Chytré brýle jsou starší, než si myslíte. Proč se stále nemohou prosadit a kdo to změní?

  • Brýle, které vás přenesou do jiné reality, vznikají už po desetiletí
  • Ani po boomu v posledních letech se však neprosadily
  • Co je hlavní kámen úrazu a kdo to může změnit?

Virtuální nebo rozšířená realita. Dva velké pojmy, které se skloňují už spoustu let a už dekádu se o nich mluví jako o budoucnosti technologií. Jak se ale ukazuje, vize budoucnosti bývají někdy mimo skutečnou realitu a slibovaná budoucnost stále ne a ne dorazit. Třeba už je ale blízko, protože brýle pro virtuální a rozšířenou realitu udělaly obrovský pokrok.

Virtuální realita

Počátky VR

Přestože se virtuální realita může zdát jako pojem známý zejména z poslední dekády, ve skutečnosti už fascinuje technologické nadšence i výrobce několik desetiletí. Jako první brýle pro virtuální realitu se považuje tzv. Telesphere Mask vynálezce Mortona Heilinga z roku 1961, která měla sloužit jako prezentační nástroj pro armádu. Šlo ale spíše o promítačku na hlavě, než o virtuální realitu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přestože někomu virtuální realita může připadat jako moderní technologie, první pokusy však vznikly už v 60. letech minulého století a například headset z 90. let, už k tomu dnešnímu vzhledem nemá daleko.

Tento pojem se zrodil o více než 20 let později, kdy se do brýlí pustili další výrobci, a to včetně NASA. Dnešnímu pojetí brýlí pro virtuální realitu se však nejvíce přiblížil až headset Genesis od herní společnosti Sega prezentovaný v roce 1993 na veletrhu CES jakožto budoucnost herních konzolí. Výrobce už tehdy pro brýle vyvíjel rovnou 4 hry a plánoval tehdy brýle představit za cenu 200 dolarů, což tvrdil i s vylepšenou verzí o rok později. Technické omezení té doby však donutily firmu vývoj ukončit. Až na dalších pár menších pokusů pak o virtuální realitě nebylo dlouho slyšet. 

Klepněte pro větší obrázek
Novou vlnu VR v roce 2012 odstartoval Oculus, kterého jen 2 roky na to koupil Facebook (dnešní Meta)

Další vlna VR přišla až v roce 2010 s prototypem brýlí Oculus Rift, respektive v roce 2012, kdy se dokonce dočkaly i ukázky na herní konferenci E3. Ta pravá mánie s virtuální realitou ale začala až v roce 2014 a nastartovala éru VR, kterou známe do teď.

Herní vs. mobilní VR

Ve zmíněném roce 2014 nastal boom s virtuální realitou a nastoupit do ní pak chtěl naprosto každý. Zmíněný Oculus byl totiž koupený Facebookem (dnes Metou) a budoucnost VR tehdy nastínilo i Sony se svým projektem Morpheus, který o pár let později vykrystalizoval v Playstation VR. V roce 2015 segment hodně nakopnulo HTC se svými brýlemi HTC Vive, které do dnes patří ke špičce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dnes nejpoužívanější VR headsety jsou HTC Vive Pro 2, Oculus (Meta) Quest 2 a Sony PlayStation VR.

Nastartovala zde však i úplně nová éra mobilního VR. Do segmentu se totiž pustili i výrobci smartphonů. Jedním z velkých hráčů na počátku byl přímo Google, který v roce 2014 představil projekt Google Cardboard, který byl hned následující rok vylepšen. Narozdíl od stylových zpracování jiných výrobců šel Google cestou udělej si sám. 

Cardboard se totiž skládal z kusu kartonu a dvou čoček pro správné zobrazení obrazu. Zobrazovací a výpočetní jednotkou se zde stal samotný smartphone, který se zasunul dovnitř. Cena byla místo stovek dolarů účtována v jednotkách dolarů a pomohla tak zpřístupnění této technologie.

I zde ale vznikly pokročilejší řešení, kde na začátku jasně dominoval Samsung s jeho Gear VR, která vyrobil ve spolupráci s již zmíněným Oculusem. Ty přišly na přelomu roku 2015 a 2016 a dočkaly se dokonce i několika nástupců, které byly vylepšené a hlavně byly kompatibilní s novými vlajkovými smartphony Samsung Galaxy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mánie virtuální reality přišla také na smartphony, kde to rozjel nejdříve Google s jeho papírovým řešením Cardboard a poté Samsung s jeho pokročilejším headsetem Gear VR vyvinutým s Oculusem. Do obou řešení se vkládal chytrý telefon.

Ve stejné době to zkusil ještě více rozjet Google s VR platformou DayDream, ke kterým vydal i brýle Daydream View. Své brýle představil dokonce i Alcatel respektive TCL ke svým vlajkovým modelům a výrobci smartphonů se do segmentu virtuální reality jen hrnuli. Přestože řešení byla velice působivá, limitující zde byl obsah a zájem poměrně rychle ochladl a všichni zmínění během pár let z projektů vycouvali, případně projekty úplně ukončili. Jediné, co paradoxně stále existuje a funguje je papírový Cardboard.

Klepněte pro větší obrázek
Brýle HTC Vive Flow se vrací ke konceptu VR headsetu na cesty.

Výrobci ale zjistili, že správnou cestou pro ně bude spíše herní trh a tato linka pokračuje dodnes, a to s již zmíněnou velkou trojkou: Oculus, HTC, Sony. Jejich headsety se dočkaly mnoha vylepšení včetně herních ovladačů do rukou nebo lepší grafiky. S rostoucím výkonem čipů a lepšími technologiemi se výrobci naopak sami snaží odtrhnout od závislosti na počítači, který zde zajišťuje výpočetní výkon. 

Populární se zde stal zejména Oculus Quest, respektive jeho nástupce Meta Quest 2. V konzolích si jméno ve VR vybudovalo Sony s jeho PlayStatiton VR, kde se však už netrpělivě čeká na nástupce. HTC svůj Vive v následujících generacích také vylepšilo po všech stránkách od grafiky až po ovládání, a dokonce přišla i s kompaktní mobilní verzí HTC Vive Flow, která se opět trochu vrací k myšlence připojení ke smartphonu.

Na dalším listu se seznámíme s brýlemi pro rozšířenou realitu.

Diskuze (15) Další článek: Uživatelé Androidu vypijí o čtvrtinu více piva, jablíčkáři mají radši kávičky a koktejly

Když navštívíte internetový obchod přes náš katalog zboží, Živě za to může získat provizi. Službu Zboží Živě provozujeme ve spolupráci s Heureka.cz.

Témata článku: Apple, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Google DayDream,