A. Gaal: Windows nejsou pro mobily Sony Ericsson aktuální

V rozhovoru s ředitelkou SE jsme zjistili, že hloupé telefony jsou definitivně minulostí a smartphony zůstanou věrny jediné platformě.

Je to už rok, co do čela společnosti Sony Ericcson ve středoevropském regionu nastoupila zkušená manažerka Andrea Gaal. V červenci se její působnost rozšířila na dalších pět balkánských zemí. Na MobilManii jsme se jí zeptali mimo jiné na cíle společnosti v našem regionu, na zvolenou strategii nasazování operačních systémů do smartphonů i na nedávné problémy související s přírodní katastrofou v Japonsku. Vzhledem k velkému předstihu zaslaných otázek jsme se bohužel nemohli zeptat na nedávný odkup podílu Ericssonu ve firmě Sony Ericsson společností Sony.


Andrea Gaal

Klepněte pro větší obrázek

Andrea Gaal působí více než 20 let v oboru telekomunikací, multimédií a IT. Vysokoškolské studium ukončila v Grazu na Karl-Franzen Universität a následně vyučovala na několika britských univerzitách včetně Oxford University, University of London a European Business School. Před nástupem do společnosti Sony působila v Andrew Corporation. Více než desetiletou praxi získala Andrea Gaal v rámci klíčových manažerských pozic ve společnosti Sony Digital Telecommunications Europe v oblasti mobilních telefonů. Počínaje rokem 2001 měla rozhodující úlohu ve vytvoření pobočky nové firmy Sony Ericsson v Rakousku a Švýcarsku na pozici generální ředitelky. Po úspěšném působení na evropském trhu byla v říjnu roku 2009 jmenována generální ředitelkou v Kanadě. Gaal dosáhla celosvětově nejvyššího nárůstu marže a nejúspěšnějšího uvedení telefonu Xperia™ X10. Po svém úspěchu v Severní Americe převzala v roce 2010 vedení oblasti střední Evropy, pod níž nyní spadají následující země: Albánie, Bosna a Hercegovina, Chorvatsko, Česká republika, Maďarsko, Kosovo, Černá Hora, Polsko, Slovensko, Slovinsko a Srbsko.

 


MM: V minulosti jste působila v Kanadě, před rokem 2009 jste vedla SE v alpských zemích. Můžete stručně srovnat americký, západoevropský a středoevropský trh? Jaká jsou jejich hlavní specifika, v čem se liší například chování zákazníků?

AG: V Severní Americe není mezi mobilními operátory příliš velká konkurence, ceny balíčků s neomezeným voláním a přenosem dat jsou stále poměrně vysoké. Navíc zákazníci platí za příchozí hovory, takže někteří lidé po vyřízení všech potřebných hovorů vypínají své telefony, aby se vyhnuli dodatečným nákladům. Takové chování je pro Evropu nepochopitelné. Ani pokrytí sítě není vždy spolehlivé, například v podzemních tunelech v New Yorku se s ním začalo teprve nedávno. Psaní zpráv hraje v komunikačním procesu mnohem důležitější roli, zvláště v případě cílové skupiny mladých lidí, kteří se rádi baví. Důvodem je skutečnost, že textové zprávy jsou většinou zahrnuty v tarifních balíčcích mobilních operátorů. V alpských zemích je pouze jeden hlavní jazyk, zatímco ve střední Evropě je jazyků mnohem více, proto se snažíme zachytit specifika každého lokálního trhu.

MM: Jakou roli hraje vám svěřený region v globální strategii SE? Mohou mít takto malé jednotlivé trhy, jakými jsou Česká republika nebo Slovensko, vůbec nějaký vliv na strategii nebo produktový mix nadnárodně působící společnosti?

AG: Česká republika je jedním z klíčových trhů ve střední Evropě a vždy jí byla věnována pozornost. Tým Sony Ericsson pro střední Evropu je v rámci globální organizace považován za velmi kompetentní a mohu potvrdit, že naše názory byly v rámci globálního řízení a plánování nových produktů vždy vyslyšeny.

MM: Jaký vztah má SE ve střední Evropě s operátory? Místní trhy jsou hodně operátorsky orientované, velká část nových telefonů se stále prodává za dotovanou cenu společně s tarifem. V Česku tvořily v posledních měsících telefony Sony Ericsson jen nepatrnou část operátorských nabídek, nyní už se počet modelů zvyšuje, hlavně v oblasti smartphonů. Zlepšili jste nějak vztahy s operátory, nebo jste jim dříve zkrátka neměli co nabídnout?

AG: Vždy jsme úzce spolupracovali s našimi partnery mezi mobilními operátory. Pro Sony Ericsson je velmi důležité, aby svým zákazníkům zajistil výběr kvalitních produktů prostřednictvím mobilních operátorů. Naneštěstí zemětřesení v Japonsku negativně ovlivnilo zásobování, což vyústilo v nedostatek zboží. Samozřejmostí ale zůstává, že děláme vše pro to, aby si naši zákazníci, kteří hledají zábavu a preciznost společnosti Sony Ericsson v mobilní komunikaci, mohli vybírat ze širokého spektra prvotřídních chytrých telefonů řady Xperia™.

