Actis 3 s programem Pocket Navigator 7 je český přenosný navigační přístroj se solidním mapovým pokrytím a příjemným ovládáním. Navíc obsahuje několik aplikací pro zpříjemnění času mimo auto.
Pocket Navigator 7
Když jsem porovnával loňskou verzi programu Pocket Navigator, o jejíž verzi pro kapesní počítač byla napsána podrobná recenze, zjistil jsem, že většina funkcí zůstala na svém místě. Kromě grafické změny některé z ikonek jsem na mnoho převratných novinek nepřišel a tak si myslím, že by opětovné popisování funkcí a práce s programem bylo zbytečné. Od minulého článku se můžeme odrazit a čas, který bychom jinak museli věnovat popisu, věnujeme objevování letošních novinek a také budeme zjišťovat, jestli se změnily některé vlastnosti, které jsme programu vytýkali.
Nabídka základního systému není v češtině • spouštění Pocket Navigatoru
Je třeba zdůraznit, že se s Pocket Navigatorem jezdí příjemně. U hlasové navigace snadno nabudete dojmu, že máte vedle sebe průvodkyni, která vás bezvadnou a plynulou češtinou provází po plánovaných cestách. Neuslyšíte žádné trhané povely s pořadím slov bez ladu a skladu.
Hlavní nabídka a ostatní texty navigačního programu už jsou české
Obrazová část, tedy hlavně mapa, je stejně jako už loni špičková, v mnohém připomíná tištěné plnobarevné mapy, které se při jízdě promítají před očima. Z toho, že letošní mapy už dokážou projet některé mimoúrovňové křižovatky podle vyhlášky a nechtějí po vás odbočení do protisměru, usuzuji, že proběhla také jejich aktualizace.
Mapa v různých měřítkách
Zajímavý způsob posouvání obrazovky: obraz na displeji se zprůhlední a během posouvání je vidět dvakrát
A za jednu funkci má u mě Pocket Navigator 7 velkou jedničku. I když si do pravého spodního rohu navigační obrazovky můžete nastavit dva údaje týkající se trasy, aplikace po klepnutí na pravý spodní roh displeje zobrazí tabulku s kompletními údaji o trase, rychlosti, nadmořské výšce a podobně. Pro vyznavače tabulek s nejrůznějšími daty je to jedním slovem paráda. Tabulka je průhledná, a tak pod ní vidíte i naplánovanou trasu s navigačními pokyny. Jakmile se potřebujete dostat nazpět k navigaci, stačí dotek doprostřed displeje a tabulka s údaji zmizí. Ale abychom příliš nechválili, pojďme se teď podívat na porovnávání minulé a letošní verze programu z pohledu loňských nedostatků.
Možnosti nastavení informačního panelu
Tip: přečtěte si starší recenzi Pocket Navigatoru.
Pocket Navigator 6 versus Pocket Navigator 7
Den a noc: Když jsme v minulé verzi programu jeli v noci a použili noční režim zobrazení barev, bylo vše v pořádku do okamžiku, kdy bylo třeba cokoli přenastavit v menu. Poté následoval oční šok. Program pro rok 2006 neuměl noční režim pro jinou než navigační obrazovku. U verze Pocket Navigatoru 7 tuto výtku již psát nemusím. Program pracuje ve dne s denní sadou barev a v noci s nočními barvami jak při navigaci, tak při práci v nabídce. Změnu oceňuji kladně a uděluji červený puntík.
Noční režim na mapě i v nabídce
V Brně nejsou zubaři: V loňské verzi programu Pocket Navigator jsem si všiml, že některé „šuplíky“ zájmových bodů jsou prázdné. Jak je tomu letos? Hned na začátku se ale musím přiznat, že prohledávat skoro čtyřicítku zemí a zjišťovat, jak jsou na tom se všemi kolonkami body zájmů, nebylo v mých silách. Proto jsem se zaměřil hlavně na Českou republiku a ostatní země testoval jen náhodně.
Přesto jsem zjistil, že i když je celá řada zásuvek zaplněných velmi pečlivě, najdou se i takové, které jsou prázdné. Například horské vrcholy nebo průsmyky u nás nehledejte. V případě, kdy potřebujete v Brně vyhledat zubaře nebo lékaře, program vás odkáže na nejbližšího, který má rakouskou adresu a je od vás skoro šedesát kilometrů.
Výběr kategorií POI • hledání bodů
Také když potřebujete najít nejbližší restauraci vzhledem k nějakému místu, zobrazí se prázdná obrazovka. Několikrát se mi také stalo, že systém při těchto experimentech „vytuhl“ a nezbylo nic jiného, než vypnout hlavní vypínač a stroj opětovně zapnout. Pokud jde tedy o hodnocení bodů zájmů, jsem trochu v rozpacích. Na jednu stranu plno hodnotných informací, bohužel ale ne vždy a stoprocentně. Nechci být velkým ani přísným kritikem, ale přes všechna pozitiva je u práce s body zájmů ještě co vylepšovat.
Matematika: Starší verze programu byla na štíru s optimálním výpočtem trasy. Pokud jsme nechtěli jet po dálnici, bylo třeba do trasy naskládat několik průjezdních bodů. Až poté jsme dosáhli požadovaného výsledku. Pocket Navigator 7 je na tom o poznání lépe.
Možnosti hledání cíle cesty
Opět jsem k porovnání zvolil trasu z Brna do Českých Budějovic. První doporučení cesty vede po dálnici D1 ke sjezdu u Humpolce a potom přes Pelhřimov do Budějovic. Ve chvíli, kdy přidáme jeden průjezdní bod za město Třebíč, spočítá Actis 3 trasu téměř podle našich představ. Ze Staré Říše sice vede trasu přes Dačice a ne přes Telč, jak bychom očekávali, ale prodloužení cesty je o pouhé dva kilometry a při pohledu na mapu je diskutabilní, která trasa je z pohledu cestovatele lepší. Výpočet trvá jen několik sekund. V otázce optimalizace výpočtu dané trasy proto spatřuji velký pokrok a Pocket Navigator 7 chválím.
Postup při hledání adresy
Článek pokračuje v další kapitole: příslušenství, zajímavosti, hodnocení