Trh smartphonů pokračuje ve svém pádu, proti vánočnímu kvartálu roku 2017 poklesl o 5 %, uvádí ve své tradiční čtvrtletní analýze výzkumná společnost IDC. Během října až prosince 2018 bylo celosvětově do prodeje dodáno 375,4 milionu chytrých telefonů. Součet distribuovaných smartphonů za celý uplynulý rok se zastavil na sumě 1,4 miliardy kusů.
Za poklesem trhu stojí nasycenost vyspělých trhů, zpomalení přísunu inovací do smartphonů, které by přiměly zákazníky vyměnit zařízení a zejména 10% pokles prodejů na největším světovém trhu v Číně, který se podílí na celkových prodejích ze 30 %. První pětka výrobců zůstává proti předešlému čtvrtletí stejná, ale promíchalo se její pořadí. Dohromady těchto pět výrobců prodá 69 % celkového objemu všech chytrých telefonů a jejích podíl dál roste.
Výrobce
|
4Q18 Distribuce (mil. ks)
|
4Q18 Tržní podíl
|
4Q17 Distribuce (mil. ks)
|
4Q17 Tržní podíl
|
4Q18/4Q17
Meziroční
změna
|
1. Samsung
|
70.4
|
18.7%
|
74.5
|
18.9%
|
-5.5%
|
2. Apple
|
68.4
|
18.2%
|
77.3
|
19.6%
|
-11.5%
|
3. Huawei
|
60.5
|
16.1%
|
42.1
|
10.7%
|
43.9%
|
4. Oppo
|
29.2
|
7.8%
|
27.3
|
6.9%
|
6.8%
|
5. Xiaomi
|
28.6
|
7.6%
|
28.2
|
7.1%
|
1.4%
|
Ostatní
|
118.4
|
31.5%
|
145.3
|
36.8%
|
-18.5%
|
Celkem
|
375.4
|
100.0%
|
394.6
|
100.0%
|
-4.9%
|
Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 30. ledna 2019
|
V aktuálně probíhajícím prvním čtvrtletí letošního roku bude trh smartphonů podle analytiků IDC nadále klesat. Nepříznivý trend se může změnit až v okamžiku, kdy se na trhu objeví 5G telefony a smartphony s ohebným nebo skládacím displejem. To se ale zřejmě nestane ve větší míře dřív než v druhé polovině roku. Všechny výrobce tak čeká náročné období, které může znamenat krizi zejména pro značky s malým tržním podílem.

První místo si tentokrát ve vánočním čtvrtletí udržel Samsung, o rok dříve musel trůn přepustit Applu. Američané ale o mnoho nezaostali – rozdíl činil pouze 2 miliony prodaných smartphonů. Oba tradiční hráči se potýkali s meziročním poklesem prodeje. Hůř byl na tom Apple, kterému nepomohla ani trojice nově uvedených modelů iPhone XR, XS a XS Max. Samsung naopak pokles zbrzdil rychlým uvedením modelů Galaxy A7 (2018) a A9 (2019) na předvánoční trh.
Pokračující vzestup čínských značek
Na třetím místě skončil Huawei, kterému se i přes pokles trhu podařilo téměř o polovinu navýšit prodeje. Půlku telefonů prodá firma ve své domovské Číně a započítána je i dceřiná značka Honor, která má díky příznivější cenové politice vůči mateřské Huawei už podíl zhruba 1 : 1. V dalším období bude velmi záležet, zda prodeje smartphonů značky Huawei nepoškodí kauza s podezřením na špionáž, která se ovšem týká spíše síťové divize.
Proti minulému čtvrtletí se pořadí prohodilo také na čtvrtém a pátém místě. O fous úspěšnější bylo tentokrát Oppo, které v druhé polovině loňského roku zahájilo evropskou expanzi a mimo Čínu se mu daří ještě v Indii a Indonésii. Pátému Xiaomi se podařilo udržet tempo růstu na mimočínských trzích, v Evropě je populární zejména v její východní polovině, ale také Španělsku. Na šestém místě, těsně mimo velkou pětku, skončilo čínské Vivo.
Jak snadno skrýt své číslo při volání: