Oživeno 13. října | Ukázalo se, že původní vydaný zákaz o přepravě AirTagů v odbavených zavazadlech byl ze strany Lufthansy postavený tak trochu „na vodě“. Aerolinka o něm informovala na sociálních sítích v odpovědích na dotaz několika uživatelům, ale oficiální stanovisko chybělo.
To teď přichází od německého národního úřadu pro civilní letectví LBA, podřízeného orgánu německého ministerstva dopravy. „Trackovací zařízení s malou baterií a velmi nízkým výkonem signálu nepředstavují v odbavených zavazadlech bezpečnostní riziko.“ Použití AirTagů a dalších podobných trackerů je na letech skupiny Lufthansa povoleno.
Původní článek z 10. října:
AirTag nesmí do odbaveného zavazadla. Elektronika vysílající signál může být nebezpečná, tvrdí Lufthansa
AirTag od Applu, ale i další podobně koncipované přívěsky vznikly hlavně proto, aby s jejich pomocí člověk dokázal najít zahrabané klíče, založenou peněženku, zaběhnutého mazlíčka nebo třeba auto na rozlehlém parkovišti. V průběhu času se pro AirTagy vymyslelo i další využití, jedním z oblíbených úkolů pro malý přívěsek je hlídání odbavených zavazadel.
Jde o preventivní opatření, kdy aerolinky buď nedoručí odbavený kufr do správné destinace, anebo vůbec neví, kde zůstal a vlastně jej ztratí. Pro tyto účely začali cestovatelé dávat do kufrů svůj AirTag, který v případě ztracení může pomoci zavazadlo vystopovat – stačí, aby se v blízkém okolí do několika desítek metrů pohyboval někdo s iPhonem a AirTag nahlásí polohu.
Komunikující zařízení musí na palubu
Tato praxe se ale nelíbí aerolinkám. Jednak dává nahlédnout „pod pokličku“ toho, kudy všude vlastně zavazadla putují, pokud se v pořádku nedostanou na pás do příletové haly, ale hlavně poukazují na bezpečnostní hledisko. AirTag je totiž de facto elektronickým zařízením, které obsahuje baterii a navíc je vybaveno bezdrátovou konektivitou, která je neustále aktivní (AirTag se kontinuálně hlásí pomocí Bluetooth).
Všechna aktivní elektronika a baterie ovšem musí při letu na palubu, aby byla pod dohledem cestujícího, případně posádky. Jako první proto udělila zákaz AirTagům do odbavených zavazadel skupina Lufthansa. Nařízení platí nejen pro tuto aerolinku, ale i její dcery Austrian, Swiss, Brussels Airlines, Eurowings, Air Dolomiti a Edelweiss.
AirTag spadá coby přenosné elektronické zařízení do kategorie nebezpečných předmětů, a proto se na něj vztahuje regulace podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Teoreticky můžete AirTag v odbaveném kufru nechat, ale pouze vypnutý (deaktivovaný), což vzhledem k požadované funkci trackování ale potom postrádá smysl. Zda a jak přísně budou uvedené aerolinky zákaz vymáhat, není v tuto chvíli jasné.
Zdroj: Watson.de, via @flyrosta