Světový trh se smartphony se nasycuje a prodeje pomalu začínají klesat. V prvním čtvrtletí 2018 meziročně poklesl zájem o nové chytré telefony zhruba o 3 % a celkem se jich globálně distribuovalo 334,3 milionu, uvádí IDC. Podle dat jiné výzkumné agentury Strategy Analytics byl pokles dvouprocentní na 345,4 milionu. Další údaje jsou si velmi podobné, proto nadále pracujeme s čísly IDC.
Tab.: Největší výrobci smartphonů za 1Q18 podle distribuovaných kusů:
Výrobce
|
1Q18 Objem distribuce (mil. ks)
|
1Q18 Tržní podíl
|
1Q17 Objem distribuce (mil. ks)
|
1Q17 Tržní podíl
|
1Q18-1Q17 Meziroční změna
|
Samsung
|
78.2
|
23.4%
|
80.1
|
23.3%
|
-2.4%
|
Apple
|
52.2
|
15.6%
|
50.8
|
14.7%
|
2.8%
|
Huawei
|
39.3
|
11.8%
|
34.5
|
10.0%
|
13.8%
|
Xiaomi
|
28.0
|
8.4%
|
14.8
|
4.3%
|
87.8%
|
Oppo
|
23.9
|
7.1%
|
25.8
|
7.5%
|
-7.5%
|
Ostatní
|
112.7
|
33.7%
|
138.3
|
40.2%
|
-18.5%
|
Celkem
|
334.3
|
100.0%
|
344.4
|
100.0%
|
-2.9%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 2. května, 2018
|
Po prvenství Applu v předchozím kvartálu se na trůn výrobců s největším počtem 78,2 milionu kusů vrací Samsung. První kalendářní kvartál bývá tradičně slabší pro Apple, takže ten se dívá s uctivým odstupem z druhého místa s 52,2 miliony distribuovaných iPhonů. Oba největší výrobci si udrželi meziročně přibližně stejný tržní podíl okolo 23 %, resp. 15 %.
Trhu pomůže snížení cen
I přes nepřízeň trhu opět rostlo Huawei, ačkoli už ne tak rychlým tempem jako v minulých obdobích. 39,3 milionu prodaných smartphonů je ale velmi slušné množství. Kometou čtvrtletí se ovšem stala jiná čínská firma – Xiaomi. Tomu se podařilo distribuci téměř zdvojnásobit, což analytici přičítají stále větší známosti značky mezi spotřebiteli a pokračující expanzi na zahraniční trhy.

Vývoj tržních podílů pěti největších výrobců smartphonů od 1Q17 do 1Q18 (Zdroj: IDC)
První pětku s necelými 24 milionu kusů uzavírá čínské Oppo, které se sice za hranice domoviny dostává jen sporadicky, zato je velmi úspěšné v prodejích přes klasické kamenné obchody. Sesterská společnost Oppa Vivo se tentokrát mezi prvních pět výrobců nevešla. Za celkovým poklesem trhu stojí právě nižší zájem čínských zákazníků. Aby trh začal opět růst, museli by podle analytiků výrobci snížit cenovky zejména u prémiových modelů. Zákazníci by tak byli více motivováni obměňovat svoje starší, ale stále výkonná zařízení.
Jak se zbavit zbytečných aplikací na telefonu: