Trh s chytrými telefony zažívá turbulentní období nejen kvůli pandemii koronaviru, ale také politicko-ekonomickým vlivům vyplývajícím ze sankcí na čínskou firmu Huawei. K tomu se letos Apple opozdil s představením nových iPhonů a rázem tu máme největší přeskupování sil za posledních několik let.
Podle výzkumné společnosti se největší propad trhu už zastavil a ve třetím kalendářním čtvrtletí 2020 poklesl počet distribuovaných smartphonů meziročně už jen o 1,3 % na 354 milionů. Původně přitom analytici očekávali až devítiprocentní propad, k oživování ekonomik po první vlně koronavirové pandemie ale došlo rychleji.
Situace se lišila podle regionů. Zatímco bohatší trhy v západní Evropě, Americe a Číně ještě klesaly a projevil se zde každoroční efekt „čekání na nový iPhone“, celkový propad zbrzdily rozvíjející se trhy v Indii, Indonésii, Brazílii a Rusku. Zde pomohly nejrůznější subvence operátorů a zvýhodněné nabídky samotných výrobců.
Výrobce
|
3Q20 Objem distribuce (mil. ks)
|
3Q20 Tržní podíl
|
3Q19 Objem distribuce (mil. ks)
|
3Q19 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
Samsung
|
80.4
|
22.7%
|
78.2
|
21.8%
|
2.9%
|
Huawei
|
51.9
|
14.7%
|
66.6
|
18.6%
|
-22.0%
|
Xiaomi
|
46.5
|
13.1%
|
32.7
|
9.1%
|
42.0%
|
Apple
|
41.6
|
11.8%
|
46.6
|
13.0%
|
-10.6%
|
Vivo
|
31.5
|
8.9%
|
30.2
|
8.4%
|
4.2%
|
Ostatní
|
101.7
|
28.8%
|
104.2
|
29.1%
|
-2.4%
|
Celkem
|
353.6
|
100.0%
|
358.5
|
100.0%
|
-1.3%
|
Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 29. října 2020
|
Samsung s přehledem udržel svoji pozici globálního lídra a svůj tržní podíl dokonce meziročně navýšil. Vděčí tomu zejména Indii, kde prodal 15 % všech svých telefonů a kde slaví úspěch se svojí nejnižší řadou smartphonů Galaxy M. Druhý nejsilnější trh Samsungu jsou Spojené státy, kde se dařilo řadě Galaxy A a také nově uvedeným zápisníkům řady Galaxy Note20.
Výrazný meziroční propad více než o pětinu distribuovaných kusů zaznamenal Huawei. Na firmu už začínají naplno dopadat americké sankce, poslední loňské modely s podporou služeb Googlu už se doprodávají a o 15 % klesal i čínský trh, který už nestačí dorovnávat výraznější pokles zájmu o telefony Huawei a Honor v jiných částech světa. I tak si ale Huawei udrželo stříbrnou pozici, byť s uctivým odstupem na Samsung.
Nepříznivé situace pro Huawei zatím nejlépe využívá jeho velký čínský rival Xiaomi. Tomu se podařilo počty prodaných kusů meziročně navýšit o 42 % a poprvé v historii se tak ve sledovaném kvartálu stal třetím největším výrobcem smartphonů. Opět pomohla Indie, ale díky propracovanému systému distribuce se dařilo Xiaomi i v domovské Číně, kde stále realizuje více než polovinu odbytu.
Apple se letos rozhodl uvést nové iPhony až v říjnu, což znamená, že první vlna prodeje nestačila zasáhnout do jinak pravidelně slabšího třetího kvartálu končícího v září. Ani tak si ale Apple stýskat nemusí, čtvrtý za Xiaomi je pouze o 5 milionů kusů a v právě probíhajícím čtvrtém kvartálu svou pozici může vylepšit a velmi pravděpodobně se vrátí na medailovou příčku.
Do první pětky se tentokrát vešlo ještě Vivo, které svádí v této části žebříčku nekončící souboj se sesterskou společností Oppo. Také Vivu se dařilo zejména na čínském a indickém trhu, nicméně firma ohlásila také svoji globální expanzi a začne působit také na několika evropských trzích. To by jí mohlo v „bratrovražedném“ boji s Oppem, které v Evropě také už působí, ještě více pomoci.