MM: Středoevropský region by mohl být příhodným odbytištěm pro tzv. dual SIM telefony. Samsung a LG nabízejí mobily pro dvě SIM již delší dobu, nakonec i Nokia začala tento druh mobilů poskytovat Evropě. Jak se k dual SIM staví SE? Myslíte si, že tento typ telefonů je jen pro rozvíjející se asijské trhy, nebo by mohl mít úspěch i zde?

AG: Sony Ericsson zatím nenabízí žádné duální telefony na dvě SIM karty, soustředí se spíše na chytré telefony s hlasovými, textovými a datovými službami. Proto o výrobě telefonů na dvě SIM karty neuvažujeme, obzvlášť když naši partneři mezi mobilními operátory také upřednostňují balíčky služeb oproti vícero účtům/SIM kartám.

MM: Ve druhém čtvrtletí vykázal SE nepříznivé ekonomické výsledky. Na vině měla být japonská katastrofa a jí způsobené prodlevy v dodávkách součástek. Na telefonech SE se ale většinou dočteme, že jsou konstruovány v Číně. Kde má SE vlastně výrobní základnu a opravdu se v případě Japonska nedaly nalézt záložní zdroje, aby nedošlo k pozdržení výroby?

AG: Mobilní telefony mají tisíce součástek, a pokud i jediná chybí, může to znamenat zpoždění v produkci. Navíc některé součástky jsou vyráběny unikátně pro Sony a Sony Ericsson, zvláště komponenty pro zobrazování. Proto není možné tak rychle změnit dodavatele. Následkem katastrofy v Japonsku vznikl nedostatek určitých klíčových komponentů vyráběných pouze v severním Japonsku. Japonský tým a naši dodavatelé dělali maximum pro to, aby překlenuli tento nepříjemný výpadek. Touto cestou bych jim ráda poděkovala za velice významný přínos i pod vlivem emocionálně a materiálně náročných okolností.

MM: Čím je kromě přírodních katastrof způsobeno opakované opožďování nových modelů a proč je mezi premiérou a startem prodeje tak dlouhá doba? Nechcete se inspirovat u HTC a představení nechat na později, řekněme měsíc před uvedením produktu na trh? Alespoň z pohledu koncového zákazníka byste působili flexibilněji.

AG: Sony Ericsson se již podařilo zkrátit období mezi představením a uvedením modelu na trh, srovnáte-li rok 2011 s předchozími lety. Strategie představení telefonu je jasně daná a všichni pracujeme na rychlém globálním uvedení telefonů na trh. Zaměřím-li se na načasování uvedení telefonů na trh, patří Česká republika mezi první země, které se nejvíce blíží globálnímu uvedení, a to většinou pouze s týdenním odstupem.

MM: Jak se osvědčilo nasazení herního mobilu Xperia Play? Bude tahle řada pokračovat novými a lepšími modely?

AG: V souladu s našimi globálními předpisy bohužel nemůžeme veřejně sdělovat konkrétní podrobnosti o prodejích. S uvedením tohoto telefonu jsme ale zatím spokojeni. Xperia™ PLAY je něco zcela nového a jedinečného na trhu mobilních telefonů. Význam produktu stoupá s tím, jak se zvyšuje počet titulů - nyní přes 150 (do konce roku se očekává 200) – a tento ekosystém stále roste. Navíc majitelé Xperia™ PLAY zaujímají čelní pozice mezi uživateli prémiového obsahu, což vytváří nové příležitosti pro mobilní operátory. Ohlasy od uživatelů jsou velmi pozitivní. Osmdesát procent uživatelů Xperia ™ PLAY hraje hry každý den – osmkrát častěji než uživatelé jiných chytrých telefonů. Xperia ™ PLAY je novou iniciativou a hraní her je pro nás aspektem, na který bychom se chtěli mimo jiné zaměřit. V souladu s firemní politikou se však nevyjadřujeme k budoucím produktům a ohlašujeme je až v době, kdy jsme na to připraveni.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Xperia Play: první android zaměřený na hry

MM: Na veřejnost unikly první snímky připravovaného modelu Xperia s dvoujádrovým procesorem. Proč s takovým modelem nepřišel SE už dávno, zároveň s konkurencí, která už má touto dobou na trhu i po dvou takto vybavených telefonech?

AG: V souladu s firemní politikou se nevyjadřujeme k budoucím produktům a ohlašujeme je až v době,kdy jsme na to připraveni.

MM: Skalní fanoušci nejen z Česka a Slovenska volají po nových telefonech s klasickou klávesnicí bez otevřeného systému, tedy konceptem, který SE kdysi vynesl na vrchol. Opravdu chcete tuto cestu zcela opustit?

