Yakumo Delta 300 GPS: kompletní kapesní navigátor

V recenzi vám představíme kapesní počítač na platformě Pocket PC, který je obohacen o navigační systém GPS. Nemusíte se obtěžovat s kabely ani bezdrátovým spojením, stačí vysunout anténu. Jak Yakumo obstál v rozsáhlém testu?

Yakumo je v naší zemi nová a poměrně neznámá značka. To se ale může rychle změnit, stačí se podívat na aktuální nabídku kapesních počítačů. Vedle dnes recenzovaného modelu delta 300 GPS stojí za pozornost zejména komunikátor Yakumo omikron, jehož cena je bezkonkurenčních dvanáct tisíc korun.

Yakumo delta 300 GPS je na trhu ve dvou jazykových verzích: anglické a německé. Měl jsem k dispozici německou a hned jsem si vzpomněl, s jakou „svědomitostí“ jsem tento jazyk studoval. Předpokládám, že anglická mutace bude většině uživatelů vyhovovat více. Díky dodávané plné lokalizaci od Sunnysoftu se tato nevýhoda částečně stírá, nicméně specializované ovládací aplety (úprava podsvícení, rychlost procesoru atd.) a také pojmenování systémových adresářů zůstává v němčině.

Nadílka v krabici

Z krabice vybalíte vedle kapesního počítače také synchronizační kabel, síťový napáječ, CD se softwarem, velmi stručný návod a autonabíječku. Marně budete hledat ochranné pouzdro, což je docela škoda.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Yakumo v celé své stříbrné kráse

Napájení přístroje je vyřešeno trochu nešťastným způsobem. Přístroj nemá konektor pro přímé napájení, to probíhá prostřednictvím systémového konektoru. Síťový napáječ se ale připojuje do USB konektoru. V praxi má tato skutečnost výhodu – máte-li synchronizační kabel připojen do počítače zezadu, nemusí vám na stole překážet kabel napájení. Na druhou stranu jedete-li na cesty, musíte si vedle síťového napáječe přibalit i pravděpodobně zbytečný synchronizační kabel.

Matně stříbrný

Yakumo patří mezi malé kapesní počítače. Svými rozměry se podobá modelům Fujitsu-Siemens Pocket Loox 420 nebo iPaq h1940. Z této konkurence vybočuje jen svou výškou, která se pohybuje od šestnácti do čtyřiadvaceti milimetrů, právě díky batůžku s anténou na zadní straně přístroje. Tělo je vyrobeno z plastu matně stříbrné barvy, v dlani působí spíše lacinějším dojmem. Yakumo ale není reprezentativní přístroj pro manažery, představuji si jej spíše v rukou turistů a cyklistů, nebo na palubní desce auta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Díky "batůžku" na zádech není Yakumo na stole moc stabilní

Displej opticky zvětšuje úzké plastové lemování po stranách, má však běžnou úhlopříčku 3,5 palce, tedy zhruba 89 milimetrů. Vyznačuje se dobrým kontrastem, věrnými barvami, intenzivním podsvícením a hlavně nemění barvy při změně pozorovacího úhlu. Intenzitu lze korigovat v jedenácti stupních, jednotně pro napájení ze sítě i baterie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Displej patří k lepšímu průměru: nepřekvapí, ale rozhodně ani nezklame

Nad displejem najdete dvě diody, které mají takřka shodnou barvu. Pravá značí nabíjecí cyklus, levá slouží k upozornění na události. Škoda, že svou diodu nemá i navigační systém. Pod displejem je čtveřice hardwarových tlačítek, jimž lze přiřadit takřka libovolnou funkci – třeba rychlé přepínání mezi jednotlivými navigačními programy. Uprostřed je pětisměrný ovladač v podobě joysticku, jaký běžně známe z mobilních telefonů. Při ovládání mobilního telefonu se ovšem joystick nachází v přirozené pozici pro ovládající palec a navíc je telefon podepřen prsty a dlaní. Joystick na kapesním počítači se nachází ve spodní částí, kde není opora prstů a navíc musíte palec vychýlit do nepřirozené polohy. Vychýlení do směrů je trochu nespolehlivé. Doufám, že se Yakumo poučí (podobně jako třeba Dell u svého prvního kapesního počítače) a v dalších modelech dojde ke změně ovládacího prvku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládací prvek se trochu nepovedl, snad se výrobce poučí

Na přední straně v pravém dolním rohu si můžete všimnout tří úzkých černých pruhů – pod nimi se ukrývá reproduktor, jehož malé rozměry kontrastují s úrovní hlasitosti. S hlasitějším kapesním počítačem jsem se dosud nesetkal, což rozhodně nelze považovat za zápor. Upozornění na události určitě uslyšíte nejen z kufříku, ale i z vedlejšího pokoje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V horní hraně je slot pro paměťové karty a infraport, v rohu má své místo pero

V horní hraně najdete slot pro paměťové karty typu SD/MMC, nebo rozšiřující zařízení standardu SDIO. Nechybí infraport s běžným dosahem, Yakumo ale nelze využít pro ovládání domácí elektroniky. V pravém horním rohu má své tradiční místo ovládací pero, které je podobně jako u Toshiby e800 teleskopické. Díky úchytnému mechanismu dochází k roztažení pera hned při vysouvání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Připojení sluchátek je možné jen pomocí malého 2,5 mm jacku

Na levé hraně si všimnete tlačítek pro zapnutí přístroje a spuštění diktafonu, níže je situován otvor soft-resetu a pod ním konektor pro připojení sluchátek. Ten má ale rozměr 2,5 milimetrů (jack), redukce na běžných 3,5 milimetrů není součástí dodávky. Ve spodní hraně je pak jen systémový konektor.

