3Q 2021: Mobilní trh padá kvůli nedostatku čipů. Z krize těžil Apple a je nově smartphonová dvojka

3Q 2021: Mobilní trh padá kvůli nedostatku čipů. Z krize těžil Apple a je nově smartphonová dvojka

Trh smartphonů má za sebou náročné období a další turbulentní časy ho zřejmě ještě čekají. Sotva se vzpamatoval z poklesu způsobeného pandemií koronaviru, dolehl na něj celosvětový nedostatek elektronických komponent. Protože smartphony jsou zařízení z vysokou přidanou hodnotou, výrobci měli nasmlouvány dodávky čipů s velkými rezervami. I ty už se ale vyčerpaly.

Podle výzkumné společnosti IDC se během třetího čtvrtletí 2021 globálně dodalo do prodeje 331 milionů smartphonů, což je téměř o 7 % méně než loni. Za hlavní příčinu jsou označovány problémy v dodavatelském řetězci a nedostatek komponent. Kvůli tomu museli výrobci upravit své plány a do prodejní sítě dodali méně zboží, než se očekávalo. Ještě komplikovanější bude podle analytiků situace v již probíhajícím čtvrtém kvartálu.

Výrobce

3Q21 Objem distribuce (mil. ks)

3Q21 Tržní podíl

3Q20 Objem distribuce (mil. ks)

3Q20 Tržní podíl

Meziroční změna

1. Samsung

69.0

20.8%

80.4

22.7%

-14.2%

2. Apple

50.4

15.2%

41.7

11.7%

20.8%

3. Xiaomi

44.3

13.4%

46.5

13.1%

-4.6%

4.-5. Vivo

33.3

10.1%

31.5

8.9%

5.8%

4.-5. Oppo

33.2

10.0%

30.6

8.6%

8.6%

Ostatní

101.1

30.5%

124.3

35.0%

-18.7%

Celkem

331.2

100.0%

354.9

100.0%

-6.7%

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 28. října 2021

Největší meziroční pokles v rámci světových regionů zaznamenal náš CEE (střední a východní Evropa), kde prodeje meziročně klesly o 23 %. V jiných regionech se naproti tomu dařilo udržet pád pod 5 %, například americký trh prakticky neklesl. To také ukazuje na preference výrobců, kteří bohatším regionům (vedle USA ještě Čína a západní Evropa) dávají vyšší prioritu a distribuci nedostatkového zboží přeskupují právě tam.

Samsung i přes velký pokles uhájil 1. místo

Z pohledu výrobců si první místo ve třetím kvartálu podle počtu distribuovaných kusů udržel Samsung se 69 miliony smartphonů. Právě na jihokorejskou firmu ale dopadla čipová krize z celé první pětky výrobců nejvýrazněji – objem distribuce meziročně poklesl o 14 %. Naopak Apple dokázal z krizové doby vytěžit a díky dobře zajištěným kontraktům meziročně o pětinu vyrostl a zajistil si tak s 50 miliony dodaných iPhonů druhé místo mezi výrobci.

Klepněte pro větší obrázek

Xiaomi kvůli přeskočení Applem sice spadlo na třetí místo, ale i přes krizi vykázalo slušné výsledky, když jeho distribuce klesla méně než trh (pouze o necelých 5 %). Odstup pouze 6 milionů dodaných smartphonů od druhého Applu může znamenat ještě zajímavý souboj ve vánočním čtvrtletí. Na čtvrtém a pátém místě vykázalo IDC statistickou „plichtu“ dvou příbuzných čínských značek Vivo a Oppo. Oběma se podařilo z čipové krize vytěžit a meziročně vyrůst o 6, resp. 9 %.

Určitě si přečtěte

Články odjinud