Třetí kalendářní čtvrtletí pokračovalo v pro výrobce nepříznivém trendu poklesu prodejů chytrých telefonů. Podle analytické společnosti IDC klesá distribuce (tedy počet dodaných kusů prodejcům) už pátý kvartál v kuse a s nějakým výrazným oživením, které si analytici slibovali například od 5G zařízení, se ani do budoucna nedá příliš počítat.
Hlavní příčinou poklesu poptávky je aktuálně zejména ekonomická nejistota spotřebitelů způsobená v mnoha zemích velkým růstem inflace a nárůstem cen energií. Za měsíce červenec až září klesl objem prodeje meziročně o téměř 10 % na 302 milionů smartphonů. To je podle IDC největší meziroční pokles v letním (třetím) čtvrtletí během celé doby, co trh s chytrými telefony monitoruje.
Výrobce
|
3Q22 Distribuce (mil. ks)
|
3Q22 Tržní podíl
|
3Q21 Distribuce (mil. ks)
|
3Q21 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
64.0
|
21.2%
|
69.5
|
20.8%
|
-7.8%
|
2. Apple
|
51.9
|
17.2%
|
51.1
|
15.3%
|
1.6%
|
3. Xiaomi
|
40.5
|
13.4%
|
44.3
|
13.3%
|
-8.6%
|
4.–5. Vivo
|
25.9
|
8.6%
|
33.3
|
10.0%
|
-22.1%
|
4.–5. Oppo
|
25.8
|
8.6%
|
33.2
|
9.9%
|
-22.3%
|
Ostatní
|
93.6
|
31.0%
|
102.7
|
30.7%
|
-8.8%
|
Celkem
|
301.9
|
100.0%
|
334.2
|
100.0%
|
-9.7%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 27. října 2022
|
Největší pokles zaznamenali výzkumníci na rozvíjejících se trzích. Mnoho prodejců a distributorů má naplněné sklady, které se nedaří vyskladňovat k prodeji, proto na některých lokálních trzích místní zastoupení většinou menších značek ani neobjednává všechny nově představované modely a raději se soustředí na doprodej těch starších.
Z pohledu regionů byl objemově nejvýznamnější pokles 12 % zaznamenán v Číně, což mělo velký dopad na celkový globální trh. Mírněji, jednociferným tempem, klesaly vyspělé trhy v západní Evropě, Severní Americe a v Japonsku. Střední a východní Evropa zůstala relativně stabilní, rozvíjející se trhy (Afrika, Latinská Amerika a jihovýchodní Asie) klesaly opět dvouciferně.
Rozvíjející se trhy potřebují „nakopnout“
„Po celém světě pozorujeme jedinečnou dynamiku, pokud jde o prodej chytrých telefonů. Rozvinuté trhy, které často prodávají více prémiových zařízení, si vedou lépe než rozvíjející se trhy, kde se prodávají mnohem levnější smartphony. Věříme, že je to z velké části podporováno expanzí splátkových programů nabízených operátory nebo samotnými prodejci. Pokud se však díváme na příští rok a dále, má-li globální trh znovu růst, bude k tomu zapotřebí silné oživení na rozvíjejících se trzích,“ okomentoval situaci na trhu viceprezident IDC Ryan Reith.
Výsledky za předchozí čtyři čtvrtletí:
I přes náročné podmínky třetího čtvrtletí se pořadí výrobců první pětky proti minulému kvartálu nezměnilo. První pozici udržel Samsung, jehož objem dodávek sice meziročně poklesl, ale klesání bylo menší než pokles celého trhu, takže dokázal mírně navýšit tržní podíl. Nejlépe se s nástrahami popral Apple, který i přes potíže na čínském trhu (i v čínské výrobě) dokázal meziročně mírně navýšit prodeje. Zhruba devítiprocentní pokles má za sebou třetí Xiaomi, o čtvrté a páté místo se svorně se stejným meziročním pětinovým propadem dělí sesterské firmy Oppo a Vivo.