Androidů je více, přesto drtivě vede Apple Pay. Banky to bude stát milióny

Google Pay máme od 14. listopadu 2017, Apple Pay od 18. února 2019. V obou případech se banky chlubily počtem uživatelů, které si novou službu aktivovaly. Přímé srovnání však máme pouze u Moneta Money Bank, Komerční banky a mBank, které nabízí jak Google Pay, tak Apple Pay.

Týden po spuštění měla Moneta tři tisíce uživatelů Google Pay, ale celých 23 tisíc uživatelů Apple Pay. U mBank také vyhrál Apple s dvojnásobkem klientů oproti Googlu, v „Komerčce“ je to dokonce téměř 10× rozdíl.

Tato čísla jsou o to překvapivější, že v počtu používaných smartphonů Android jednoznačně překonává výrazně dražší iPhony. Třeba v síti O2 má Android aktuálně 79% podíl mezi všemi smartphony. Apple iOS pouze 15 %.

Poplatky, poplatky, poplatky

Zajímavý je i pohled na poplatkovou politiku obou služeb. Apple se tu ukazuje jako tvrdý obchodník (a informační uzurpátor). Zatímco uživatelé Apple Pay neplatí nic, české finanční domy nahrnou do kasy americké společnosti miliony na poplatcích. Kromě paušální platby za každého uživatele si Apple ukrojí kousek z každé transakce. V oficiální rovině to kvůli smlouvám o mlčenlivosti nikdo nepotvrdí, ale po vypnutí diktafonu o tom nezávisle na sobě mluví několik zdrojů deníku E15 blízkých velkým domácím bankám.

„Na Apple Pay tak trochu krvácíme. Zatímco Google Pay nás nestojí skoro nic, Apple si účtuje těžké peníze,“ řekl pod podmínkou anonymity zdroj blízký vedení jedné z domácích bank, které službu 19. února spustily.

Takže proč banky tolik lačnily po relativně drahé službě? „Kvůli poplatkům nám tento byznysový model úplně nevychází. Pravděpodobnost, že by nás při nezavedení služby část klientů opustila, ale byla relativně vysoká,“ říká další nejmenovaný finančník z konkurenční banky. Významným důvodem podle něho byla i možnost ulovit nové klienty z řad těch bank, které s Apple Pay zatím váhají.

Apple podle zdrojů E15 účtuje partnerským finančním domům kolem třiceti korun ročně za každého uživatele Apple Pay a zhruba dvě promile z každé transakce. Jen první den, kdy služba dorazila na domácí trh, si tak Apple přišel v poplatcích na necelé tři miliony korun. Službu si totiž aktivovalo téměř sto tisíc klientů bank i nebankovních firem. Provedli přitom platby přesahující dvanáct milionů korun.

Drahá, ale přesto se vyplatí

„Apple si účtuje poplatek za každou transakci a také paušální poplatek za každou kartu připojenou k Apple Pay. Zavedení Apple Pay tak pro banky není dalším zdrojem příjmu, otvírá to na druhé straně možnost tvorby nových produktů a služeb, využívajících výhod Apple Pay,“ říká expert poradenské společnosti Deloitte Evžen Blagonravov. Podle odborníků je marketingový potenciál Applu tak silný, že banky podmínky akceptují, dlouhodobě se to může vyplatit.

„Podobný problém se řešil i v jiných zemích, kde se Apple Pay zaváděl. Například v USA, kde byla služba spuštěna v roce 2014, si Apple účtoval 0,15 procenta z objemu transakce. Banky službu přesto podporovaly. Spočítaly si, že zvýší jak objem, tak počet transakcí, takže nakonec skončí v plusu,“ vysvětluje ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Diskuze (81) Další článek: Samsung ukázal na videu přínos duálního uživatelského rozhraní u Galaxy Fold

Témata článku: , , , , , , , , Monet money bank, Banka, Apple IOS, Vice, Ekonom, Transakce, Bank, Odborník, Promile, Luka, Poplatek, Ban, Tvrdý, Pře, , Uživatelé,