4Q 2020: Velkolepý návrat Applu, ústup Huawei a posilování čínské konkurence

4Q 2020: Velkolepý návrat Applu, ústup Huawei a posilování čínské konkurence

Čtvrté čtvrtletí 2020 opět výrazně zamíchalo kartami na trhu chytrých telefonů. Objem prodeje se po dlouhých třech letech stagnací a poklesů konečně zvýšil, a to o optimistických 4,3 % na 386 milionů distribuovaných kusů, uvádí agentura IDC v nejnovější studii. Hnací motory růstu, jejž je stále nutné považovat za mírný, byly dva a jmenují se Apple a 5G.

Apple zaznamenal opravdu velkolepé čtvrtletí, jako firma si připsal rekordní tržby a podle většiny agentur prodal také vůbec nejvíc iPhonů za jediný kvartál v průběhu celé své historie. Čísla ostatních jsou sice střídmější (např. Counterpoint Research uvádí 81,9 milionu), ovšem analytikům z IDC vyšel celkový počet 90,1 milionu kusů iPhonů, což je kvartální rekord mezi všemi výrobci od počátku monitorování trhu smartphonů od roku 2007.

Výrobce

4Q 2020
Distribuce (mil. ks)

4Q 2020
Tržní podíl

4Q 2019
Distribuce (mil. ks)

4Q 2019
Tržní podíl

Meziroční změna

1. Apple

90.1

23.4%

73.8

19.9%

22.2%

2. Samsung

73.9

19.1%

69.5

18.8%

6.2%

3. Xiaomi

43.3

11.2%

32.8

8.9%

32.0%

4. Oppo

33.8

8.8%

30.6

8.3%

10.7%

5. Huawei

32.3

8.4%

56.2

15.2%

-42.4%

Ostatní

112.4

29.1%

107.1

28.9%

5.0%

Celkem

385.9

100.0%

369.9

100.0%

4.3%

Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 27. ledna 2021

Applu k tomuto vynikajícímu číslu nahrála skutečnost, že všechny nové iPhony 12 poslal do prodeje až v průběhu 4. čtvrtletí. V předchozích letech se vždy alespoň část portfolia ještě „vešla“ do třetího kvartálu. Nejvíc kusů prodal Apple tradičně ve své domovině, kde poptávka po 5G zařízeních spolu se štědrými dotacemi od tamních operátorů přispěla k výraznému oživení trhu. Proti předchozím kvartálům se mu dařilo ale i v Číně.

Ve vánočním kvartálu se dařilo také Samsungu, který si udržel svůj tržní podíl, stejně jako pozici druhého největšího výrobce. Ztráta na lídra 16 milionů je ale výrazná. Třetí Xiaomi předvedlo třetinový meziroční růst a podobně jako čtvrté Oppo plně využilo problémů Huawei. To naposled pod svojí hlavičkou evidovalo i prodeje dceřiné značky Honor, přesto to nestačilo na více než páté místo. První kvartál roku 2021 bude pro někdejšího hráče z Top 3 nejspíš kritický, z jeho čísel se totiž vydělí Honor a obě značky se velmi pravděpodobně ocitnou mimo velkou pětku v kategorii Ostatní.

Diskuze (19) Další článek: Jedna kapitola končí. Samsung definitivně uzavřel modelovou řadu Galaxy Note

Témata článku: Smartphony, Čína, Analýza, Hospodaření a finance, Studie, Statistika, IDC, Kvartál, Čínská konkurence, Ústup, Velkolepý návrat, Tržní podíl, Posilování


Určitě si přečtěte