Trh se smartphony zaznamenal po předchozích obdobích stagnace a mírného poklesu v prvním čtvrtletí letošního roku opět výraznější propad. Objem dodávek meziročně poklesl o 9 % na celkově distribuovaných 314 milionů kusů chytrých telefonů. Vyplývá to z pravidelné kvartální analýzy výzkumné společnosti IDC.
Výrobce
|
1Q22 Objem distribuce (mil. ks)
|
1Q22 Tržní podíl
|
1Q21 Objem distribuce (mil. ks)
|
1Q21 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
73.6
|
23.4%
|
74.5
|
21.6%
|
-1.2%
|
2. Apple
|
56.5
|
18.0%
|
55.3
|
16.0%
|
2.2%
|
3. Xiaomi
|
39.9
|
12.7%
|
48.6
|
14.1%
|
-17.8%
|
4. Oppo
|
27.4
|
8.7%
|
37.5
|
10.9%
|
-26.8%
|
5. Vivo
|
25.3
|
8.1%
|
35.0
|
10.1%
|
-27.7%
|
Ostatní
|
91.4
|
29.1%
|
93.9
|
27.2%
|
-2.7%
|
Celkem
|
314.1
|
100.0%
|
344.7
|
100.0%
|
-8.9%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 28. dubna 2022
|
Jako hlavní důvod výraznějšího poklesu tentokrát analytici uvádějí pokračující nedostatek komponent a logistické problémy, kterým museli výrobci čelit. Pokles ale není čistě na nabídkové straně, z obav před rostoucí inflací upravili své nákupní chování také spotřebitelé a začali omezovat zbytné nákupy, což se negativně projevilo také v segmentu smartphonů. Na významném čínském trhu navíc silněji než kde jinde udeřila letos začátkem roku další vlna koronavirové pandemie.
Největší pokles v našem regionu
Z pohledu světových regionů se nejvíce propadly prodeje v regionu CEE (Central and Eastern Europe), kam patří také Česká republika. Důvodem je invaze Ruska na Ukrajinu a stažení mnoha výrobců z ruského trhu. Meziroční pokles dodávek v CEE je agenturou IDC odhadován na 20 %. Výrazný pokles přes 12 % pak zaznamenaly trhy jihovýchodní Asie včetně započítané Číny. Právě tento region představuje z pohledu dodávek téměř polovinu světového objemu a má proto na celkovou statistiku výrazný vliv.
Nejlépe se podle analýzy prvním čtvrtletím „prokousali“ Samsung a Apple, kteří zvládli usměrnit výpadky v dodavatelském řetězci a nabídkou produktů i v těžších dobách přilákat obrovský počet zákazníků. Samsung dosáhl na svůj nejvyšší tržní podíl od 1. čtvrtletí 2018 a potvrdil tak pozici dlouhodobé světové jedničky, přičemž nejvyšší pozici jen občas sezónně (obvykle v předvánočním kvartálu) „propůjčuje“ konkurenčnímu Applu. Americká značka jako jediná z první pětky rostla navzdory poklesu celého trhu a upevnila svoji druhou pozici.

Třetí Xiaomi se nevyhnulo téměř 18% meziročnímu poklesu, ale je třeba dodat, že hlavní část produktového portfolia stačilo na trh uvést až v samém závěru sledovaného kvartálu. Tradiční „bratrovražedná“ bitva Oppo–Vivo se tentokrát odehrávala na čtvrté a páté pozici s podobným meziročním poklesem, dosaženým tržním podílem i objemem distribuovaných kusů. Podle odhadů IDC bylo tentokrát přece jen o něco málo úspěšnější Oppo.