AnandTech: Galaxy S4 podvádí v benchmarcích

Poslední zprávy usvědčují Samsung z menšího klamání svých uživatelů. Klenot jihokorejského výrobce, Galaxy S IV, má totiž "podvádět" při benchmarcích.

Z oficiálních specifikací telefonů se často dozvídáme, kolik má jejich procesor jader o jakém taktu. Na skutečný výkon si však musíme počkat až do testování. V nich jsme si zvykli využívat benchmarky, každý z nich je jiný, používá jiné algoritmy. Server AnandTech přišel s informací, že Samsung ve svém vlajkovém modelu Galaxy S IV výsledky benchmarkových testů cíleně navyšuje.

Klepněte pro větší obrázek
Výsledky benchmarků v případě Galaxy S IV ne vždy odpovídají reálnému výkonu.

O co ve skutečnosti v této kauze jde? Oficiální parametry mezinárodní verze Samsungu Galaxy S IV říkají, že telefon využívá SoC (system-on-chip), který obsahuje osmijádrový procesor Samsung Exynos 5 Octa se čtyřmi ARM Cortex A15 jádry s taktem 1,6 GHz, čtyřmi ARM Cortex A7 jádry s taktem 1,2 GHz v konfiguraci zvané big.LITTLE. Na zmíněném SoC je umístěn také grafický čip PowerVR SGX 544MP3 schopný běžet až na frekvenci 533 MHz (Samsung oficiálně tuto informaci neudává).

Klepněte pro větší obrázek
Na různých verzí GLBenchmarku je vidět popisovaný problém (verze 2.5.1 má přístup k frekvenci 533 MHz, vyšší verze již nikoliv). Rozdíl je téměř 14%. Zdroj: AnandTech.

Server AnandTech však po prostudování příslušných souborů zjistil, maximální (533MHz) frekvence může využít pouze několik benchmarkových aplikací, všechny ostatní aplikace jsou limitovány 480 MHz. Navíc obsahuje také jakýsi „Booster“ pro zvýšení výkonu pro benchmarky. Samsung zareagoval oficiální tiskovou zprávou, kde uvedl: „Maximální frekvence GPU v Galaxy S IV se různí a to z toho důvodu, aby zákazníkům mohl poskytnout optimální zážitek. Neliší se z důvodu zvýšení výsledků některých benchmarků.“

Klepněte pro větší obrázek
Označená část zvýrazňuje výjimky.

Dále Samsung uvádí, že maximální frekvence GPU využívají také jejich vlastní aplikace jako S Prohlížeč, Galerie, Videopřehrávač nebo fotoaparát. Tomuto tvrzení Samsungu se ale dost těžko věří, protože ve zmíněném souboru jsou explicitně vyjmenovány jednotlivé benchmarkové aplikace (AnTuTu, Quadrant Standart, Linepack a Benchmark Pi). Navíc vlastní aplikace Samsungu dle AnandTech dosahují při své činnosti max. frekvence GPU 266 MHz. Fotoaparát sice dokáže dosáhnout až 532 MHz, ovšem na velmi, velmi krátkou dobu a jen při vysoké zátěži (rychlé přepínání mezi filtry).

Klepněte pro větší obrázek
Samsung se snaží uměle zvýšit výkon svého nejvyššího modelu.

Vše shrnul pro server AllThingsD analytik Patrick Moorhead, „Samsung využívá stejné nástroje pro zvýšení výkonu vlastních aplikací jako pro aplikace benchmarků“. Dále uvedl, že: „Realita je tedy taková, že většina aplikací nemůže podobnou cestou takového zvýšení výkonu využít a uživatelé tak nemohou dosáhnout stejných výhod, proto výsledky benchmarků u telefonů Samsung nereflektují skutečný výkon.“

Závěrem bych vše shrnul tak, že se ani zdaleka nejedná o podobnou aféru, jakou bylo falšování fotografií ze strany Nokie. Nicméně jde o ukázku, že ani Samsung se ve všech ohledech nechová k zákazníkům zcela férově.

Diskuze (127) Další článek: Co o víkendu? Tipy na nejlepší výletové aplikace

Témata článku: Samsung, , , , Samsung Galaxy S, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S4 Active, Samsung Galaxy S4-A, Samsung Z, GAL, GLB, Galaxy s, Anandtech, Mezinárodní verze, Ostatní aplikace, Skutečný výkon,