Trhu se smartphony se nedaří zvrátit klesající trend prodejů, který ve druhém kalendářním čtvrtletí 2022 trval už čtyři kvartály v řadě. Objem distribuce klesl o necelých 9 %, do prodejní sítě se dostalo za duben až červen 286 milionů chytrých telefonů. Samsung navzdory poklesu celého trhu svoji pozici posílil, Apple spíše stagnoval, ale vrátil se na druhou příčku Top 5. Vyplývá to z pravidelné kvartální analýzy výzkumné společnosti IDC.
Zatímco ještě začátkem roku mohla za nižší prodeje spíše nabídková strana, kdy firmy zejména kvůli nedostatku čipů musely omezit výrobu, teď se projevil pokles na poptávkové straně – zákazníci z důvodů inflace a zdražování energií odkládají určitý typ spotřeby, mezi nějž patří i nákup nového telefonu. Analytici věří, že poptávka po smartphonech je pouze odložená a ke konci roku se začne znovu zvedat.
Z pohledu regionů zaznamenal největší 36,5% pokles prodejů region Střední a východní Evropy (CEE), kam patří shodou okolností i Česko, ale hlavní část poklesu mají na svědomí trhy bezprostředně dotčené pokračující válkou na Ukrajině. Z hlediska objemu ale CEE představuje pouze 6 % celosvětových dodávek, takže reálně největší pokles globálních objemů pochází z Číny, která meziročně klesla o 14,3 %. Ostatní velké světové regiony klesaly nejčastěji o nízké jednotky procent.
Výrobce
|
2Q22 Objem distribuce (mil. ks)
|
2Q22 Tržní podíl
|
2Q21 Objem distribuce (mil. ks)
|
2Q21 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
62.4
|
21.8%
|
59.1
|
18.9%
|
5.6%
|
2. Apple
|
44.6
|
15.6%
|
44.4
|
14.2%
|
0.5%
|
3. Xiaomi
|
39.5
|
13.8%
|
53.1
|
16.9%
|
-25.5%
|
4.-5. Vivo
|
24.8
|
8.7%
|
31.7
|
10.1%
|
-21.8%
|
4.-5. Oppo
|
24.7
|
8.6%
|
32.8
|
10.5%
|
-24.6%
|
Ostatní
|
89.9
|
31.5%
|
92.3
|
29.5%
|
-2.6%
|
Celkem
|
286.0
|
100.0%
|
313.4
|
100.0%
|
-8.7%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 28. července 2022
|
Pořadí v první pětce největších výrobců (počítáno dle objemu distribuovaných kusů, nikoli podle dosažených tržeb) se nijak dramaticky nezměnilo. Navzdory poklesu celého trhu dokázal Samsung meziročně vyrůst o více než 5 % a posílit tak svoji pozici celosvětové tržní jedničky.
Meziročně si uzmul „svoji“ druhou pozici od Xiaomi zpátky Apple a stačilo mu k tomu pouze zastagnovat okolo mety 44 milionů prodaných iPhonů. Vzhledem k tomu, že Xiaomi se meziročně propadlo o čtvrtinu, tedy výrazně více než klesal trh, skončilo tentokrát až na třetím místě.

S výrazným odstupem od Xiaomi došlo na čtvrtém a pátém místě k remíze dvou sesterských značek Vivo a Oppo, které podle odhadů IDC poslaly do distribuce ve sledovaném období každá okolo 25 milionů smartphonů. Jelikož se v celém průzkumu jedná o odhady, nikoli čísla sdělená samotnými společnostmi, pohybují se rozdíly mezi Vivem a Oppem na hranici statistické odchylky, proto IDC tentokrát uvádí jejich výsledky jako remízu.