Za nehody nemohou navigace, ale hloupí řidiči

Diskuze čtenářů k článku

vilik  |  17. 11. 2007 14:09

Kdybych měl dogmaticky poslouchat navigaci během mé 4000 km dlouhé cesty Itálií, tak jsem 2x projel rybníkem, 3x projel dvorkem a záhony s dýněmi, jednou po kolejích železnice a už ani nevím kolikrát polňačkou, kterou navigace považovala za nejrychlejší trasu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lobo  |  20. 11. 2007 16:22

ja mam subaru forestera a zatim jsem neposlechl tomtoma pouze kdyz me nabadal prekonat reku lodkou; jinak jej uposlechnu vzdy, dokonce i pres ten kravin jsem projel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
abc  |  23. 11. 2007 10:04

A proč ne do kravína, když jsi šel domů .....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
logman  |  14. 11. 2007 19:31

Teď mi v do pošty spadl link na zajímavé video. Po slédnutí videa, jsem chvíli váhal co říct... Že by navigace všem adeptům hlásala "Až to bude možné, otoč do protisměru"?

Odkaz: http://www.rtvslo.si/mojvideo/cutmaster/tovornjakarji-so-carji-not/1136/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honzik  |  14. 11. 2007 20:52

hahaha jojo tak to video je presny, ridici z povolani

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Croog  |  15. 11. 2007 13:51

Tak to je síla.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jojo  |  15. 11. 2007 21:11

Tak to je za 100bodů!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
palo  |  14. 11. 2007 14:01

nezviknem reagovat na članky ale tento nazov prispevku a vaše reakcie
mi nedali nenapisat svoj nazor.jazdim s kamionom v španielsku a samozrejme v europe.pouzivame notebook a mapy autoroute 2007 a PC navigator.pomocou GPS sledujeme svoju polohu ale ako navigaciu nepouzivame.v mapach je spusta chyb hlavne čisla zjazdov.o čom to tu pišete nedajte sa vysmiat,ake tir to tu spominate,najprv si o tom niečo prečitajte a potom pište kraviny.asi pred rokom ste priniesli spravu že teleatlas pripravuje navigaciu pre kamiony už rok sledujem ich stranky a stranky o navigaciach a ani ste si nedali namahu to dementovať.ak si niekto autonavigaciu tak si ju nekupil na opekanie
zemiakov ale na ....a viete aj ten blbec by sa mozno otocil keby tam
nebol s autom dlhym 17 metrov.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 14. 11. 2007 14:24

Není co dementovat, Tele Atlas tyto mapy skutečně připravuje a pokud jsem něco nepřehlédl, tak je už i nabízí. Ale nikoli koncovým uživatelům, nýbrž výrobcům navigací. Ti teď musí připravit přístroje a software, který tyto mapy dokáže používat.

Kromě toho první informace o přípravě těchto map se objevila v březnu 2007, ne před rokem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
palo  |  14. 11. 2007 17:54

sorry kopol som sa o štyri mesiace ,vidim že si detailista,no ak si dobre pametam tak v aprili už mali byť mapy časti europy na trhu a kde su nechaj link ak som niečo prehliadol....dik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 14. 11. 2007 18:14

Ne, bylo to až v červnu, konkrétně Benelux, Dánsko, Francie a Švýcarsko.

Ale jak jsem psal: neměla to být mapa pro koncové uživatele a jejich navigační přístroje, ale mapa pro výrobce.

O termínu, kdy se objeví komerčně prodávané přístroje, které s těmito mapami budou umět pracovat, Tele Atlas nikdy nic neříkal. Ani nemohl, on dodává jen mapy svým odběratelům, výrobcům navigačních systémů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honzaaa  |  15. 11. 2007 00:16

Tady uz je neco konkretniho:
http://www.geo24.de/news/view_631/1.6.7.html

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
palo  |  15. 11. 2007 01:14

diky moc aspon niekto chapavy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yoki  |  14. 11. 2007 10:12