AG: Ano, Sony Ericsson vidí budoucnost mobilní komunikace v chytrých telefonech. Značka Sony Ericsson vždy byla jednou z nejvíce inovativních značek mobilního průmyslu, která překonává technické bariéry a hledá stále nová řešení. S přehrávačem WALKMAN® jsme do telefonu přivedli hudbu, byli jsme mezi prvními, kteří zprostředkovali skutečný zážitek z fotografování s telefony vybavenými fotoaparátem s technologií Cyber-shot, a jako první jsme představili první herní chytrý telefon s certifikací PlayStation – Xperia™ PLAY. Cesta inovátorů není snadná, je plná těžkých rozhodnutí a jedno z nich bylo i ukončení produkce obyčejných telefonů.

MM: V poslední době si všímáme snahy udržovat software chytrých telefonů Xperia v co nejaktuálnější verzi. Máte v tomto směru nějakou hlubší spolupráci s firmou Google a jak se vlastně SE staví k ohlášené akvizici společnosti Motorola Mobility právě společností Google? Nemůže to pro Sony Ericsson, ale i další výrobce, např. Samsung, LG a HTC, z hlediska podpory vývoje a aktualizace systému Android znamenat odsun na vedlejší kolej?

AG: Naší motivací je stát se lídrem mezi produkty s operačním systémem Android. Tato platforma také i nadále zůstane naším primárním operačním systémem. Vítáme závazek společnosti Google chránit Android a jeho partnery. Věříme, že akvizice přispěje k ochraně otevřeného ekosystému platformy Android s ohledem na nedávný rozvoj průmyslu v oblasti patentů. Společnost Sony Ericsson je přesvědčena, že Google zůstane věrný zásadám otevřenosti tohoto systému a rovného přístupu ke svým partnerům. Naše rozhodnutí o využití Android platformy zůstává beze změny a vývoj produktů ani priority zákazníků nebudou ohlášenou akvizicí ovlivněny. Samozřejmě chceme i nadále rozvíjet strategii nových jedinečných zážitků, které našim zákazníkům předáme prostřednictvím chytrých telefonů.

MM: Sázka na Android se před dvěma lety SE vyplatila. Není však nyní čas uvažovat o nasazení další chytré platformy? Co třeba Windows Phone, po kterém sáhly téměř všechny konkurenční značky? Nebo už nějaký telefon s platformou od Microsoftu připravujete?

AG: Operační systém Windows momentálně není součástí portfolia našich chytrých telefonů. Když byly uvedeny naše vlajkové modely – Xperia™ X10 a Xperia™ arc, jednalo se o vrcholné modely chytrých telefonů se systémem Android. Proto jsme právě představili Xperia™ arc S s 1,4 GHz procesorem a vylepšeným uživatelským rozhraním, abychom i nadále mohli významně konkurovat chytrým telefonům střední a vyšší třídy.

MM: Zhruba před rokem zaznělo ze strany SE sebevědomé prohlášení, že se chce stát největším výrobcem smartphonů s Androidem. Dnes máte na tomto trhu místo loňských 17 zhruba 11 %. Změnilo se něco ve strategii firmy nebo jste jen víc nohama na zemi?

AG: Cílem Sony Ericsson je bezpochyby stát se vedoucím výrobcem chytrých telefonů s operačním systémem Android. Na některých trzích (mimo jiné i ve střední Evropě) již vedoucí pozici zaštiťujeme nebo patříme mezi nejvýznamnější hráče na trhu. Za zmínku určitě stojí, že Sony Ericsson s Xperia™ PLAY jako první zavedl do světa Androidu skutečnou herní platformu PlayStation, představil Xperia™ mini - nejmenší Android smartphone s nahráváním v HD kvalitě nebo jako první uvedl Skype u Xperia™ neo a neo V.

MM: Máte nějaký vzkaz pro fanoušky SE v ČR a na Slovensku? Proč by měli nadále zůstat značce věrni a chystáte pro ně něco zajímavého?

AG: Právě jsme uvedli novou Xperia™ arc S a z řady malých telefonů modely Xperia™ mini a mini pro, které se, jak doufáme, stanou hitem vánočních nákupů. Zároveň se soustředíme na herní tituly dostupné pro Xperia™ PLAY, jako například FIFA 12, Battlefield, Minecraft, Need for Speed. Je to výzva vyjmenovat je všechny, protože v naší nabídce optimalizovaných her pro Xperia™ PLAY je v současnosti přes 150 titulů a do konce roku to bude více než 200. Od Sony Ericsson mohou naši fanoušci ještě očekávat velké věci!

MM: Děkujeme za rozhovor.

Diskuze (67) Další článek: Intel se spojil s Googlem na optimalizaci Androidu 4.0 pro Atomy

Témata článku: Ericsson, Sony, Sony Ericsson, , , , , Sony Xperia P, Sony Xperia S, Sony Xperia V, Klíčový trh, Balkán, Akt, Son, University of London, Kosovo, Eri, Budoucí produkt, , Dodatečný náklad, Win, Místní trh, Středoevropský trh, Mobil, Battlefield