1Q 2020: Největší propad trhu chytrých telefonů v dějinách ustál Apple a Xiaomi

Výsledky hospodaření z prvního kvartálu výrazně ovlivněného koronavirovou pandemií jsou sečteny. Trh chytrých telefonů meziročně klesl nejvíce ve své historii. O kolik přesně, v tom už se jednotlivé marketingové agentury mírně rozcházejí, ale jasno mají v tom, že pokles byl dvojciferný.

Podle IDC objem prodeje smartphonů klesl za období leden až březen meziročně o 12 % na 276 milionů kusů. Strategy Analytics, která obvykle pracuje s nadsazenějšími hodnotami, vyčíslila 17% pokles na 275 milionů distribuovaných chytrých telefonů. Counterpoint Research spočítal pád trhu o 13 % na 295 milionů. Dále už pokračujeme pro přehlednost pouze s výsledky od IDC.

Hlavní příčinou poklesu ve sledovaném čtvrtletí bylo postupné uzavírání výroby smartphonů, ale i jejich prodejen v Číně, které se koncem kvartálu přehouplo i do jiných zemí mimo Čínu. Neveselá čísla tak výrobci očekávají i za aktuálně probíhající druhý kvartál.

V samotné Číně poklesl objem distribuce o pětinu a protože čínské prodeje tvoří zhruba čtvrtinu těch celkových, zákonitě se musel pokles projevit na celém trhu. Prodeje nicméně kvůli různým omezením, ale i spotřebitelské finanční nejistotě z budoucnosti klesaly také na západních trzích – ve Spojených státech o 16 a v Evropě o 18 %.

Výrobce

1Q20 Objem distribuce (mil. ks)

1Q20 Tržní podíl

1Q19 Objem distribuce (mil. ks)

1Q19 Tržní podíl

Meziroční změna

1. Samsung

58.3

21.1%

71.9

23.0%

-18.9%

2. Huawei

49.0

17.8%

59.1

18.9%

-17.1%

3. Apple

36.7

13.3%

36.8

11.8%

-0.4%

4. Xiaomi

29.5

10.7%

27.8

8.9%

6.1%

5. Vivo

24.8

9.0%

23.2

7.4%

7.0%

Ostatní

77.5

28.1%

93.5

29.9%

-17.2%

Celkem

275.8

100.0%

312.3

100.0%

-11.7%

Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 29. dubna, 2020

Samsungu se i v době krize podařilo udržet první příčku zejména díky pokračující poptávce po cenově dostupné řadě Galaxy A, jeho tržní podíl nicméně klesl o 2 procentní body. Druhý Huawei už zaostává o necelých 10 milionů prodaných kusů. Čínská firma musela bojovat nejen s následky koronaviru, ale i s pokračujícími americkými sankcemi. Podržel ji tradičně domácí trh, kde firma realizuje více než polovinu veškerých dodávek. K lepším prodejům pomohly i slevy loňských zařízení řad Mate 30 a P30.

Pro bronzový Apple nedopadl první kvartál tragicky, prodeje klesly jen nepatrně díky pokračujícímu zájmu o iPhone 11. V dubnu uvedený iPhone SE do těchto statistik ještě nezasáhl. Téměř zázračný růst navzdory trhu předvedly značky na čtvrtém a pátém místě. Xiaomi historicky poprvé dosáhlo na 10% tržní podíl, když těsně před vypuknutím pandemie uvedlo v Indii nové levné modely Poco a Redmi. Vivo se vrátilo do první pětky (vytlačilo sesterské Oppo) a uspělo taktéž v Indii s lowendovými řadami Y a S.

Klepněte pro větší obrázek

Analytici z Counterpoint Research mají ve stejném období čísla trochu nadsazenější a prohozené pořadí u některých značek (např. Oppo je před Vivem). Základní ukazatele jsou ale srovnatelné. K tomu nám navíc agentura odhaluje pořadí na dalších místech v rámci Top 10, kde jsou mimo vyjmenovaných značek ještě Realme (dříve součást Oppo), Lenovo (včetně Motoroly), LG a Tecno.

Diskuze (56) Další článek: Druhý Pocophone se blíží! Model F2 Pro nabídne vysoký výkon za atraktivní cenu

Témata článku: Smartphony, Čína, Statistika, USA, Hospodaření a finance, Chytrý telefon, Indie, Analýza, Xiaomi, Counterpoint, Strategy Analytics, IDC, Pro +, Uzavírání, Evropa, Tecno, Objem, Kvartál, Největší propad, Tržní podíl, Vivo, Counterpoint Research, Telefon, Mobilní telefony na Heureka.cz