Android je jedno velké sledovací zařízení. Podívejte se na utajenou prezentaci od Applu z roku 2013 | Zdroj: Justice

Zdroj: Justice

Android je jedno velké sledovací zařízení. Podívejte se na utajenou prezentaci od Applu z roku 2013

  • V rámci soudního sporu USA vs. Google svědčí i Apple
  • Zpřístupnil k nahlédnutí svou deset let starou interní prezentaci
  • Už tehdy systém Android bral jako obrovské sledovací zařízení

V rámci soudního sporu mezi USA a Googlem došlo i k čekanému odhalení dobové prezentace Applu z roku 2013. Ta je totiž důkazním materiálem, a tak mohla být po redigování zveřejněna. A to přesto, že se jedná o interní utajovanou prezentaci, kterou mohlo ve své době vidět jen pár vybraných zaměstnanců Applu. Prezentace (ke stažení zde) porovnává soukromí na mobilních platformách od Applu a Googlu a končí nelichotivou poznámkou – „Android je jedno velké sledovací zařízení“.

Klepněte pro větší obrázek
Apple v tom měl už v roce 2013 jasno. Podle dobové prezentace je „Android jedno velké sledovací zařízení“ (Zdroj: Justice)

Prezentace pokrývá situaci na trhu (v roce 2013) a speciálně se věnuje jednotlivým konkurentům. S Googlem se Apple srovnává hned v několika kategoriích, a to např. v oblasti účtů, hlasového vyhledávání, mapových podkladů, textového vyhledávání a reklam. Z dobového srovnání vyznívá Google daleko hůře, protože už před 10 lety vázal hlasové i textové vyhledávání na konkrétní účty, nabízel u mobilů cílené reklamy, pro které agregoval uživatelské informace s různých zdrojů, vyhledávání v mapách spojoval se samotným účtem, a ještě navrch do map přidal reklamy. 

Apple z prezentace vyznívá lépe, protože používání aplikací, vyhledávací dotazy či hlasovou interakci nijak nespojoval s identifikátorem Apple ID. A když už se začala kombinovat data z více služeb najednou, bylo to jen kvůli poskytování „lepší uživatelské zkušenosti“ (ať už to znamená cokoliv). Určité decentralizaci nahrával fakt, že iPhony mohly mít samostatné účty pro iCloud, App Store a iTunes Store. 

Klepněte pro větší obrázek
Apple začal až v roce 2019 propagovat soukromí na iPhonech. Vypůjčil si k tomu známou hlášku „Co se stane v Las Vegas, zůstane v Las Vegas“...

I přesto, že měl Apple už v roce 2013 v oblasti soukromí nad Androidem evidentně navrch, až v roce 2019 na tom Apple postavil marketingovou kampaň. Samotná zveřejněná prezentace poukazuje na to, že měl Google už před dlouhou dobou soukromí uživatelů nastavené zcela nevhodně, a evidentně s cílem zisku a kombinace všech možných informací.

V případě, že soud prokáže, že Google porušil antimonopolní zákony, mimo tučné finanční pokuty mu hrozí i nucené rozdělení do několika menších společností, které by nemohly mít mezi sebou tak úzké vazby.

Určitě si přečtěte

Články odjinud