4Q 2021: Apple stvrdil pozici mobilního lídra. Samsung se dívá s odstupem, na dalších místech se perou čínské značky

Applu se v posledním čtvrtletí 2021 sice nepodařilo překonat rekord v počtu prodaných iPhonů ze stejného období roku 2020, ale i přesto zůstal jednoznačným lídrem mobilního trhu, na nějž ostatní hledí s uctivým odstupem. Vyplývá to z kvartálních odhadů prodejů chytrých telefonů od agentury IDC.

Dobře nastartovaný smartphonový trh z první poloviny roku 2021 se v druhém pololetí začal mírně zadrhávat, a to tentokrát nikoli vinou koronavirové pandemie, ale všudypřítomného nedostatku čipů a dalších elektronických komponent. Uspět mohli jen výrobci, kteří důkladně plánovali a předem se zásobili dostatečným počtem součástek.

Výrobce

4Q21 Objem distribuce (mil. ks)

4Q21 Tržní podíl

4Q20 Objem distribuce (mil. ks)

4Q20 Tržní podíl

Meziroční změna

1. Apple

84.9

23.4%

87.5

23.4%

-2.9%

2. Samsung

68.9

19.0%

63.7

17.0%

8.1%

3. Xiaomi

45.0

12.4%

43.3

11.6%

3.9%

4. Oppo

30.1

8.3%

33.8

9.0%

-11.1%

5. Vivo

28.3

7.8%

31.8

8.5%

-10.9%

Ostatní

105.2

29.0%

114.2

30.5%

-7.8%

Celkem

362.4

100.0%

374.3

100.0%

-3.2%

Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 27. ledna 2022

Za období říjen až prosinec 2021 se podle IDC dodalo do distribuční sítě (nejde tedy o prodeje koncovým uživatelům) celkem 362 milionů chytrých telefonů. To je zhruba tříprocentní meziroční pokles. Nebýt potíží v dodavatelském řetězci, mohl se podle analytiků klidně zopakovat meziroční takřka pětiprocentní růst z 4Q 2020.

Apple je před Vánocemi neporazitelný

První pětka výrobců už několik kvartálů za sebou vypadá trochu jinak, než jsme bývali zvyklí. Chybí v ní Huawei, jehož ústupu z pozic, nejen v rámci globálních trhů, ale kvůli chybějícím 5G modemům také v domovské Číně, hbitě využily jiné čínské značky a pomohly si k výraznému navýšení tržního podílu.

Klepněte pro větší obrázek

Apple opět potvrdil, že nejlepší výkon má právě v předvánočním kvartálu, kdy se do prodeje vždy dostává jeho nová generace iPhonů. V tomto období jej už nedokáže předstihnout ani jinak vytrvalý a stabilní konkurent Samsung, jenž si přesto z velkých značek meziročně polepšil nejvíce (o 8 %) a navýšil tak tržní podíl.

Také Xiaomi využilo ústup Huawei z pozic a navzdory poklesu celého trhu v objemu dodávek meziročně rostlo o 4 %. „Bratrovražedný“ souboj někdejších sesterských firem Oppo a Vivo se odehrál na čtvrté a páté příčce s velmi podobnými hodnotami poklesu i počtu dodaných kusů, vítězně z něj nakonec vzešla první jmenovaná značka, do jejíhož portfolia se započítávají také globálně prodávané telefony značky OnePlus.

Výrobce

2021 Objem distribuce (mil. ks)

2021 Tržní podíl

2020 Objem distribuce (mil. ks)

2020 Tržní podíl

Meziroční změna

1. Samsung

272.0

20.1%

256.6

20.0%

6.0%

2. Apple

235.7

17.4%

203.4

15.9%

15.9%

3. Xiaomi

191.0

14.1%

147.8

11.5%

29.3%

4. Oppo

133.5

9.9%

111.2

8.7%

20.1%

5. Vivo

128.3

9.5%

111.7

8.7%

14.8%

Ostatní

394.3

29.1%

450.5

35.2%

-12.5%

Celkem

1354.8

100.0%

1281.2

100.0%

5.7%

Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 27. ledna 2022

Tabulka shrnující výsledky za celý kalendářní rok 2021 potom ukazuje velmi podobné rozložení sil na trhu s tím rozdílem, že „celoroční“ jedničkou se díky stabilnímu objemu prodejů (nejen v předvánoční špičce jako v případě Applu) stal Samsung. Celoroční bilance smartphonového trhu je na rozdíl od té kvartální kladná, první dvě výrazně růstová čtvrtletí stačila na to, aby trh chytrých telefonů v roce 2021 meziročně vyrostl o necelých 6 %.

Diskuze (56) Další článek: Muž okradl Apple o milion dolarů. Firma na to přišla až po letech

Témata článku: , , , , , , , Samsun, Objem, Nejlepší výkon, Tržní podíl, Čínská značka, Mil, Značka,