Applu se v posledním čtvrtletí 2021 sice nepodařilo překonat rekord v počtu prodaných iPhonů ze stejného období roku 2020, ale i přesto zůstal jednoznačným lídrem mobilního trhu, na nějž ostatní hledí s uctivým odstupem. Vyplývá to z kvartálních odhadů prodejů chytrých telefonů od agentury IDC.
Dobře nastartovaný smartphonový trh z první poloviny roku 2021 se v druhém pololetí začal mírně zadrhávat, a to tentokrát nikoli vinou koronavirové pandemie, ale všudypřítomného nedostatku čipů a dalších elektronických komponent. Uspět mohli jen výrobci, kteří důkladně plánovali a předem se zásobili dostatečným počtem součástek.
Výrobce
|
4Q21 Objem distribuce (mil. ks)
|
4Q21 Tržní podíl
|
4Q20 Objem distribuce (mil. ks)
|
4Q20 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
84.9
|
23.4%
|
87.5
|
23.4%
|
-2.9%
|
2. Samsung
|
68.9
|
19.0%
|
63.7
|
17.0%
|
8.1%
|
3. Xiaomi
|
45.0
|
12.4%
|
43.3
|
11.6%
|
3.9%
|
4. Oppo
|
30.1
|
8.3%
|
33.8
|
9.0%
|
-11.1%
|
5. Vivo
|
28.3
|
7.8%
|
31.8
|
8.5%
|
-10.9%
|
Ostatní
|
105.2
|
29.0%
|
114.2
|
30.5%
|
-7.8%
|
Celkem
|
362.4
|
100.0%
|
374.3
|
100.0%
|
-3.2%
|
Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 27. ledna 2022
|
Za období říjen až prosinec 2021 se podle IDC dodalo do distribuční sítě (nejde tedy o prodeje koncovým uživatelům) celkem 362 milionů chytrých telefonů. To je zhruba tříprocentní meziroční pokles. Nebýt potíží v dodavatelském řetězci, mohl se podle analytiků klidně zopakovat meziroční takřka pětiprocentní růst z 4Q 2020.
Apple je před Vánocemi neporazitelný
První pětka výrobců už několik kvartálů za sebou vypadá trochu jinak, než jsme bývali zvyklí. Chybí v ní Huawei, jehož ústupu z pozic, nejen v rámci globálních trhů, ale kvůli chybějícím 5G modemům také v domovské Číně, hbitě využily jiné čínské značky a pomohly si k výraznému navýšení tržního podílu.

Apple opět potvrdil, že nejlepší výkon má právě v předvánočním kvartálu, kdy se do prodeje vždy dostává jeho nová generace iPhonů. V tomto období jej už nedokáže předstihnout ani jinak vytrvalý a stabilní konkurent Samsung, jenž si přesto z velkých značek meziročně polepšil nejvíce (o 8 %) a navýšil tak tržní podíl.
Také Xiaomi využilo ústup Huawei z pozic a navzdory poklesu celého trhu v objemu dodávek meziročně rostlo o 4 %. „Bratrovražedný“ souboj někdejších sesterských firem Oppo a Vivo se odehrál na čtvrté a páté příčce s velmi podobnými hodnotami poklesu i počtu dodaných kusů, vítězně z něj nakonec vzešla první jmenovaná značka, do jejíhož portfolia se započítávají také globálně prodávané telefony značky OnePlus.
Výrobce
|
2021 Objem distribuce (mil. ks)
|
2021 Tržní podíl
|
2020 Objem distribuce (mil. ks)
|
2020 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
272.0
|
20.1%
|
256.6
|
20.0%
|
6.0%
|
2. Apple
|
235.7
|
17.4%
|
203.4
|
15.9%
|
15.9%
|
3. Xiaomi
|
191.0
|
14.1%
|
147.8
|
11.5%
|
29.3%
|
4. Oppo
|
133.5
|
9.9%
|
111.2
|
8.7%
|
20.1%
|
5. Vivo
|
128.3
|
9.5%
|
111.7
|
8.7%
|
14.8%
|
Ostatní
|
394.3
|
29.1%
|
450.5
|
35.2%
|
-12.5%
|
Celkem
|
1354.8
|
100.0%
|
1281.2
|
100.0%
|
5.7%
|
Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 27. ledna 2022
|
Tabulka shrnující výsledky za celý kalendářní rok 2021 potom ukazuje velmi podobné rozložení sil na trhu s tím rozdílem, že „celoroční“ jedničkou se díky stabilnímu objemu prodejů (nejen v předvánoční špičce jako v případě Applu) stal Samsung. Celoroční bilance smartphonového trhu je na rozdíl od té kvartální kladná, první dvě výrazně růstová čtvrtletí stačila na to, aby trh chytrých telefonů v roce 2021 meziročně vyrostl o necelých 6 %.