Batůžek pro navigaci

Kapesní počítač Yakumo delta 300 GPS se mi do rukou dostal ve správný čas, před dovolenou na Šumavě. Spolehlivě mě vedl dlouhé kilometry neznámými okreskami a informoval mě o tom, jak dlouho ještě budeme muset šlapat k jezerům ledovcového původu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tak tahle malá anténka naslouchá satelitům vzdáleným tisíce kilometrů...

Na zadní straně přístroje je nepřehlédnutelný „batůžek“ s GPS anténou. Nejde o prvek nijak velký, který je uchycen pomocí malé plastové zarážky. Chcete-li jej odklopit, stačí zatlačit ze spodní hrany a otočit o necelých 180 stupňů. Všimněte si malé gumové záslepky, pod ní se skrývá konektor pro připojení externí antény. V návodu stojí, že batůžek musí být při používání odklopen, ale to není pravda, přijímač funguje i v zavřené poloze, jen s nižší citlivostí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
...ale pokud na to nestačí, můžete připojit anténu citlivější

V návodu jsem ale hledal marně informace pro oživení přijímače v navigačním softwaru. Třeba takový PocketKIM má celkem devětadevadesát kombinací pro nastavení komunikace s přijímačem. Teprve v českém návodu jsem našel ono magické sousloví: Serial port 2, rychlost 4800. GPS rázem ožilo a fungovalo jako ostatní.

Operační systém neobsahuje žádnou aplikaci, která by podávala alespoň základní informace o funkčnosti, počtu satelitů, aktuální poloze či rychlosti pohybu. Jste tedy odkázáni na aplikace třetích stran. Můžete ale vyzkoušet Automapu od společnosti Plan studio v měřítku 1:400 000, která je dodávána spolu s kapesním počítačem. Mnohem lepší je však mapa v měřítku 1:100 000, investice se pohybuje kolem tisíce korun. Ale pozor, tento software zatím neumožňuje plánování cesty. To je naopak doménou českého programu PocketKIM, který stojí přibližně od patnácti set do necelých pěti tisíc korun. Pro pěší turistiku pak můžete využít OziExplorer, jehož PC verze umožňuje skenování a kalibraci tištěných map.

 
Aplikace PocketKIM a OziExplorer - ukázka vektorové a grafické mapy

Tip: V tomto seriálu jsme psali o různých typech navigačního softwaru. Některý se hodí pro autonavigaci, jiný pro pěší turistiku. V kapesním počítači ale můžete v jednom okamžiku používat jen jeden program. Pokud chcete třeba vektorovou i grafickou mapu sledovat zároveň, vyzkoušejte program GPS Gate. Ten umí vytvořit více virtuálních portů, kterým jednoduše předává data z přijímače.

Dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu – citlivosti GPS přijímače. Podívejme se nejprve na automobil. Při pohodlném držení přístroje spolujezdcem, tedy pod plechovou střechou, kolísá počet komunikujících satelitů mezi nulou a pěti. Je zkrátka nutné umístit nebo držet přístroj tak, aby nad přístrojem bylo čelní sklo. Toto může být problém například u dodávek, autobusů nebo nákladních automobilů, které mají čelní sklo takřka kolmé. Zde je pak nutná externí anténa. Navigace je také zapovězena osobě sedící na zadním sedadle, zde má výhodu oddělené řešení GPS přijímač – kapesní počítač. S problémy jsem se setkal v automobilu za hustého deště – první vyhledání satelitů trvalo několik minut. Jakmile se ale přístroj chytil, udržel si již dostatečné množství kanálů.

 
Srovnání Automapy 1:400 000 a 1:100 000 - investice do té podrobnější se vyplatí

Dalším úskalím pro navigaci je hustý les, ale s touto nástrahou se Yakumo popral vcelku obstojně. I v hustém lese s minimálním výhledem na oblohu dokázal chytit minimálně tři satelity a určit polohu.


V druhé kapitole zjistíme, jak je to s výdrží a podíváme se na technickou výbavu přístroje. Prozkoumáme nabídku doplňujícího softwaru a nebude chybět závěrečné hodnocení.

Témata článku: , , , , , Toggl, Okreska, Svědomitost, Nešťastný způsob, Neznámá značka, Špatný výsledek, Zmiňovaná aplikace, Tradiční místo, Nabíjecí cyklus, Komplet, DEL, Komp, Aktivní pohyb