 10 vteřin. Pokud se po první minutě účtuje vždy po celých půlminutách, může zákazník provolat 77 minut, pokud se po první minutě účtuje po vteřinách, zavolá si 99 minut. To je o 28,6% více (kontrolní výpočet: 77 × 1,286 = 99). Operátor však uvádí, že dojde k navýšení o 22%, což by znamenalo jen necelých 94 minut.
U Vodafonu by si mohli zopakovat výpočty s procenty
Je celkem úsměvné, že se operátor při srovnávání dopustil chyby, která je v jeho neprospěch. V grafu je jasně uvedená hranice 100% a uvedená procenta se nad tuto hranici přičítají. Je tedy nesmyslné počítat naopak – tedy že 100% je oněch 99 minut. Kdybychom však počítali od této hranice, dojdeme k číslu 22%, nicméně v takovém případě by před ním muselo být znaménko minus. A znamenalo by to, o kolik procent minut zákazník přijde, pokud by se mu změnilo účtování ze sekundového na půlminutové. Ve slovním vyjádření operátora se ale uvádí: „Díky tomu, že Vodafone po první minutě účtuje po vteřinách, můžete mít až o 22 % více minut na své volání!“
Podobně si Vodafone počíná i ve srovnávací tabulce uvedené nad grafem. I zde vidíme srovnávací procenta. Osobně jsem předpokládal, že jsem „na půdě Vodafonu“ a proto ceny Vodafonu budou vztažné. Procenta se ale počítají od cen konkurence a místo toho, o kolik je konkurence dražší oproti Vodafonu je zde uvedeno, o kolik procent je Vodafone levnější oproti cenám konkurence. Opět si tím Vodafone pohoršil, ale už si alespoň neodporuje s popisem v textu, kde je uvedeno: „Zjistíte, kolik můžete s Vodafonem ušetřit při různých délkách hovoru a proč s Vodafonem získáte za své peníze víc volání.“
Tabulky uvádí slevu oproti konkurenci. Čísla, o kolik je konkurence dražší by vypadala lépe, ale Vodafone je nepoužil.
Děkujeme jednomu z našich čtenářů, že nás na podivný graf upozornil.
Oživeno – vyjádření Vodafonu:Nechtěli jsme zákazníky konkurence vyděsit ohromnými počty volných minut, o které přicházejí díky půlminutovému účtování u konkurenčních kreditních tarifů, proto jsme raději zvolili jemnější formu, která ukazuje výhodu vteřinového účtování přímo na našem tarifu Nabito 350.