Posbírali jsme 23 „iPhone killerů“. Co na tom, že žádný z nich iPhone nezabil. Proč si autoři tehdejších článků mysleli, že by ten který telefon mohl?
Je to takové zaklínadlo mobilního byznysu, zbožné přání marketérů, klišé recenzentů. „iPhone killer“ je označení pro telefon, který překoná iPhone, zadupe jej do země, získá si dosavadní Apple-fandy, pohne žebříčky prodejnosti. Kdybychom se měli řídit titulky světových médií, takových telefonů byly od roku 2007 (premiéra prvního iPhonu) desítky. Ano, i na MobilManii jsme si to párkrát střihli…
Apple iPhone do puntíku potvrzuje heslo „Co tě nezabije, to tě posílí.“ Všichni ti, kdo se pokusili „zabít iPhone“ mu vlastně jen vysekli poklonu.
Když se Ballmer vysmál iPhonu
Pojďme to vzít od lesa. Toto jsou jen některá vyjádření, která tehdejší šéf Microsoftu v roce 2007 řekl na adresu čerstvě představeného Apple iPhonu.
- „500 dolarů i se smlouvou a plně dotovaný? To musí být ten nejdražší telefon na světě. Přitom neoslovuje firemní zákazníky, protože nemá klávesnici.“
- „Podívám se na dnešní Windows Mobile a musím říct, že se mi líbí naše strategie. Hodně se mi líbí.“
- „Prodáváme milióny, milióny a milióny telefonů ročně. Kolik prodává Apple? Nula telefonů ročně. Za šest měsíců dají na trh nejdražší telefon, který tu kdy byl a uvidíme…“
Takhle se Steve Ballmer vysmál iPhonu a v červnu 2007 (tedy přibližně v době, kdy iPhone přicházel a trh) představil odpověď Microsoftu – HTC Touch. Telefon, který byl jedním slovem slabý…



A zbytek je historie. Kde je dnes iPhone? Kde platforma Windows Mobile? A kde Steve Ballmer?
PS: na basketu.
Co na to světová jednička?
Představte si, že jste světová jednička v oboru a strefuje se do vás veškerá možná konkurence. Jak rychle si všimnete, že jeden z těch konkurentů dělá něco zatraceně dobrého?



Tentokrát jsme se o vraždu iPhonu pokusili přímo my v redakci. Zbraní byla Nokia Tube. Nepovedlo se.
Jak rychle zareagujete? Nokii to trvalo dva roky, odpověď se jmenovala 5800 XpressMusic a říkalo se jí Tube. Nokia vzala tehdy nejrozšířenější mobilní operační systém Symbian, plácla na něj rezistivní dotykový displej, přidala stylus a poslala to na trh proti druhé generaci iPhonu, který měl kapacitní displej skvěle uzpůsobený pro ovládání prstem. Nokia se propadla do hlubin historie a naznačil to už náš tehdejší srovnávací test:
Blízko, ale ani tady to na vraždu nevypadá
Samsung dokázal velkou věc. Z řady Galaxy S vypiplal legendu. První řadu, která si na platformě Android řekla o přídomek superphone. Až po Samsungu to stejným způsobem začali zkoušet v Sony, HTC, LG…



Samsung Galaxy S, S2, S3…


…S4, S5 a S6...



...S7, S8 a S9. Jeden „iPhone killer“ vedle druhého.
Občas se heslo „iPhone killer“ v zahraničních titulcích objeví, ale dnes už je iPhone takové monstrum, že ho jen tak někdo nezabije a nebude to ani aktuální Samsung Galaxy S9. Oba tihle velikáni budou i nadále existovat vedle sebe.
Else: pokus o vraždu vějířem

Ve druhé polovině roku 2009 už bylo jasno, že ikonky aplikací na domovské ploše vládnou. Společnost Else Mobile to zkusila zcela jinak a i velká média ji označila za iPhone killer. Všechny funkce měly být doslova pod palcem, kterému se otevíraly nabídky ve tvaru vějíře. Vypadalo to zajímavě, ale ani jsme si to nestihli vyzkoušet – jak náhle se Else objevil, tak rychle se po něm slehla zem…
Windows Phone, iPhone killer bez těla

Steve Ballmer – asi nejzábavnější postava celé té honby za iPhonem. Dnes jsou mobilní Windows v propadlišti dějin.
V roce 2010 už i Steve Ballmer věděl, jak dobře to Apple dělá, a u příležitosti barcelonského veletrhu MWC představil Windows Phone 7. Úplně novou platformu některé titulky okamžitě pasovaly za iPhone killera. Co na tom, že pro ni ještě neexistovaly žádné telefony…
Kopírky místo zabijáků
Poslední dobou je těch prohlášení o zabijácích iPhonu méně. Když se ale přece jen objeví, zpravidla mají za cíl iPhone X. Najednou všichni mají potřebu vyrábět mobily „bez rámečků“, což se dá pochopit, ale také s výřezem v horní hraně displeje, což už se chápe obtížněji.
Proč kopírovat něčí vadu na kráse a ještě se tím chlubit? Že to dělají čínské značky druhé ligy, se pochopit dá, ale proč to mají zapotřebí i Huawei a LG? Vlna vykousnutých displejů je tak silná, že Google s nimi počítá pro příští generaci Androidu.
Ať už jsou důvody jakékoliv, útok na iPhone to rozhodně není, spíš jen další uznání jeho dominance...
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium