Výsledky hospodaření z prvního kvartálu výrazně ovlivněného koronavirovou pandemií jsou sečteny. Trh chytrých telefonů meziročně klesl nejvíce ve své historii. O kolik přesně, v tom už se jednotlivé marketingové agentury mírně rozcházejí, ale jasno mají v tom, že pokles byl dvojciferný.
Podle IDC objem prodeje smartphonů klesl za období leden až březen meziročně o 12 % na 276 milionů kusů. Strategy Analytics, která obvykle pracuje s nadsazenějšími hodnotami, vyčíslila 17% pokles na 275 milionů distribuovaných chytrých telefonů. Counterpoint Research spočítal pád trhu o 13 % na 295 milionů. Dále už pokračujeme pro přehlednost pouze s výsledky od IDC.
Hlavní příčinou poklesu ve sledovaném čtvrtletí bylo postupné uzavírání výroby smartphonů, ale i jejich prodejen v Číně, které se koncem kvartálu přehouplo i do jiných zemí mimo Čínu. Neveselá čísla tak výrobci očekávají i za aktuálně probíhající druhý kvartál.
V samotné Číně poklesl objem distribuce o pětinu a protože čínské prodeje tvoří zhruba čtvrtinu těch celkových, zákonitě se musel pokles projevit na celém trhu. Prodeje nicméně kvůli různým omezením, ale i spotřebitelské finanční nejistotě z budoucnosti klesaly také na západních trzích – ve Spojených státech o 16 a v Evropě o 18 %.
Výrobce
|
1Q20 Objem distribuce (mil. ks)
|
1Q20 Tržní podíl
|
1Q19 Objem distribuce (mil. ks)
|
1Q19 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
58.3
|
21.1%
|
71.9
|
23.0%
|
-18.9%
|
2. Huawei
|
49.0
|
17.8%
|
59.1
|
18.9%
|
-17.1%
|
3. Apple
|
36.7
|
13.3%
|
36.8
|
11.8%
|
-0.4%
|
4. Xiaomi
|
29.5
|
10.7%
|
27.8
|
8.9%
|
6.1%
|
5. Vivo
|
24.8
|
9.0%
|
23.2
|
7.4%
|
7.0%
|
Ostatní
|
77.5
|
28.1%
|
93.5
|
29.9%
|
-17.2%
|
Celkem
|
275.8
|
100.0%
|
312.3
|
100.0%
|
-11.7%
|
Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 29. dubna, 2020
|
Samsungu se i v době krize podařilo udržet první příčku zejména díky pokračující poptávce po cenově dostupné řadě Galaxy A, jeho tržní podíl nicméně klesl o 2 procentní body. Druhý Huawei už zaostává o necelých 10 milionů prodaných kusů. Čínská firma musela bojovat nejen s následky koronaviru, ale i s pokračujícími americkými sankcemi. Podržel ji tradičně domácí trh, kde firma realizuje více než polovinu veškerých dodávek. K lepším prodejům pomohly i slevy loňských zařízení řad Mate 30 a P30.
Pro bronzový Apple nedopadl první kvartál tragicky, prodeje klesly jen nepatrně díky pokračujícímu zájmu o iPhone 11. V dubnu uvedený iPhone SE do těchto statistik ještě nezasáhl. Téměř zázračný růst navzdory trhu předvedly značky na čtvrtém a pátém místě. Xiaomi historicky poprvé dosáhlo na 10% tržní podíl, když těsně před vypuknutím pandemie uvedlo v Indii nové levné modely Poco a Redmi. Vivo se vrátilo do první pětky (vytlačilo sesterské Oppo) a uspělo taktéž v Indii s lowendovými řadami Y a S.

Analytici z Counterpoint Research mají ve stejném období čísla trochu nadsazenější a prohozené pořadí u některých značek (např. Oppo je před Vivem). Základní ukazatele jsou ale srovnatelné. K tomu nám navíc agentura odhaluje pořadí na dalších místech v rámci Top 10, kde jsou mimo vyjmenovaných značek ještě Realme (dříve součást Oppo), Lenovo (včetně Motoroly), LG a Tecno.