2000 - první ročník NG v ČR
Psal se rok 2000. Po pilotním projektu v Holandsku byla spuštěna první Nokia Game včetně české účasti. Hra zahalená tajemstvím, kde ani v polovině nikdo netušil co bude následovat.
Vše vypuklo několk dní před začátkem hry, kdy všichni hráči obdrželi telefonát od neznámého malého chlapce, který vystrašeným hlasem volal o pomoc. Než byl hovor přerušen, stihl jen naznačit, že se s námi potřebuje sejít. Žádná zmínka o spojitosti s Nokia Game. Prostě vám volá někdo cizí a hovor je přerušen.
Až postupem času mnohým hráčům docházelo, že to bude pravděpodobně první stopa v napínavém dobrodružství podobném detektivnímu příběhu. Hlavní hrdina hry ztratil paměť, kolem něj se dějí neznáme věci a postupně zjišťuje, že ve všem má prsty zlotřilá firma Kytos.
Jednalo se opravdu o detektivní příběh. Hráči z celé Evropy dávali dohromady zlomky informací a nalezené stopy jako velkou skládačku. Vše bylo umocněno skutečností, že pokud jste se včas nepodívali na oznámenou herní adresu (na internetu), hra pro vás končila. Nesplnili jste snad úkol ve stanovené podobě a bodovém limitu? Hra pro vás skončila. Nervozita hráčů byla stupňována také úkoly. Příkladem za všechny - na základě indícií jste se museli rozhodnout pro jednu z nabízených čtyř variant měst, ve kterých váš příběh bude pokračovat. Každý hráč se musel rozhodnout sám a zavolat na zelenou linku 0800. Tím si "rezervovat letenky" do zvoleného města a úkol splnil. Pak jen s napětím nezbývalo nic, než čekat do oznámeného data. Pokud jste vybrali správně - hra púro vás pokračovala.
Hráči postupně odpadávali jeden za druhým a do finále se dostali jen ti nejlepší. Indície do hry se objevovaly v rozhlasovém vysílání, v televizních minifilmech, v denním tisku a na speciálních internetových stránkách. Kdo chtěl vyhrát, musel se opravdu snažit a přemýšlet.
2001 - druhé setkání s NG
O rok později se Nokia Game vrátila a nabídla dobrodružství šité na míru mladým lidem, kteří žijí aktivním stylem života.
Hlavní hrdinkou hry byla tentokrát dívka jménem Alpha, která společně se svými kamarády putovala napříč Evropou, aby pomohla mimozemské bytosti Genevě odvysílat Tón a zabránila firmě Tragamin ovládnout svět mobilních telekomunikací.
Oproti prvnímu ročníku Nokia Game byly zmírněny pravidla. Selekce hráčů, postupujících do finále proběhly až ke konci hry. Naneštěstí čeští hráči se museli vypořádávat s celou řadou - především technických - problémů, kdy hra opakovaně na delší období nefungovala.
Ročník 2001 přinesl jednu novinku a to souvislou hru, která trvala celý týden. Hráčí v ní putovali napříč Evropou minibusem a postupně v něm den po dni objevovali nové funkce a drobné úkoly. Minibus ale brzy začal nudit. Zmizelo napětí z neznámeho a hra se dala hrát prakticky jen podle návodu na některém z neoficiálních serverů věnovaných Nokia Game.
Druhé dlouhodobé putování bylo bloudění směsí tunelů podobné letošním křižovatkám. To bylo zajímavé tím, že probíhalo v reálném čase a pokud jste vstoupili do některého, jehož průchod trval sedm hodin, mohli jste provést další tah po skutečných sedmi hodinách. Jistě si mnoho hráčů vzpomene na nastavování budíků na noční hodiny aby na další tunelové křižovatce mohli zvolit nový směr a vstoupit do dalšího tunelu.
2002
Letošní hra se stala masovou událostí umocněná nepřehlédnutelnou reklamní kampaní. Nokia si může mnout ruce. Registrovalo se milion hráčů v celé Evropě což je nepochybně veliký úspěch.
Co ale samotná hra nabízí? Již jedenáct dnů kupujeme a prodáváme aktiva. Platí zásada - vždy ve čtyři hodiny odpoledne nakoupit a po sedmé prodat. Spočítat zisk a více méně čekat na další den, kdy se vše opakuje.
Bloudění po křižovatkách po několika dnech skončilo. Hráči společně vytvořili podrobné mapy a tak najít sídlo vybrané firmy je otazkou tří kliknutí.
Burzovní šílenství - dnes již spíše stereotyp - oživují vložené hry. Dosud jimi byly Line Up (prostorové piškvorky) a Traxxrr (akční střílečka).
Taggy a Tunes, které nabízí možnost zviditelnit se, jsou jen drobné "blbůstky" neovlivňující postup do finále a mají "jen" zabavit hráče ve volných chvílkách.
Po jedenácti dnech hry je tak čím dál tím více hráčů "unaveno" stereotypem hry.
Nokia Game 2002 je naprosto dokonale zvládnuta po realizační stránce i po stránce promyšlenosti celého systému. Ten jak se zatím zdá, nemá chybičku. Také maximální využití internetových technologií s využitím ShockWave nemá srovnání. Chybí však napětí, tajemno, přemýšlení a vzrušení.
Jak bude hra pokračovat? To se musíme nechat překvapit. Mě samotnému se ale trochu stýská po pocitech z úplně prvního ročníku, kdy hra měla duši.
Jaké máte pocity vy? Budu rád, pokud se o ně podělíte v diskuzi u tohoto článku.