Mne staci i obyc Legend od Bedi!Jen si tam vytukam souradnice cile a jedu!Staci jen sledovat ukazatele a GPS mam jen na kontrolu.Takhle uz sem jel do Rakouska a i u nas strefim bez bloudeni vzdycky tam, kam sem chtel a i kdyz to tam vubec neznam.A jak se jezdilo pred sedmi lety,kdyz jeste navigace moc nebyly?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JJS  |  13. 11. 2007 11:47

Garmin ma moznost nastavit vyhnutie sa nespevnenym cestam. To by mohlo ciastocne eliminovat tento problem. Ale ide aj o to ako su na tom mapy, ktore cesty su oznacene ako 1., 2. a 3.triedy a ktore ako nespevnene.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
agilka  |  13. 11. 2007 12:19

...termín nezpevněné cesty a podobné výrazy používají i jiné navigace, ale z praxe mám poznatek, že leckdy je zbytečné to řešit, záleží stejně hlavně na tom jaké parametry té či oné cestě přiřadil buďto výrobce map nebo té navigace - netuším jak tuto klasifikaci ten či onen vlastně ovlivňuje. Ale jak se zdá, zřejmě zde panuje značná nejednotnost či benevolence, což bych leckdy pojmenoval přímo jako šlendriánství. Když mě v místě kde to znám navi vyhodí z hlavní do nějaké nelogické zajížďky až třeba i na nezpevněnou cesta - ta se ale objeví třeba až po 2-3km od odbočení, tak se tomu mohu usmát. Pokud však nejsem místní znalec, tak si prostě nejspíše naběhnu.
PROTO vždy než vyjedu si vypočtenou trasu nechám celou zobrazit a zkontroluji, zda ta krabka nevymyslela zase nějakou obludnost a pak teprve vyjíždím. Je to pravda nějaká minutka navíc, ale už se to mnohokráte velmi vyplatilo, ale hlavně pak jedu s klidem a téměř na jistotu...takže toto všem, kteří tak dosud nečiní vřele doporučuji...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  13. 11. 2007 12:26

Já si před jízdou prohlédnu zhruba trasu, ale rozhodně nezkoumám, jestli na 467. kilometru ve městě mě to svedlo na vedlejší a o kus dál zase na hlavní apod. Sem tam se mi taková věc přihodí, ale není to nic, co by znamenalo vážné problémy. V porovnání, kolik starostí navigace ušetří, jde o detail. Kdybych před jízdou vše pečlivě kontroloval, to by stálo příliš mnoho času na to, jak maličké "problémy" by to případně vyřešilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honzik  |  13. 11. 2007 12:27

ja teda mnohem raci pojedu po nezpevnene min kvalitni silnici nez po hlavnim tahu mezi stovkama kamionu, ty po...ny kamiony to fakt peklo zlata nezpevnena rozpadla silnice ale hlavne bez kamionu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  13. 11. 2007 12:49

Jak vidíš, článek tě vyvádí z omylu. I na nezpevněných rozpadlých silnicích dnes kamiony potkáš

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honzik  |  13. 11. 2007 12:58

hahaha jojo clovek uz neni v bezpeci ani lesni ceste mezi krovim kamiony nas dostanou vsude

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jarda62  |  13. 11. 2007 18:34

ono také zaleží podle jaké nvigačky člověk jede tomtom mě v polsku hodil na polnní cetu uplně s klidem ale igo mě alespon upozornilo že mě naviguje na nezpevněnou cestu sice jenom nápisem v horní liště ale alespon dík za to

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
miso  |  13. 11. 2007 11:38

T.I.R. = Transports Internationaux Routiers
to znamena, ze auto je na starte zaplombovane a v cieli otvorene. pri kontrole napriklad na hraniciach sa kontroluju len plomby a nie tovar. setri sa tym cas.
teda oznacovanie nejakych rezimov ako TIR je uz samo osebe absurdita. a co sa za tym potom skryva, nemusi byt to, co zakaznik ocakava.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dan  |  15. 08. 2009 20:15

No to je další tupec co nikdy v tiráku neseděl....jinak by tohle vypustit nemohl

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dan  |  15. 08. 2009 20:16

falcon

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  13. 11. 2007 10:18

Příčina problému ale nebude v navigačních systémech, ale vždy v řidiči.

