Trh smartphonů má za sebou náročné období a další turbulentní časy ho zřejmě ještě čekají. Sotva se vzpamatoval z poklesu způsobeného pandemií koronaviru, dolehl na něj celosvětový nedostatek elektronických komponent. Protože smartphony jsou zařízení z vysokou přidanou hodnotou, výrobci měli nasmlouvány dodávky čipů s velkými rezervami. I ty už se ale vyčerpaly.
Podle výzkumné společnosti IDC se během třetího čtvrtletí 2021 globálně dodalo do prodeje 331 milionů smartphonů, což je téměř o 7 % méně než loni. Za hlavní příčinu jsou označovány problémy v dodavatelském řetězci a nedostatek komponent. Kvůli tomu museli výrobci upravit své plány a do prodejní sítě dodali méně zboží, než se očekávalo. Ještě komplikovanější bude podle analytiků situace v již probíhajícím čtvrtém kvartálu.
Výrobce
|
3Q21 Objem distribuce (mil. ks)
|
3Q21 Tržní podíl
|
3Q20 Objem distribuce (mil. ks)
|
3Q20 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
69.0
|
20.8%
|
80.4
|
22.7%
|
-14.2%
|
2. Apple
|
50.4
|
15.2%
|
41.7
|
11.7%
|
20.8%
|
3. Xiaomi
|
44.3
|
13.4%
|
46.5
|
13.1%
|
-4.6%
|
4.-5. Vivo
|
33.3
|
10.1%
|
31.5
|
8.9%
|
5.8%
|
4.-5. Oppo
|
33.2
|
10.0%
|
30.6
|
8.6%
|
8.6%
|
Ostatní
|
101.1
|
30.5%
|
124.3
|
35.0%
|
-18.7%
|
Celkem
|
331.2
|
100.0%
|
354.9
|
100.0%
|
-6.7%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 28. října 2021
|
Největší meziroční pokles v rámci světových regionů zaznamenal náš CEE (střední a východní Evropa), kde prodeje meziročně klesly o 23 %. V jiných regionech se naproti tomu dařilo udržet pád pod 5 %, například americký trh prakticky neklesl. To také ukazuje na preference výrobců, kteří bohatším regionům (vedle USA ještě Čína a západní Evropa) dávají vyšší prioritu a distribuci nedostatkového zboží přeskupují právě tam.
Samsung i přes velký pokles uhájil 1. místo
Z pohledu výrobců si první místo ve třetím kvartálu podle počtu distribuovaných kusů udržel Samsung se 69 miliony smartphonů. Právě na jihokorejskou firmu ale dopadla čipová krize z celé první pětky výrobců nejvýrazněji – objem distribuce meziročně poklesl o 14 %. Naopak Apple dokázal z krizové doby vytěžit a díky dobře zajištěným kontraktům meziročně o pětinu vyrostl a zajistil si tak s 50 miliony dodaných iPhonů druhé místo mezi výrobci.

Xiaomi kvůli přeskočení Applem sice spadlo na třetí místo, ale i přes krizi vykázalo slušné výsledky, když jeho distribuce klesla méně než trh (pouze o necelých 5 %). Odstup pouze 6 milionů dodaných smartphonů od druhého Applu může znamenat ještě zajímavý souboj ve vánočním čtvrtletí. Na čtvrtém a pátém místě vykázalo IDC statistickou „plichtu“ dvou příbuzných čínských značek Vivo a Oppo. Oběma se podařilo z čipové krize vytěžit a meziročně vyrůst o 6, resp. 9 %.