Zde si dovolím nesouhlasit a to výrazně. Mockrát se mi stalo, že mě navigace (zvláště TomTom Navigator byl na to expert) zavedla na silnici, která vypadala poměrně normálně, avšak po pár set metrech či pár kilometrech jsem zjistil, že je to spíš tankodrom, kde bych potřeboval vznášedlo. Je moje vina, že jsem očekával od navigace korektní pokyny?

V žádném případě se nezastávám mamlasů, co na pokyn "až to bude možné, otočte se" začnou kroutit hlavou a koukat za auto nebo ty, kteří v tunelu na pokyn "teď zahněte doleva" způsobí karambol, ale stále existuje řada případů, kdy pokyn navigace na první pohled smysl dává a problém se ukáže až později. Viz zmiňovaný příklad s kamioňákem, který problém uviděl až ve chvíli, kdy se už nemohl otočit.

Situace mi připadá ekvivalentní tomu, když uvidím u normální silnice šipku s odbočkou "Velká díra 3km", odbočím tam a po 1km zjistím, že kvůli bahnu neprojedu. Je opravdu moje chyba, že jsem očekával průjezdnou cestu do Velké díry? Takové případy bych viděl buď na chybu značení nebo správy a údržby silnic (je-li zabahnění trvalým jevem) a nebo na smůlu. Na chybu řidiče pouze v případě, že by zabahnění bylo předvídatelné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honzik  |  13. 11. 2007 10:26

no nevim, kdyz vidim ze ta cesta je nejaka podezrela tak zvednu svuj tlustej zadek a du se podivat kor kdyz sem ridic kamionu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  13. 11. 2007 11:21

Ale přesně o tom jsem psal - v těchto případech není co řešit. Ale popisoval jsem situace, kde to, že cesta se ukáže jako neschůdná, nelze předem bez znalosti místní situace vědět.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 13. 11. 2007 10:27

Má to svou logiku. Ale vy s osobákem kvůli navigaci nenarazíte do domu nebo do živého plotu. Nezpůsobíte tím dopravní nehodu. Když má ale člověk kamion, měl by se chovat jinak než řidič osobního auta, zvlášť když navigace nejsou náklaďákům zatím téměř vůbec uzpůsobeny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nviper  |  13. 11. 2007 10:46

Ja som netušil, že režim TIR je v navigáciách pre srandu králikov :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honzik  |  13. 11. 2007 10:59

je otazka jestli ten petrolin mel nastavenej rezim tir

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sdsad  |  26. 01. 2008 18:23

Režim Tir ja jen rychlostní profil pro výpočet dojezdu a ne pro sjízdné trasy pro nakladáky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 13. 11. 2007 11:01

Přesně pro tohle tam je. Nebere vůbec ohledy na průjezdnost, na nosnost mostů. Jen se řidiče snaží necpat do center měst, využívá spíš obchvaty. Hodil by se nějaký testík, který přesně ukáže, jak se budou lišit naplánované trasy s normálním a TIR režimem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Marný  |  14. 11. 2007 22:02

Která navigace má režim "TIR", tedy aby zohledňovala výšky podjezdů, nosnosti mostů atd.? Není tam nááááhodou tenhle pseudorežim jen kvůli stanovené průměrné rychlosti a tedy času dojetí do cíle ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  13. 11. 2007 11:27

To, že dle normálních navigací se kamionem jezdí nedá, je pravda. Nemyslíte však, že máslo na hlavě mají i výrobci navigací, kteří se snaží různými "režimy TIR" vyvolat dojem, že se pro kamiony dají použít? Prostě neházel bych to jen na řidiče.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cassul  |  13. 11. 2007 15:51

Auto řídí řidič, navigace je jen řidičova pomůcka, trochu vymáklejší sestřička desítky let staré automapy a neteř "navigačního domorodce u cesty". Nedělejme z navigací nějakého spasitele silniční dopravy, stále je hlavou auta řidič, ten má plnou zodpovědnost a musí se správně rozhodnout, na základě celé řady vstupních údajů. Navigace je jen jedním z mnoha faktorů, které řidič zpracovává...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cassul  |  13. 11. 2007 15:51

Auto řídí řidič, navigace je jen řidičova pomůcka, trochu vymáklejší sestřička desítky let staré automapy a neteř "navigačního domorodce u cesty". Nedělejme z navigací nějakého spasitele silniční dopravy, stále je hlavou auta řidič, ten má plnou zodpovědnost a musí se správně rozhodnout, na základě celé řady vstupních údajů. Navigace je jen jedním z mnoha faktorů, které řidič zpracovává...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  13. 11. 2007 16:04

Představte si situaci, kdy máte papírovou mapu, ta ukazuje mezi Velkou dírou a Koncem světa silnici. Vy se po ní tudíž vydáte (vypadá normálně, netušíte zradu) a po kilometru zjistíte, že silnice končí a je tam třeba pole nebo to bahno.
Je to vaše chyba, že jste se do takové situace dostal nebo je to chyba mapy a měl jste smůlu?

Právě pro takové jedince jako vy jsem zcela jednoznačně psal, že neobhajuji situace, kdy řidič mohl problém předvídat. Přesto jsem to psal asi zbytečně, protože už jste minimálně druhý, kdo to nepochopil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
falcon  |  14. 11. 2007 09:58

Motto: "Je moje vina, že jsem očekával od navigace korektní pokyny?"

ANO, JE!! Nemůžete přece předpokládat, že veškeré podklady jsou 100% aktuální a pak je na místě ověřit si údaje ještě z jiného zdroje. Při jízdě by vám měl fungovat i pud sebezáchovy a když ze silnice třetí třídy odbočujete do "Velká díra 3km", pak nemůžete očekávat, že pojedete po dálnici, ale v 80% případů se kvalita silnice ještě zhorší.

Nevěříte, pak si zjistěte kolik navigací má v podkladech letos zprovozněné kruhové objezdy např. ten v Tišnově a jinde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honzik  |  13. 11. 2007 10:18

ridic tady toho kamionu je totalni blb, jeste ze nemel silnejsi auto to by si tu cestu mozna prorazil

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
falcon  |  14. 11. 2007 09:01

Souhlas, jen hlupák může poslouchat stroj!!! Mapové podklady jsou nespolehlivé, hlavně v detailech - uvedu příklad: již 40 let jezdím na chalupu na Vysočině. Celou dobu na papírových auto, turistických a zatím i všech "navigačních" mapách jsou v našem okolí zakresleny již neexistující cesty a existující tam pro změnu nejsou, nebo mají špatně vyznačenou kvalitu=průchodnost. Poblíž nás vede nepříliš široká šotolinová silnice a v poslední době se tam začaly objevovat i kamiony. Když jsem si zkusil na dvou známých navigacích naplánovat nejkratší cestu z Brna do Nového Města nM., tak mě to nasměrovalo na tuto nekvalitní, klikatou, ale o 300m kratší silnici, místo na "obvyklou" a rychlou asfaltku. Při pohledu do papírových automap by vás tudy ani nenapadlo jet. Takže přátelé, navigace jsou příjemné, ale prověřme si před vyjetím, jestli nás nevedou do pekel...! Nemáme-li aktuální papírovou automapu, na internetu jistě najdeme odpověď.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Marný  |  14. 11. 2007 22:05

"Souhlas, jen hlupák může poslouchat stroj!!!" - tak to vykládej těm (mrtvým) pilotům, kteří se při letu v oblacích nenechali zmást umělým horizontem a věřili svým pocitům .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
falcon  |  16. 11. 2007 16:33

Milý Tomáši, máš to marný, tady se bavíme o jízdě autem za podmínek VFR, nikoliv o létání za podmínek IFR.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Gizmo  |  17. 11. 2007 12:35

Spis VMC/IMC. Aby to bylo VFR/IFR, tak by me musela navigace poslat ze skaly Ale jinak souhlas

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor